Whatsapp Facebook LinkedIn Instagram RSS feed

"Verplichte" verkeersveiligheidscursus blijft vrijwillig voor zwaardere elektrische bestelbussen

NIEUWS
BELEID & JURIDISCH
Facebook Linkedin Whatsapp
Willemijn van Iersel, woensdag 12 februari 2025
28 sec


Nieuw rijbewijsbeleid rondom elektrisch rijden

In december 2024 werd er een convenant getekend tussen het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en verschillende brancheorganisaties. Dit convenant regelt dat zware elektrische bestelauto's tot 4.250 kg nog steeds met een rijbewijs B bestuurd mogen worden, mits de bestuurder een aanvullende verkeersveiligheidscursus volgt. Uit recente Kamervragen blijkt dat deze aanvullende verkeersveiligheidscursus niet wettelijk verplicht wordt.


Eerder werd bekend dat de rijbewijs-regelgeving rond elektrische bestelauto's verder is gecompliceerd. Zo is sinds begin 2025 bepaald dat voor een elektrische bedrijfsbus mét aanhanger een C1-rijbewijs vereist is, wat voor veel ondernemers een onverwachte last vormt.

LEES OOK

Vrijheid blijheid

Het ministerie stelt dat de huidige regelingen, waarbij cursussen vrijwillig maar niet verplicht zijn, voldoende geacht worden om de veiligheid op de wegen te waarborgen. Een wettelijke verplichting van de cursus zou een te langere en kostbaardere procedure betekenen.


LEES OOK

LOGIN   met je e-mailadres om te reageren.

REACTIES
Er zijn nog geen reacties.

tip de redactie

Meld je aan voor onze digitale nieuwsbrief.

ONDERDELEN
Archief
Dossiers
Green Industry Profile
Webshop
OVER ONS
Over ons
Duurzaamheid & NWST
Contact
Het team
ADVERTEREN EN ABONNEREN
Fysiek abonnement
Digitaal abonnement
Abonneren nieuwsbrief
Adverteren
Verschijningsdata
MEER
Redactionele spelregels
Algemene voorwaarden
Disclaimer
Privacy
Cookies
ONDERDELEN
OVER ONS
ADVERTEREN EN ABONNEREN
MEER