Eindstand EGO Pro X-accubladblazers versus fossiele versies: 1-1 |
|
|
|
|
 |
| 147 sec |
Twee nieuwe bladblazers
Importeur Stierman De Leeuw is volop bezig met de uitleveringen aan zijn EGO-dealers voor het komende herfstseizoen 2025. Hieronder treffen we ook twee gloednieuwe accubladblazers aan. Dit betreft de handgedragen LBX1000, nu met een blaaskracht van 32 N, en de LBPX1100 met 36 N. Voor het gebruik van de laatstgenoemde draag je een backpack met accu's.
| Steven Eusman met op tafel de EGO LBX1000 |
Zowel de LBX1000 als de LBPX1100 valt onder het EGO Pro X-assortiment. Dat zijn de machines die voor professionals zijn ontwikkeld. Steven Eusman stak de afgelopen maanden veel tijd en energie in productdemonstraties. Daar liet hij de dealers kennismaken met het complete EGO-assortiment. Hij organiseerde bij die gelegenheden zelfs wedstrijdjes met de professionele kettingzagen en bladblazers: fossiel tegen accu. Eusman: 'Bij het bladblaaswedstrijdje legde ik een twee kilo zware slam ball midden in een geul. De teams zette ik aan beide uiteinden: het ene team met een fossiele machine, het andere met ons topmodel LBPX1100. De conclusie luidde: de EGO op accu is gewoonweg even sterk als de benzinemachine.'
EGO LBX1000
Trots toont Eusman de nieuwe handgedragen bladblazer met accu: de LBX1000. Deze bladblazer heeft een optimale gewichtsverdeling en kan eventueel gecombineerd worden met een schouderriem om de draaglast te verlichten. Eusman heeft hierin een 7,5Ah-accu geplaatst. Deze bladblazer heeft een maximale blaaskracht van 32 N. Eusman: 'Dat is hoog. Daarom heeft hij twee handgrepen. Uiteraard heeft de machine een variabele snelheidsschakelaar. Die maximale blaaskracht op de turbostand heb je natuurlijk niet altijd nodig. Deze bladblazer is geschikt voor vele toepassingen, zoals een terrein schoon opleveren of geulen langs trottoirs schoonblazen. De conische blaasmond is vervangbaar door een iets bredere of een spleetvormige blaasmond. Het grote voordeel van de LBX1000 is dat het een handgedragen machine is, die je er snel even bij pakt. Geen gedoe dus met harnassen op je rug.'
 | | EGO LBX1000: optimale gewichtsverdeling |
|
|
Eén euro per Wh
Eusman onderstreept wederom het belang van de juiste accu bij het juiste gereedschap. Ook in de LBX1000 past de hele range EGO-accu's. De lichtste van 2,5 Ah plaats je in een handgedragen heggenschaar. Zet je hier de veel zwaardere 12 Ah in, dan is deze machine niet meer prettig hanteerbaar. Bij de accukeuze goed om te weten dat je de EGO-accu's per Wh betaalt: circa één euro per Wh. Een accu van 7,5 Ah kost dus precies evenveel als drie accu's van 2,5 Ah. De LBX1000 zal werken met een 2,5 Ah, maar dat raadt Eusman niet aan. Deze lichte batterij kan niet lang de stroom leveren die de bladblazer vraagt en zal daardoor snel leeg zijn.
|
|
'EGO-accu's betaal je per Wh'
| |
|
Eusman kiest voor een accu van 7,5 Ah, zeker als hij gaat powerblazen. De EGO-accu's, met ARC-technologie, zijn robuust. De buitenzijde bestaat uit kunststof en rubber. De vormgeving verkleint de kans op breuken in de kunststof en schade aan de accucellen als de accu op verharding valt. Uiteraard toont de handgreep van de EGO LBX1000 gegevens omtrent de staat van de accu op een lcd-scherm, en voor degenen die met de blazer in het donker werken: er zit ledverlichting op de blaaspijp.
 | | De EGO LPBX1100 wordt aangesloten op een backpack met accu's |
|
|
EGO LPBX1100
De tweede machine die Eusman belicht, is de LBPX1100-bladblazer. Deze machine werkt met een backpack. Eusman plaatst hierin twee 12Ah-accu's. 'Iedereen zou eens moeten voelen hoeveel kracht deze machine heeft met zijn blaaskracht van 36 N. De maximale luchtverplaatsing is 1.870 m3 per uur. De EGO LBX1000 evenaart professionele benzinemachines. De conclusie op die demonstratiedagen was dan ook dat deze accu-aangedreven EGO-bladblazer net zo sterk is als een fossiele versie.'
36N blaaskracht
Als redacteur grijp ik mijn kans om het backpack met de twee zware 12Ah-accu's om te gespen. Het gewatteerde harnas sluit goed aan op mijn schouders, rug en heupen. Als ik eerlijk ben, moet ik zeggen dat deze accubladblazer logischerwijs wat zwaarder aanvoelt dan de benzinebladblazer die ik thuis gebruik. Eusman haalt één van die twee zware 12Ah-accu's uit het backpack. Dat voelt meteen flink stuk comfortabeler.
 | | De turboknop |
|
|
Eusman maakt melding van een vergelijkingstest tussen een benzinemachine en de nieuwe bladblazer van EGO: 'We lieten een lange oprijlaan door twee werkploegen vrijmaken van blad, startend vanaf de beide uiteinden. Beide bladblaasploegen kwamen tegelijkertijd aan op het midden van die oprijlaan. Dus ook hier is de eindstand van de EGO-bladblazer versus traditioneel: 1-1.'
 | | De EGO Pro X-bladblazer LBX1000 |
|
|
Nieuw in het EGO Pro X-assortiment
|
EGO LBX1000 |
EGO LBPX1100 |
| Plaatsing accu: |
aan blazer |
in backpack |
| Blaascapaciteit: |
1700 m3/uur |
1870 m3/uur |
| Max. blaaskracht: |
32 N |
36 N |
| Snelheidsniveaus: |
vijf |
vijf |
| Bluetooth: |
ja |
ja |
| Ledverlichting: |
ja |
ja |
| Gewicht zonder accu: |
3,3 kg |
7,4 kg |
| Geluidsniveau: |
98 dB(A) |
98 dB(A)B |
| Garantie (profs): |
3 jaar |
3 jaar |
| Veiligheidsklasse: |
IPX-5 |
IPX-5 |
| LOGIN
met je e-mailadres om te reageren.
|
|
|
| Er zijn nog geen reacties. |
|
|
 | |
Agribex 2025
|
woensdag 3 december 2025 t/m zondag 7 december 2025 |
|
|
|
|
|
|
|