Whatsapp Facebook X LinkedIn Instagram RSS feed

John Deere: in alle productlijnen minimaal één elektrische versie

ARTIKEL
TUIN- EN PARKTECHNIEK
BODEM & BODEMBIOLOGIE
PRODUCTNIEUWS
Facebook Twitter Linkedin Whatsapp
Broer de Boer, donderdag 13 juni 2024
189 sec


Van Z320R naar Z370R-E

Ook John Deere richt zich steeds nadrukkelijker op de markt van professionele elektrische maaisystemen. Grasmaaierproducenten in de VS zijn traditioneel nogal gecharmeerd van zijlossende maaidekken. Gelukkig kan de nieuwste elektrische John Deere wél mulchen, wat bij ons populair is.

Stefan Schmeitz met de nieuwe John Deere Z370R Electric
Stefan Schmeitz met de nieuwe John Deere Z370R Electric

De John Deere Z370R Electric was voor het eerst te zien in Hardenberg tijdens de Groene Sector Vakbeurs. Daar, in de stand van dealer GroeNoord Ag&Turf B.V., vertelde Stefan Schmeitz, territory manager turf Benelux, de redactie: 'John Deere wil in alle professionele en consumentenproductlijnen minimaal één elektrische versie bieden. Deze zeroturn is dus de elektrische versie van de Z320R, die met een B&S-benzinemotor en hydraulische aandrijving werkt. Twee onderhoudsvrije, borstelloze wielmotoren drijven deze machine aan. Voor lage snelheden, bijvoorbeeld om langs perken te maaien, kan de chauffeur de welbekende schildpadstand inschakelen. De twee spindels van het 107 cm brede maaidek worden individueel door elektromotoren aangedreven.'

Bevindingen

Deze machine is volgens Schmeitz uitermate geschikt om groenstroken en grotere gazons te maaien, en bijvoorbeeld voor het onderhoud van grasoppervlakken op begraafplaatsen of rondom scholen. Hij functioneert immers vrijwel geluidloos. Inmiddels heeft Schmeitz ook zelf mee kunnen maaien. Hij vertelt over zijn bevindingen: 'De Z370R Electric heeft een comfortabele chauffeursstoel. In tegenstelling tot de benzineversie is hij geluidsloosheid. Dat zorgt op zich ook al voor minder trillingen.'


'Dat hij geluidloos is, zorgt ook voor minder trillingen'

Schmeitz: 'Verder hangt het maaidek net als bij de benzine-uitvoering aan een tussenframe. Dat geeft nauwelijks trillingen vanaf het maaidek door. Je zet je voeten op een stevige rubberen plaat; ook dat verhindert trillingen op het lichaam. Tussen je voeten zit een klein ledscherm, waarop de beladingsgraad van de accu's is af te lezen. Op een ander, groter ledscherm, rechts van de chauffeur, is overige machine-gerelateerde informatie te zien. Veel functies worden nog altijd met handige tuimelschakelaars in- en uitgeschakeld, niet allemaal via een touchscreen.'

Het bescheiden ledscherm tussen de voeten van de chauffeur
Het bescheiden ledscherm tussen de voeten van de chauffeur

Mee leren omgaan

Schmeitz is inmiddels gewend aan het doseren van de krachten die vrijkomen als je zo'n elektrisch aangedreven machine in gang zet. Dat geldt ook voor de stuurbewegingen met de ZT-hendels. 'Dat grijpt heel direct aan, hè!' zegt hij eerlijk. 'Je moet daarmee leren omgaan. Bij een benzineversie gaat de chauffeur op basis van zijn ervaring om met die krachten. Dat gebeurt heel natuurlijk, op het gevoel en luisterend naar de geluiden die de machine maakt. Zo'n elektrische machine kan echter ineens geluidloos alle energie vrijgeven. V-snaren voor de aandrijving ontbreken bij de John Deere Z370R Electric. Dat geldt ook voor het maaidek. De V-snaren die dus ook altijd zorgen voor een kleine vertraging van de reactie. Dat maakt de machine overigens minder storingsgevoelig en garandeert een grotere bedrijfszekerheid. Verder gaat er ook geen tijd meer verloren met het controleren van het oliepeil en het verversen van de olie bij deze elektrische machine, want die is vloeistofloos.'


Het bedieningspaneel rechts van de chauffeur
Het bedieningspaneel rechts van de chauffeur

Opladen

De Z370R Electric wordt met een verlengsnoer dat geschikt is voor buitengebruik aan een 230V-stopcontact gekoppeld. De 3,2kWh-accu wordt dan in vier uur tijd opgeladen en vervolgens kun je er volgens de producent weer 8.000 m² mee maaien. De ingebouwde accu heeft het formaat van een bierkrat, behalve dat hij slechts 10 cm hoog is. De veiligheidsklasse van de accu is IP66; dat betekent dat hij water- en stofdicht is. Bovendien zorgt plaatwerk voor een goede afscherming. Je kunt de maaier dus met een gerust hart met een hogedrukreiniger schoonmaken en er zonder aarzelen mee werken tijdens een forse regenbui.


