Bezorgdheid over klimaatverandering neemt af, zorgen over oorlogen nemen toe |
|
|
|
|
 |
| 65 sec |
Publieke aandacht verschuift
De zorg om klimaatverandering neemt wereldwijd af, ook na het warmste jaar ooit gemeten. Dat blijkt uit de Global Consumer Awareness Survey 2025 van de Forest Stewardship Council (FSC) en onderzoeksbureau Ipsos. Uit het onderzoek, uitgevoerd in vijftig landen onder ruim 40.000 mensen, komt naar voren dat oorlog en conflicten (52%) momenteel de grootste maatschappelijke zorg zijn. Klimaatverandering staat met 31% op de derde plaats.
| Headerbeeld van het onderzoek, uitgevoerd door FSC en Ipsos |
In Nederland, dat dit jaar voor het eerst is meegenomen in het onderzoek, maken vooral oorlogen en conflicten (52%) mensen ongerust. Klimaatverandering volgt met 38%, net als gezondheidsproblemen. Daarmee verschuift de publieke aandacht, zeker in Europa: sinds 2022 is de bezorgdheid over klimaatverandering met 6 tot 10 procentpunt gedaald. In Frankrijk, Denemarken en Duitsland is die afname het sterkst.
|
|
De zorg om klimaatverandering neemt wereldwijd af, ook na het warmste jaar ooit gemeten.
| |
|
Kloof tussen beleid en publieke zorg
Volgens FSC-directeur-generaal Subhra Bhattacharjee toont het onderzoek een groeiende kloof tussen beleid en publieke beleving. 'Mensen zeggen zich minder zorgen te maken over klimaatverandering, maar kiezen wel voor duurzame merken. Dat laat zien dat klimaatactie tastbaar moet worden in het dagelijks leven.'
|
|
'Mensen zeggen zich minder zorgen te maken over klimaatverandering, maar kiezen wel voor duurzame merken. Dat laat zien dat klimaatactie tastbaar moet worden in het dagelijks leven'
| |
|
Consument blijft kiezen voor duurzaam
Ondanks de afgenomen zorgen, kiezen consumenten bewuster. 'Steeds meer mensen willen producten die geen schade toebrengen aan natuur en dieren,' zegt Wyke Smit, directeur van FSC Nederland. Twee derde van de Nederlanders vindt dat duurzaamheidsclaims onafhankelijk moeten worden gecontroleerd. Het vertrouwen in het FSC-keurmerk is groot: 42% van de Nederlanders vertrouwt erop dat het helpt bossen te beschermen, tegenover 17% vertrouwen in de overheid. Ook zegt 65% positiever te denken over merken die FSC-gecertificeerde producten aanbieden. Met 86% herkenning is het FSC-keurmerk in Nederland bekender dan in welk ander land ook.
|
Met 86% herkenning is het FSC-keurmerk in Nederland bekender dan in welk ander land ook
| |
|
| LOGIN
met je e-mailadres om te reageren.
|
|
|
| Er zijn nog geen reacties. |
|
|
 | |
Agribex 2025
|
woensdag 3 december 2025 t/m zondag 7 december 2025 |
|
|
|
|
|
|
|