Whatsapp Facebook X LinkedIn Instagram RSS feed

Frezen, egaliseren en verdichten in één werkgang

ARTIKEL
Facebook Twitter Linkedin Whatsapp
Heidi Peters, donderdag 3 maart 2022
212 sec


'Met deze machine ondervindt het verkeer zo min mogelijk hinder'

Als doorgaande wegen bestaan uit halfverharding, moeten gemeenten soms heel wat tijd en materieel besteden aan onderhoud. Het gebruik van de wegen is immers intensief en het materiaal soms kwetsbaar. In de gemeente Bergen op Zoom werd tienmaal per jaar onderhoud gepleegd aan ruim 8000 m2 openbare weg. Dat moest beter kunnen.


'De gemeente Bergen op Zoom heeft meerdere doorgaande wegen van menggranulaat', vertelt Laurens van Muijen, projectleider bij AH Vrij uit Wateringen. 'Het onderhoud daarvan kostte veel. Maar de uitstraling van de wegen moest gelijk blijven, dus werden ze steeds opnieuw aangevuld en geëgaliseerd. Ondertussen ging de gemeente wel op zoek naar een andere oplossing, want de onderhoudskosten waren hoog. Ze kwam uit bij de leverancier van HEN WPF 200, een halfverhardingsfrees die freest, egaliseert en verdicht in één werkgang. Deze machine reed niet in Nederland. De leverancier benaderde ons en na enkele gesprekken hebben wij hierin geïnvesteerd. Wij onderhouden in en rond Bergen op Zoom zo'n 8100 m2 halfverharding met deze machine. In combinatie met een andere innovatie van ons zorgt die ervoor dat de wegen nog maar tweemaal per jaar onderhoud nodig hebben.'

'Er is amper hinder voor het verkeer'

Alle soorten halfverharding

AH Vrij is een aannemingsbedrijf uit Wateringen, actief op het gebied van groen, grond en infra. De opdrachtgevers van dit bedrijf, met bijna 90 fte aan personeel, bestaan voor 80 procent uit overheden, zoals Staatsbosbeheer en diverse gemeenten. Van Muijen: 'Wij komen het best tot ons recht in projecten waarin de drie takken samenkomen, bijvoorbeeld de aanleg of het onderhoud van een sportcomplex, het inrichten van een park of het woon- en bouwrijp maken van een toekomstige woonwijk. Als het om halfverhardingen gaat, doen we zowel nieuwe aanleg als onderhoud. We adviseren, als dat nodig is, over het beste product op die specifieke plaats en doen dat samen met onze leveranciers van halfverhardingen. Indien gewenst stellen we een monsterbak samen op basis waarvan een keuze gemaakt wordt, maar meestal weet de opdrachtgever al wat hij wil. Bij golfbanen doen we veel onderhoud en voor Staatsbosbeheer onderhouden we kilometers aan paden. Staatsbosbeheer wil overigens in de meeste regio's halfverharding van grijze kleischelp; die moet dan ook nog uit Nederlandse wateren gewonnen zijn. De schouwpaden die langs sporen lopen, zijn ook van halfverharding. Momenteel kijkt men daarvoor wat meer naar olivijn; dat neemt CO2 op en dat is fijn voor gemeenten en het klimaat. Olivijn is wel een duurdere oplossing.'


De halfverhardingsfrees van AH Vrij freest, egaliseert en verhardt in één werkgang
De halfverhardingsfrees van AH Vrij freest, egaliseert en verhardt in één werkgang

Onderhoud en aanleg

AH Vrij bestaat ruim 60 jaar en profileert zich als een familiebedrijf dat actief is in groen, grond en infra. Inzoomend op halfverhardingen zie je dat AH Vrij vooral in de regio Zuid-Holland nieuwe aanleg doet en landelijk onderhoud verricht. 'Daar heeft deze halfverhardingsfrees zeker aan bijgedragen. Doordat je daarmee drie taken in een enkele werkgang kunt uitvoeren, is het de moeite waard om hem ook wat verder weg in te zetten. Wij hebben de HEN WPF 200 nu drie jaar en zijn in Nederland de enige met deze machine. De frees kan granulaat tot 60 mm frezen en doet dat tot een diepte van 12 cm, ongeacht het materiaal. De frees komt overal doorheen. We gebruiken de halfverhardingsfrees ook voor het frezen van Duomix-halfverharding. Voor één van onze opdrachtgevers moest zo'n tien kilometer aan Duomix-paden gefreesd worden. De bovenlaag frezen we kapot, de hoogovenslakken waarvan het gemaakt is, vergruizen we. Daarna wordt het geëgaliseerd en verdicht en heb je een nieuw halfverhard pad, zonder dat er nieuw materiaal nodig is. Zo herstellen we ook paden op vakantieparken, en hebben we twee jaar geleden op de Veluwe aan onderhoudspaden gewerkt die leiden naar waterpompen in natuurgebieden. Natuurlijk is er soms wat nieuw materiaal nodig als opvulling, maar niet altijd. En onze oplossing met NoDust bij de gemeente Bergen op Zoom zorgt voor nog meer stevigheid.'


