Whatsapp Facebook X LinkedIn Instagram RSS feed

GTH 2022: Twee dagen rijden en werken zonder opladen

ARTIKEL
Facebook Twitter Linkedin Whatsapp
Heidi Peters, donderdag 25 augustus 2022
303 sec


Alltrec introduceert volledig elektrische werktuigdrager

Braber Groenvoorziening investeerde twee jaar geleden in een volledig elektrische werktuigdrager van AllTrec die nog helemaal gebouwd moest worden. 'Een proefrit was niet mogelijk, maar we wilden de stap toch zetten. Ik heb veel respect voor de kennis en kunde van Bert van Loon.' Sinds april werken de medewerkers van Braber met de nieuwe AllTrec. 'Zowel de medewerkers als omwonenden zijn er ontzettend blij mee.'


Eind april van dit jaar werd bij Braber Groenvoorziening in Renesse de AllTrec 8015F afgeleverd, een volledig elektrische werktuigdrager voor onkruidbestrijding. Oorspronkelijk was Cees de Glopper, directeur van Braber Groenvoorziening, niet specifiek op zoek naar deze machine. Dat kon ook niet, want deze AllTrec bestond nog niet. De Glopper: 'We weten allemaal dat het noodzakelijk is om minder brandstoffen te gebruiken, of je dat nu doet door zonnepanelen op je dak of een elektrische auto. Dat is een goede zaak, maar naar mijn mening willen we, zeker in Nederland, te snel. Toen werd ik benaderd door Bert van Loon van AllTrec. Ik ken Bert uit de tijd dat het verbod op chemische middelen er kwam. Hij heeft ons toen met WeedControl, zijn andere bedrijf, geholpen met de transitie naar andere vormen van bestrijding. Hij heeft zich altijd opgesteld als adviseur, niet alleen als verkoper, en ik waardeer hem en zijn kennis zeer.'

Respect voor kennis en kunde

Van Loon benaderde Braber Groenvoorziening en andere bedrijven in 2020 om te polsen of er een markt was voor een machine, een werktuigdrager, waarmee je acht uur kunt rijden. De Glopper besloot toen te investeren in deze nog verder te ontwikkelen AllTrec, vertrouwende op de kennis en kunde van Van Loon. Die ging vervolgens door met de ontwikkeling van wat nu de AllTrec 8015F heet. 'Ik heb veel respect voor Bert en zijn team. Die man weet waar hij het over heeft. Daar heb ik wat aan bij de transitie van mijn bedrijf naar elektrisch.'


'De medewerkers zijn laaiend enthousiast en vechten erom wie ermee mag rijden'

De Glopper: 'Waarom ik hierin geïnvesteerd heb? Er was geen opdrachtgever die erom vroeg. Ik heb het gedaan om op voorhand te laten zien dat een middelgroot bedrijf als Braber, actief in de openbare ruimte, ook meedenkt over de natuur en biodiversiteit belangrijk vindt. Wij gaan daar stap voor stap iets in doen. Zo hebben we ook al veel gereedschappen op accu. Met deze AllTrec zijn we zichtbaar in de openbare ruimte. En niet alleen dat; er zitten nog veel meer voordelen aan. Het is een rib uit je lijf, want voor dat geld heb ik twee dieselmachines, maar ik geniet ervan en ik ben er ontzettend blij mee. Qua afschrijving en levensduur moeten we het allemaal nog afwachten, maar voor de energietransitie hebben we een grote stap gezet. Ik voel me ook ambassadeur van de natuur met deze machine.'