Binnen vier uur opgeladen aan een 230V-stopcontact
Binnen vier uur opgeladen aan een 230V-stopcontact

Het maaidek

Voor de hoogte-instelling van het maaidek past John Deere een draaiknop toe. Het heffen van het maaidek gebeurt mechanisch door middel van het pedaal rechts van de chauffeur. Voor de West-Europese markt biedt de Amerikaanse producent op deze machine een Accel Deep-zijlozend maaidek van 42 inch. Dat levert volgens de fabrikant een superieure maaikwaliteit bij hogere rijsnelheden. 'Maar je kunt hiermee ook mulchen', vertelt Schmeitz als we daarnaar vragen. 'Dat kan dankzij de John Deere MulchControl-technologie. Je kunt een afsluitbare klep monteren aan het maaidek. Die blokkeert de zijlozing en met het omzetten van de hendel op het maaidek activeer je vervolgens de mulchfunctie.'


De hendel voor mulchen op het maaidek
De hendel voor mulchen op het maaidek
Dat resulteert in minder zichtbare achterblijvende grasresten en een gezonder gazon. De maaimessen moet je daarbij vervangen door mulchmessen. In dit geval zijn dat golfgevormde messen, die aan de tip het gras snijden en met een scherpe zijde midden op het mes de gemaaide sprieten bewerken. De spindels hebben hierbij dezelfde draairichting en de chauffeur kan ook hier kiezen voor een van de drie draaisnelheden. De John Deere Z370R Electric kent een ecostand, een normale stand en een turbostand.'

Voortbeweging

Deze Z370R Electric ZTrac beschikt over een geïntegreerde parkeerrem. Die wordt automatisch geactiveerd zodra je de bedieningshendels naar buiten duwt. Alleen in deze stand kun je de machine starten; je ZT is dan binnen enkele seconden klaar om te maaien. Wat te doen bij een lege accu? Schmeitz: 'Je krijgt een waarschuwing zodra de accucapaciteit nog maar 5 procent bedraagt. De elektromotoren van het maaidek vallen dan uit. Meestal is er dan nog voldoende stoom over om rijdend een 230V-laadpunt te bereiken. En mocht de machine toch helemaal stilvallen, dan heeft deze John Deere voor de onfortuinlijke chauffeur aan de achterzijde een tuimelschakelaar voor de vrijloop. Die zit exact op plek waar je de maaier al duwend zou voortbewegen. Overigens heeft deze maaier geen geïntegreerd bluetooth-systeem. Daarmee kunnen beheerders op afstand bijvoorbeeld de laadstatus en het batterijniveau van de maaier controleren via een app. Dat soort technologieën, die ook andere online machine-gerelateerde info geven, tref je wel aan op de grotere professionele maaimachines van John Deere.'


Specificaties

Accu 3,2 kWh Lithium-Ion
laadsysteem Aan boord
Max. helling 13 graden
Hoogte rugleuning 51 cm
Snelheid voorwaarts 0-11,3 km/uur
Snelheid achterwaarts 0-5,6 km/uur
Voorbanden 11 x 8,0-8
Achterbanden 18 x 8.0-8
Afmetingen l x b x h 198x125x110 cm
Maaidekdikte 2,7 mm
Gewicht 222 kilo

LOGIN   met je e-mailadres om te reageren.

REACTIES
Er zijn nog geen reacties.

download artikel

Tip de redactie

Meld je aan voor onze digitale nieuwsbrief.
AGENDA
Recreatie Vakbeurs: 12 - 14 november in Evenementenhal Hardenberg
dinsdag 12 november 2024
t/m donderdag 14 november 2024
Fleetexpo
woensdag 13 november 2024
t/m donderdag 14 november 2024
Daken & Zaken
woensdag 13 november 2024
Kraakman Lieshout open weekend
zaterdag 16 november 2024
t/m zondag 17 november 2024

ONDERDELEN
Archief
Dossiers
Green Industry Profile
OVER ONS
Over ons
Duurzaamheid & NWST
Contact
Het team
ADVERTEREN EN ABONNEREN
Fysiek abonnement
Digitaal abonnement
Abonneren nieuwsbrief
Adverteren
Verschijningsdata
MEER
Redactionele spelregels
Algemene voorwaarden
Disclaimer
Privacy
Cookies
ONDERDELEN
OVER ONS
ADVERTEREN EN ABONNEREN
MEER