Leerlingen onderzoeken klimaatimpact van groen schoolplein |
|
|
|
|
 |
| 50 sec |
Op het schoolplein van het OLV Lyceum in Breda gingen eind oktober de eerste sensoren de grond in. Daarmee ging de pilot Pientere Schoolpleinen officieel van start. De provincie Noord-Brabant wil met dit project onder meer de biodiversiteit verbeteren. Voor het onderzoek zijn de sensoren van Sensoterra gebruikt.
| Afbeelding gemaakt met behulp van AI. |
Ze meten temperatuur, bodemvocht en biodiversiteit. IVN Natuureducatie en dataplatform Good City Sense zijn medeverantwoordelijk voor het lesprogramma. Naast Breda doet ook Campus 013 in Tilburg mee. Daar onderzoeken leerlingen begin 2026 de sociale effecten van een groen schoolplein. Ze kijken onder meer naar gezondheid, concentratie en welzijn van gebruikers. In april presenteren beide scholen hun bevindingen in het provinciehuis in 's-Hertogenbosch.
Leren én meten met technologie
De pilot bouwt voort op het programma Schoolpleinen van de Toekomst, waarmee al meer dan vierhonderd Brabantse schoolpleinen zijn vergroend. Pientere Schoolpleinen voegt daar meten en leren aan toe. 'We willen met Pientere Schoolpleinen de effecten van vergroening inzichtelijk maken,' zegt Arjen Hof van Good City Sense. 'Dat doen we door sensoren in de grond te plaatsen die temperatuur en bodemvocht meten. Leerlingen combineren die data met eigen observaties. Zo ontstaat er een rijk beeld van hoe groen het microklimaat op een schoolplein beïnvloedt.'
Van pilot naar toekomstbeeld
De provincie wil de resultaten delen met scholen, gemeenten en groenprofessionals. Het doel: kennis opdoen die helpt bij het ontwerpen van gezonde, klimaatbestendige en vooral groenere schoolpleinen in Brabant. De lessen uit de pilot kunnen zo breder ingezet worden in de provincie
| LOGIN
met je e-mailadres om te reageren.
|
|
|
| Er zijn nog geen reacties. |
|
|
 | |
Agribex 2025
|
woensdag 3 december 2025 t/m zondag 7 december 2025 |
|
|
|
|
|
|
|