Whatsapp Facebook LinkedIn Instagram RSS feed

Bezorgdheid over klimaatverandering neemt af, zorgen over oorlogen nemen toe

NIEUWS
MARKT & ACTUEEL
Facebook Linkedin Whatsapp
Heleen Kommers, dinsdag 4 november 2025
65 sec


Publieke aandacht verschuift

De zorg om klimaatverandering neemt wereldwijd af, ook na het warmste jaar ooit gemeten. Dat blijkt uit de Global Consumer Awareness Survey 2025 van de Forest Stewardship Council (FSC) en onderzoeksbureau Ipsos. Uit het onderzoek, uitgevoerd in vijftig landen onder ruim 40.000 mensen, komt naar voren dat oorlog en conflicten (52%) momenteel de grootste maatschappelijke zorg zijn. Klimaatverandering staat met 31% op de derde plaats.

Headerbeeld van het onderzoek, uitgevoerd door FSC en Ipsos
Headerbeeld van het onderzoek, uitgevoerd door FSC en Ipsos

In Nederland, dat dit jaar voor het eerst is meegenomen in het onderzoek, maken vooral oorlogen en conflicten (52%) mensen ongerust. Klimaatverandering volgt met 38%, net als gezondheidsproblemen. Daarmee verschuift de publieke aandacht, zeker in Europa: sinds 2022 is de bezorgdheid over klimaatverandering met 6 tot 10 procentpunt gedaald. In Frankrijk, Denemarken en Duitsland is die afname het sterkst.

De zorg om klimaatverandering neemt wereldwijd af, ook na het warmste jaar ooit gemeten.

Kloof tussen beleid en publieke zorg

Volgens FSC-directeur-generaal Subhra Bhattacharjee toont het onderzoek een groeiende kloof tussen beleid en publieke beleving. 'Mensen zeggen zich minder zorgen te maken over klimaatverandering, maar kiezen wel voor duurzame merken. Dat laat zien dat klimaatactie tastbaar moet worden in het dagelijks leven.'


LEES OOK

'Mensen zeggen zich minder zorgen te maken over klimaatverandering, maar kiezen wel voor duurzame merken. Dat laat zien dat klimaatactie tastbaar moet worden in het dagelijks leven'

Consument blijft kiezen voor duurzaam

Ondanks de afgenomen zorgen, kiezen consumenten bewuster. 'Steeds meer mensen willen producten die geen schade toebrengen aan natuur en dieren,' zegt Wyke Smit, directeur van FSC Nederland. Twee derde van de Nederlanders vindt dat duurzaamheidsclaims onafhankelijk moeten worden gecontroleerd.
Het vertrouwen in het FSC-keurmerk is groot: 42% van de Nederlanders vertrouwt erop dat het helpt bossen te beschermen, tegenover 17% vertrouwen in de overheid. Ook zegt 65% positiever te denken over merken die FSC-gecertificeerde producten aanbieden. Met 86% herkenning is het FSC-keurmerk in Nederland bekender dan in welk ander land ook.


Met 86% herkenning is het FSC-keurmerk in Nederland bekender dan in welk ander land ook

LEES OOK

FSC Nederland
LOGIN   met je e-mailadres om te reageren.

REACTIES
Er zijn nog geen reacties.

tip de redactie

Meld je aan voor onze digitale nieuwsbrief.
AGENDA
Agribex 2025
woensdag 3 december 2025
t/m zondag 7 december 2025
De Groene Sector Vakbeurs 2026
dinsdag 13 januari 2026
t/m donderdag 15 januari 2026
Leve de Tuin Festival in Den Bosch
vrijdag 27 februari 2026
t/m zondag 1 maart 2026

ONDERDELEN
Archief
Dossiers
Green Industry Profile
Webshop
OVER ONS
Over ons
Duurzaamheid & NWST
Contact
Het team
ADVERTEREN EN ABONNEREN
Fysiek abonnement
Digitaal abonnement
Abonneren nieuwsbrief
Adverteren
Verschijningsdata
MEER
Redactionele spelregels
Algemene voorwaarden
Disclaimer
Privacy
Cookies
ONDERDELEN
OVER ONS
ADVERTEREN EN ABONNEREN
MEER