'Met onze NoDust-innovatie wordt de toplaag een stuk sterker'

Innovatief gebruik NoDust

Van Muijen vervolgt: 'Je kunt uitgesleten of beschadigde halfverharding opvullen en aanrijden zo veel je wilt, maar je creëert geen verbinding in de halfverharding en dat is wel nodig. Om die te realiseren, moet je frezen. Maar dan is de samenstelling van de halfverharding wel van belang. Een halfverharding met bindmiddel, zoals lijnolie, frees je kapot en dat komt niet meer goed. Wij zijn samen met de gemeente Bergen op Zoom op zoek gegaan naar een oplossing en kwamen uit bij NoDust. Samen met de leverancier van NoDust hebben we diverse testen gedaan om te bekijken wat NoDust kan betekenen en welke mengverhouding het beste resultaat geeft voor de binding van halfverharding.'


'Frezen maakt de gangbare bindmiddelen kapot'

NoDust is bekend van het gebruik in de agrarische sector, bijvoorbeeld om verwaaiing op zandlichamen en voorbelastingen tegen te gaan. Het is een organisch biopolymeer dat bestaat uit lignine, een natuurlijk product dat uit boomstammen wordt gehaald. Van Muijen: 'In de bietencampagne wordt NoDust gebruikt om stofvorming tijdens het transport tegen te gaan. Daarbij viel op dat de bermen ook minder snel kapot werden gereden. Daarom zijn we proeven gaan doen. Het blijkt dat bij het gebruik van een mengsel van NoDust met water een soort korst ontstaat, een hardere toplaag op de halfverharding, die minder snel slijt en beschadigd raakt.'

Het NoDust-mengsel wordt vooraf op de halfverharding gesproeid.
Het NoDust-mengsel wordt vooraf op de halfverharding gesproeid.
Van Muijen: 'We hebben voor op de trekker een apparaat geplaatst dat het NoDust-mengsel op de weg spuit voordat de frees erdoorheen gaat. Bij de eerste toepassing gebruiken we 0,42 liter per vierkante meter. Je moet het jaarlijks herhalen, maar de benodigde hoeveelheid wordt jaarlijks wel minder. Het mooie is ook dat de werking weer wordt geactiveerd bij elke freesbeurt; het verliest niet zijn werking zoals de gebruikelijke bindmiddelen.'

Laurens van Muijen: 'We gaan met deze machine door heel Nederland'
Laurens van Muijen: 'We gaan met deze machine door heel Nederland'

Van tien naar twee keer per jaar

De openbare wegen van halfverharding in de gemeente Bergen op Zoom kunnen niet zomaar afgesloten worden. Ze worden voortdurende gebruikt door bewoners, agrarisch verkeer, de vuilinzamelaar en hulpdiensten. Tienmaal per jaar onderhoud bracht niet alleen veel kosten met zich mee, maar ook overlast en ergernis. Van Muijen: 'We zijn blij dat we in deze halfverhardingsfrees hebben geïnvesteerd. De wegen in Bergen op Zoom zijn nu netter en de gemeente heeft een financiële besparing gerealiseerd. Tijdens het onderhoud, dat is teruggebracht van tien naar twee keer per jaar, kan het verkeer direct achter de frees aan rijden, waardoor de hinder beperkt is. We gaan hier nu ook mee aan de slag in andere gemeenten, pretparken, vakantieparken enzovoort. In heel Nederland werken we aan duurzame verbetering van halfverharding.'


LOGIN   met je e-mailadres om te reageren.

REACTIES
sjoerd siebelink
Friday 26 January 2024
Goededag,

Ik bezig een landweg bij Wouwse plantage, vlak bij Bergen op Zoom. De landweg heeft een samenstelling van puin en grind. Helaas zitten hier kuilen in. Ik wil dit aanpakken en ben na wat onderzoek bij jullie organisatie uitgekomen. Ik ben benieuwd wat we voor elkaar kunnen betekenen.
Betreft 250 meter, 3 meter breed.

Ik ben telefonische goed bereikbaar op 0629247430
Reactie per mails ook goed.

Mvg

Sjoerd

download artikel

Tip de redactie

Meld je aan voor onze digitale nieuwsbrief.
AGENDA
Tuinmachineshow Dagen bij Lozeman Tuinmachines
donderdag 24 oktober 2024
t/m zondag 8 december 2024
Recreatie Vakbeurs: 12 - 14 november in Evenementenhal Hardenberg
dinsdag 12 november 2024
t/m donderdag 14 november 2024
Fleetexpo
woensdag 13 november 2024
t/m donderdag 14 november 2024
Daken & Zaken
woensdag 13 november 2024
Sima 2024
zondag 24 november 2024
t/m woensdag 27 november 2024

ONDERDELEN
Archief
Dossiers
Green Industry Profile
OVER ONS
Over ons
Duurzaamheid & NWST
Contact
Het team
ADVERTEREN EN ABONNEREN
Fysiek abonnement
Digitaal abonnement
Abonneren nieuwsbrief
Adverteren
Verschijningsdata
MEER
Redactionele spelregels
Algemene voorwaarden
Disclaimer
Privacy
Cookies
ONDERDELEN
OVER ONS
ADVERTEREN EN ABONNEREN
MEER