"Verplichte" verkeersveiligheidscursus blijft vrijwillig voor zwaardere elektrische bestelbussen |
|
|
|
|
 |
| 28 sec |
Nieuw rijbewijsbeleid rondom elektrisch rijden
In december 2024 werd er een convenant getekend tussen het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en verschillende brancheorganisaties. Dit convenant regelt dat zware elektrische bestelauto's tot 4.250 kg nog steeds met een rijbewijs B bestuurd mogen worden, mits de bestuurder een aanvullende verkeersveiligheidscursus volgt. Uit recente Kamervragen blijkt dat deze aanvullende verkeersveiligheidscursus niet wettelijk verplicht wordt.
Eerder werd bekend dat de rijbewijs-regelgeving rond elektrische bestelauto's verder is gecompliceerd. Zo is sinds begin 2025 bepaald dat voor een elektrische bedrijfsbus mét aanhanger een C1-rijbewijs vereist is, wat voor veel ondernemers een onverwachte last vormt.
Vrijheid blijheid
Het ministerie stelt dat de huidige regelingen, waarbij cursussen vrijwillig maar niet verplicht zijn, voldoende geacht worden om de veiligheid op de wegen te waarborgen. Een wettelijke verplichting van de cursus zou een te langere en kostbaardere procedure betekenen.
| LOGIN
met je e-mailadres om te reageren.
|
|
|
| Er zijn nog geen reacties. |
|