Als je ruimte geeft aan lopen en fietsen, maak je tegelijk ruimte voor een klimaatbestendige stad |
|
|
|
|
 |
| 128 sec |
'Zonder duurzame mobiliteit geen klimaatbestendige stad'
De inrichting van de buitenruimte staat onder grote druk. We willen hittestress tegengaan, regenwater vasthouden, biodiversiteit versterken én zorgen voor leefbaarheid en veiligheid. Daarbij groeit het besef dat de puzzel niet alleen uit groen en blauw bestaat, maar ook uit grijs. Maarten van Santvoort, marketingmanager bij Struyk Verwo Infra, ziet duurzame mobiliteit als een ontbrekend puzzelstuk. 'Als je ruimte geeft aan lopen en fietsen, maak je tegelijk ruimte voor een klimaatbestendige stad.'
| Wadi Hof van Holland in Nijmegen: een mooi voorbeeld van een klimaatadaptieve en autoluwe straat waar de leefbaarheid vooropstaat. Je ziet hier wat minder bekende oplossingen van Struyk Verwon Infra, zoals sierpoefjes als stapstenen in de wadi en Solid-parkbanden. |
Van Santvoort pleit voor een brede blik op duurzaamheid. Een klimaatbestendige buitenruimte gaat volgens hem om het combineren van groen, blauw en grijs. 'We hebben bestrating en verharding nodig om een stad bereikbaar en leefbaar te houden. Tegelijk willen we zoveel mogelijk ruimte maken voor groen en water. De kunst is om die werelden niet tegenover elkaar te zetten, maar samen te brengen.' Daarbij benadrukt hij dat niet iedereen dezelfde wensen heeft. 'Sommige mensen willen een buitenruimte die puur duurzaam is ingericht, anderen vinden het juist belangrijk dat ze droge voeten houden of veilig naar buiten kunnen. Het grijze deel hoort er dus altijd bij. Zonder stoep of straat sluit je groepen mensen uit, en dat gaat in tegen het idee van een inclusieve openbare ruimte.'
 | | Maarten van Santvoort |
|
|
|
|
De kunst is niet om grijs, groen en blauw tegenover elkaar te zetten, maar samen te brengen.'
| |
|
Mobiliteit als hefboom
Van Santvoort is steeds meer overtuigd geraakt van de rol van mobiliteit in dit geheel. Hij ziet kansen om mobiliteit te gebruiken als hefboom voor klimaatbestendigheid. 'Neem Amsterdam. Effectief is tachtig procent van de wegen een dertigkilometerzone. In een dertigkilometerzone is een apart fietspad niet meer nodig, fietsers kunnen gewoon op de rijbaan rijden. Dat scheelt enorm in ruimtebeslag. Die ruimte kun je inzetten voor infiltratie, bomen of bijvoorbeeld een rain garden.' Volgens hem vraagt dit om een cultuuromslag in de sector. 'We denken nog te vaak vanuit vaste verkeerskundige patronen. Auto, fietspad, stoep: dat is hoe we het gewend zijn. Maar als we durven loslaten, ontstaat er ruimte. Letterlijk, maar ook in ons denken.'
 | | Het Vrije Veld Almere: een mooi voorbeeld van een autoluwe straat |
|
|
Meer doelen, minder ruimte
De buitenruimte moet steeds meer opvangen. Klimaatadaptatie, biodiversiteit, sociale veiligheid en inclusiviteit strijden om dezelfde vierkante meters. Ondertussen zijn de beschikbare budgetten beperkt. Dat maakt keuzes lastig. 'Juist nu moeten we multidisciplinair durven werken', zegt Van Santvoort. 'Gelukkig zie ik dat ontwerpers en aannemers elkaar vaker opzoeken. Vroeger werkte iedereen vanuit zijn eigen eilandje, maar het besef groeit dat de puzzel alleen samen te leggen is.' Die samenwerking is volgens hem ook nodig om concessies bespreekbaar te maken. 'Je kunt niet altijd álles realiseren. Een klimaatbestendige straat moet óók een leefbare straat zijn. Door disciplines te verbinden, kun je verschillende doelen toch dichter bij elkaar brengen.'
|
|
'Ik zie kansen om mobiliteit te gebruiken als hefboom voor klimaatbestendigheid'
| |
|
Kleine puzzelstukjes, groot effect
De bijdrage van Struyk Verwo Infra ziet Van Santvoort als een reeks kleine puzzelstukjes in het geheel. 'We leveren deeloplossingen die bouw met groen, blauw én grijs mogelijk maken. Dat kan gaan om infiltrerende bestrating, groenbestrating, uitstroombanden en tegels of maatwerk in beton. Op zichzelf zijn dat kleine schakels, maar ze maken een systeem werkend.' Naast de inrichting kijkt het bedrijf ook naar de duurzaamheid van het materiaal zelf. Zo bestaan CirCOton-producten deels uit secundaire bouwstoffen, wordt in CERO-producten het cement vervangen door geopolymeer en garandeert de inzamelingsservice Cycle for Concrete volledig hergebruik van vrijkomend beton. 'We werken niet alleen aan duurzame oplossingen voor de buitenruimte, maar ook aan duurzaam beton voor de toekomst.'
|
|
'Een klimaatbestendige straat moet óók een leefbare straat zijn'
| |
|
Anders denken als vertrekpunt
Voor Van Santvoort draait het allemaal om een andere manier van kijken. 'Anders denken creëert ruimte. Als we blijven vasthouden aan oude patronen, lopen we vast. Maar als we durven te schuiven met grenzen en conventies, wordt er veel meer mogelijk. Dan is er ruimte voor duurzame mobiliteit én voor een klimaatbestendige buitenruimte.'
 | | Een afwateringsband (waterregulerende band voor uitstroom naar groenvoorziening) in de Frans Halsbuurt |
|
|
 | | Klimaatadaptieve maatregelen kunnen ook leuk zijn: het speels afkoppelen van daken in Beneden-Leeuwen |
|
|
| LOGIN
met je e-mailadres om te reageren.
|
|
|
| Er zijn nog geen reacties. |
|
|
 | |
Agribex 2025
|
woensdag 3 december 2025 t/m zondag 7 december 2025 |
|
|
|
|
|
|
|