Ontwikkeld vanuit elektronica

De AllTrec vervangt een oudere werktuigdrager op diesel. Bij de AllTrec heeft Braber Groenvoorziening een Air Variator-werktuig, dat onkruid behandelt met hete lucht, en een onkruidborstel. 'Het is perfect', vindt De Glopper. 'De medewerkers vechten er bij wijze van spreken om. We zijn nu bezig bij de gemeente Vlissingen; iedereen wil ermee werken en is laaiend enthousiast. Je merkt in het gebruik dat het niet gaat om een bestaande machine met een verbrandingsmotor die is omgebouwd tot een elektrische versie. Deze machine is ontwikkeld vanuit de elektronica. Dat maakt hem zo bijzonder. Er is acht uur rijden en werken beloofd; nou, we rijden er weleens twee dagen mee. De status van de accu wordt aangegeven met maximaal vijf blokjes. Aan het einde van de dag zijn er vaker drie dan twee blokjes over. Het bedieningsgemak is enorm, het comfort ook, en wat heel belangrijk is: hij is stil. Daar hoor je veel mensen over. Natuurlijk zijn er opstartprobleempjes, moet hij soms even terug naar de garage, maar de service is perfect. Ik ga het niet anders zeggen dat het is. Als iemand zijn nek uitsteekt en het lukt, moet die gesteund worden, vind ik. Dat doen wij door ook onze nek uit te steken door deze aanschaf. Zo hebben we een mooie samenwerking.'


Allround

Borstelen vraagt veel energie, vertelt De Glopper. 'Toch kun je het werk er prima mee doen. Wij hebben de versie van 50 kW; dat is voldoende. Met tweewielaandrijving; dat is prima voor het werk dat wij doen. De machine is netjes afgewerkt. Het bedieningsgemak, de gebruiksvriendelijkheid, dat is zo belangrijk: hoe het touchscreen is ingericht, hoe de joystick werkt, het perfecte zicht vanuit de cabine, een fijne, goede stoel. Ook het resetten, het vervangen van de werktuigen, werkt fijn.'


Braber Groenvoorziening is een allround groenbedrijf. Behalve in de openbare ruimte werkt het bedrijf ook in de particuliere sector; daar verzorgt het de aanleg en het onderhoud van tuinen. Boomverzorging maakt deel uit van het takenpakket. In totaal werken er zo'n veertig mensen op deze verschillende deelgebieden. 'Het brede aanbod is deels inherent aan onze vestigingsplaats, in Zeeland', denkt De Glopper. 'Dat houdt het werk ook afwisselend. We hebben allerhande certificaten en een KAM-coördinator die zich daarmee bezighoudt. Het laatste is de CO2-prestatieladder. Die hebben we gehaald, al kost dat veel moeite voor een bedrijf van deze omvang. Maar het geeft ook weer kansen en daar gaat het om. Het bestaansrecht van het bedrijf staat voorop.'

Vooruitstrevend

Jos Kleinloog, accountmanager bij AllTrec: 'Er zijn al meerdere elektrische borstelmachines op de markt, maar wij wilden een elektrische AllTrec-werktuigdrager waarop niet alleen een borstel, maar ook andere werktuigen bevestigd kunnen worden. Zo kun je er het hele jaar mee werken: maaien, elektrisch bladblazen, onkruidbestrijding middels hete lucht, een heggenarm, het kan allemaal.'


Volgens Kleinloog is Braber Groenvoorziening een vooruitstrevende partij, waarmee AllTrec al een aantal jaren samenwerkt. 'Braber is een van de vijf early adopters die de machine hebben gekocht voordat hij geproduceerd was. Ze hebben die stap gezet op basis van het vertrouwen dat zij in ons hebben en ons verhaal over deze werktuigdrager. Begin dit jaar kwamen de eerste voertuigen beschikbaar. Braber koos voor de werktuigdrager met het middelste accupakket, 50 kW. Met één machine kun je zowel borstelen als onkruid met hete lucht bestrijden door middel van de Air Variator 100. Het verwisselen van de werktuigen vraagt twee à drie minuten, dus je hebt slechts één machine nodig in plaats van meerdere, zoals voorheen.'

