Whatsapp Facebook X LinkedIn Instagram RSS feed

Onlogische regelgeving rondom rijbewijs voor e-bestelauto met aanhanger

NIEUWS
REGELGEVING & JURIDISCH
Facebook Twitter Linkedin Whatsapp
Willemijn van Iersel, donderdag 23 januari 2025
108 sec


Wirwar van regelgeving rondom rijbewijzen en elektrisch rijden krijgt nieuwe hoofdstuk

Het is al langer een punt van discussie: welk rijbewijs heb je nodig om met een elektrische bedrijfsbus rond te rijden? Sinds begin 2025 is dit nóg onduidelijker geworden. Met een elektrische bedrijfswagen heb je nog voldoende aan een normaal BE-rijbewijs, maar voor een elektrische bedrijfsbus mét aanhanger heb je volgens BOVAG vanaf 1 januari 2025 een C1-rijbewijs nodig.


De onduidelijkheden rondom regelgeving elektrisch rijden stapelen zich op. Naast gesteggel over zero-emissiezones, nu ook weer het rijbewijs. Zo bleek deze maand al uit onderzoek van ANWB dat ruim 64% van de ondernemers met een bedrijfsbus zich zorgen maakt over de invoering van zero-emissiezones.

Tijdslijn

In december 2023 leek het erop dat het gedoogbeleid voor het gebruik van een normaal BE-rijbewijs bij zware elektrische bestelbussen zou verdwijnen. Je zou dan verplicht een C1-rijbewijs moeten halen om deze voertuigen te besturen. Echter, in juni 2024 werd deze beslissing teruggedraaid en het gedoogbeleid verlengd tot juli 2025. Omdat men vreesde dat extra regelgeving de verduurzaming zou belemmeren. Nu is er weer een nieuw hoofdstuk toegevoegd aan het rijbewijsdossier: elektrisch rijden in combinatie met een aanhanger vereist wél een vrachtwagenrijbewijs C1. Reden? De regels voor rijbewijzen zijn complexer dan verwacht.


Nu is er weer een nieuw hoofdstuk toegevoegd aan het rijbewijsdossier: elektrisch rijden in combinatie met een aanhanger vereist wél een vrachtwagenrijbewijs C1

Convenant

In december 2024 werd er een convenant getekend tussen het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en verschillende brancheorganisaties. Dit convenant regelt dat zware elektrische bestelauto's tot 4.250 kg nog steeds met een rijbewijs B bestuurd mogen worden, mits de bestuurder een aanvullende verkeersveiligheidscursus volgt. Voor het rijden met een aanhanger is echter geen uitzondering gemaakt, omdat men in Nederland afwacht op de implementatie van de nieuwe Europese rijbewijsrichtlijn. BOVAG, de brancheorganisatie voor mobiliteit, heeft de situatie aangekaart: 'deze situatie is voor ondernemers onterecht moeilijk en duur om naar elektrisch te willen overschakelen.'


In Europa is er momenteel discussie over de rijbewijsregels voor zware elektrische bestelauto's met aanhanger

Discussie in Europa: Wat wordt er besloten?

In Europa is er momenteel discussie over de rijbewijsregels voor zware elektrische bestelauto's met aanhanger. De Europese Commissie is tégen een uitzonderingsregel voor deze voertuigen, terwijl het Europees Parlement zich uitspreekt vóór een versoepeling. Volgens het voorstel van het Europees Parlement zou het mogelijk moeten zijn om met een B- of BE-rijbewijs een elektrische bestelauto met aanhanger te besturen, mits de bestuurder enige ervaring heeft met het besturen van dergelijke voertuigen. Het totaalgewicht van de combinatie zou bij voldoende rijervaring zelfs oplopen tot respectievelijk 5.000 kg en 7.750 kg.


Volgens BOVAG gaat de Nederlandse overheid akkoord met de verruiming van het toegestane gewicht voor elektrische bestelauto's zonder aanhanger. Maar blijft zij zich verzetten tegen de versoepeling van de regels voor voertuigen met aanhanger, met het oog op de verkeersveiligheid.

Nederlandse overheid blijft zich verzetten tegen de versoepeling van de regels voor voertuigen met aanhanger, met het oog op de verkeersveiligheid

Oproep overheid

BOVAG roept de Nederlandse overheid op om een pragmatische benadering te kiezen, die de verduurzaming van het wagenpark niet onterecht vertraagt. 'Veiligheid staat voorop, maar een extra batterij maakt een bestelauto niet ineens een vrachtwagen. De regels voor elektrische bestelauto's zonder aanhanger zijn inmiddels versoepeld. We pleiten ervoor dat deze lijn ook wordt doorgetrokken naar voertuigen mét aanhanger.'


LEES OOK

LOGIN   met je e-mailadres om te reageren.

REACTIES
Er zijn nog geen reacties.

Tip de redactie

Meld je aan voor onze digitale nieuwsbrief.
GREEN OUTLET
Iedereen kan gratis kleine advertenties plaatsen via zijn eigen account.

ONDERDELEN
Archief
Dossiers
Green Industry Profile
OVER ONS
Over ons
Duurzaamheid & NWST
Contact
Het team
ADVERTEREN EN ABONNEREN
Fysiek abonnement
Digitaal abonnement
Abonneren nieuwsbrief
Adverteren
Verschijningsdata
MEER
Redactionele spelregels
Algemene voorwaarden
Disclaimer
Privacy
Cookies
ONDERDELEN
OVER ONS
ADVERTEREN EN ABONNEREN
MEER