De bedrijven AllTrec en WeedControl worden vaak in één adem genoemd. WeedControl is mede-eigenaar van AllTrec en bouwt onder andere de werktuigen voor de AllTrec-werktuigdragers. Bij de oplevering van een nieuwe machine geeft AllTrec/WeedControl een uitgebreide training voor het gebruik. 'We leggen uit welke theorie erachter zit. Ook kunnen de chauffeurs ermee rijden gedurende een aantal demodagen. Mochten er nog kleine aanpassingen worden gewenst, dan voeren we die voor de levering uit. De mensen die er dagelijks mee werken, weten het beste wat ze nodig hebben. Zo tackel je eventuele problemen vooraf.'

Enkele weken geleden was Kleinloog bij Braber Groenvoorziening. 'De mensen zijn er erg tevreden over. Ze vertelden dat ze de bediening snel onder de knie hadden. Verder is de machine heel stil. In de zomer werkt het een stuk koeler, omdat je niet op een warme motor zit. Je hoort beter wat je aan het doen bent, omdat je de motor niet hoort. Op brandstofkosten wordt enorm bespaard, want de machine hoeft slechts eenmaal per twee dagen aan de lader. Er was kortom veel positieve feedback.'

Ontwikkeling vanuit accu

Kleinloog vertelt verder: 'Bij de ontwikkeling van deze machine wilden we geen oude technieken, van een machine met brandstofmotor, combineren met nieuwe. We zijn begonnen vanuit het niets, aan de tekentafel, met als vertrekpunt de beste en hoogste kwaliteit accu die er is. Vervolgens werd elke component die werd toegevoegd wel vier, vijf keer onderzocht op stroomverbruik en werking, om ieder onderdeel zo zuinig mogelijk te maken. Een beetje zoals Tesla: die begon met een accu en bouwde daar een auto omheen. Zo hebben wij het ook aangepakt.'


'We begonnen met een accu en bouwden daar de werktuigdrager omheen'

Wie in een AllTrec investeert, koopt de machine en het accupakket apart. De aanbouwdelen komen daar nog bij, bijvoorbeeld een zwenkarm. De accu koop je voor zeven, acht jaar, volgens Kleinloog. 'Voor een traditionele machine betaal je hetzelfde als voor de elektrische machine zonder accu, maar de TCO, de total cost of ownership, is na drie of vier jaar al hoger. Elektrische machines zijn namelijk goedkoper in het gebruik: ze zijn nagenoeg onderhoudsvrij, de energiekosten zijn 90 procent per dag lager, er hoeft geen olie vervangen te worden, er is geen luchtfilter of radiateur enzovoort. Bij de aanschaf is dus een andere manier van denken vereist; je betaalt de brandstof als het ware vooruit. Braber Groenvoorziening heeft dat begrepen.'

De volledig elektrische werktuigdrager AllTrec 8015F is dit jaar pas beschikbaar en krijgt dan ook een prominente plaats op GroenTechniek Holland. Er zijn meerdere AllTrec 8015F-machines met verschillende aanbouwdelen, zoals een bladblazer, hetelucht-onkruidbestrijding, maaimogelijkheden tot 270 cm breed en een borstelarm. Zowel de 8015F als de 4810T kan getest worden.

WeedControl is mede-eigenaar van AllTrec. De twee bedrijven zijn dan ook samen op de beurs te vinden, op veld D in standnummer 9.06.

LEES OOK

Om te kunnen reageren moet je zijn ingelogd.   LOGIN   of maak gratis een account aan.

REACTIES
Er zijn nog geen reacties.

download artikel

Tip de redactie


ONDERDELEN
Archief
Dossiers
GIP
OVER ONS
Over ons
Duurzaamheid & NWST
Contact
Het team
ADVERTEREN EN ABONNEREN
Fysiek abonnement
Digitaal abonnement
Abonneren nieuwsbrief
Adverteren
Verschijningsdata
MEER
Redactionele spelregels
Algemene voorwaarden
Disclaimer
Privacy
Cookies
ONDERDELEN
OVER ONS
ADVERTEREN EN ABONNEREN
MEER