Whatsapp Facebook X LinkedIn Instagram RSS feed

De honderd procent elektrische 65 pk Knegt-tractor is in aantocht

ARTIKEL
TUIN- EN PARKTECHNIEK
Facebook Twitter Linkedin Whatsapp
Broer de Boer, maandag 20 januari 2025
239 sec


Met standaard fronthef

Overal ter wereld wordt het nodige gedaan om voertuigen te elektrificeren. Ook bij tractoren zit daar veel in de pijplijn. Een relatief klein bedrijf als Knegt Tractoren slaagde erin om vorig jaar zestig nieuwe elektrische tractoren af te zetten. Ofwel een derde van hun totale jaarproductie.

Hans Heijmans, algemeen directeur Knegt Tractoren
Hans Heijmans, algemeen directeur Knegt Tractoren

Zelfs in Colombia bestaat er belangstelling voor de elektrische tractoren die deze 'nieuwkomer' in Veldhoven produceert. De rode, honderd procent elektrische Knegt-tractoren worden volgens Europese standaardnormen gebouwd en zijn in veertig landen te koop. Tot dusverre zijn dat twee types: de Knegt 45 pk en de Knegt 55 pk. Binnen afzienbare tijd komt daar een derde type bij. Die krijgt 65 pk elektrisch vermogen. Dit om het sterk groeiende aantal klanten, zoals hoveniers, groenvoorzieners, loonwerkers, kweker, telers, recreatie- en attractieparken en overheden, nog beter van dienst te zijn.

'Wat maakt deze tractoren zo populair?'

De tractoren, zoals Knegt die in Veldhoven bouwt, zijn alle voorzien van twee elektrische motoren: een voor de aandrijving en een voor het hydraulische gedeelte. Wat maakt deze tractoren zo populair? Hierop antwoordt algemeen directeur Hans Heijmans: 'Net als onze dieselversies zijn dit zeer complete en robuuste tractoren voor een acceptabele prijs. We selecteren hiervoor de beste onderdelen die we kunnen krijgen. Die komen onder meer uit China, Duitsland, Polen en Italië. Vervolgens assembleren we die op de werkstations in onze productielocatie tot kant-en-klare tractoren. De tractoren hebben standaard vierwielaandrijving, een aftakas en een dubbele koppeling. Afhankelijk van de werkzaamheden en het accuvermogen kun je er drie tot negen uur mee werken. De accu's die we toepassen, hebben een capaciteit van respectievelijk 24 kWh en 34 kWh. In slechts tweeënhalf uur kun je een lege accu weer tot tachtig procent capaciteit opladen. Deze compacte tractoren leveren we naar wens met een ROPS (Roll Over Protection System) of een cabine. Het is uiteraard mogelijk om een voorlader of een fronthef te installeren.'

65 pk elektrisch

Zoals al beschreven breidt Knegt Tractoren zijn succesvolle reeks uit met een zwaardere tractor, eentje die 65 pk elektrisch vermogen gaat krijgen. Details maakt het bedrijf hierover nog niet bekend, maar de directeur wil alvast wel kwijt dat deze standaard een fronthef gaat krijgen. Deze aanbouw levert de firma Zuidberg in Nagele. Enerzijds is dit uiteraard bedoeld om aanbouwwerktuigen als een maaier aan de tractor te koppelen. Anderzijds heeft de fronthef ook een functie in de stroomvoorziening. Hieraan kun je namelijk heel handig een tweede accupakket koppelen dat je eerder in de werkloods volledig hebt opgeladen. Hiermee kun je de totale standtijd verdubbelen. Zo kun je namelijk een zware accu met een aantal extra kWh's meenemen en zonder onderbrekingen een hele werkdag met deze zware tractor werken.


Uitdaging

Heijmans: 'Onze elektrische tractoren zijn volledig in eigen huis ontworpen, ontwikkeld en gebouwd met als doel duurzaamheid toegankelijk te maken voor tractorgebruikers. Deze innovatieve machines dragen bij aan een groenere leef- en werkomgeving, met respect voor mens en natuur. Met onze elektrische tractoren kies je niet alleen voor kwaliteit en efficiëntie, maar eveneens voor een duurzame toekomst. Ik daag dieselrijders graag uit! Onze elektrische tractoren kunnen hun werkzaamheden milieuvriendelijker maken, maar je kunt ook besparen door elektrisch te gaan rijden. Stel echter zelf wel de meerwaarde ervan vast. Kijk goed naar de total cost of ownership (TCO). Daarin zijn zowel de aanschafprijs, de gebruikskosten, het onderhoud als de financiering van belang. Momenteel zijn er nog steeds subsidiemogelijkheden mogelijk tot zestig procent van de aanschafprijs.'


'Positieve ervaringen met de dieselversies die Knegt leverde'

Knegt Tractoren lanceerde de eerste honderd procent elektrische compacte tractor eind 2021. Volgens eigen zeggen was dit de eerste ter wereld. De succesvolle introductie is zonder twijfel mede te danken aan de positieve ervaringen met de dieselversies die Knegt ontwikkelde en bouwt sinds 2006. Knegt Tractoren is namelijk voortgekomen uit de groeiende vraag naar een betaalbare, makkelijk toe te passen en veelzijdige compacte tractor, dit in samenwerking met een vooraanstaande Aziatische tractorfabrikant.

KWPN als partner

De innovatieve elektrische tractoren van Knegt zijn al in een vroeg stadium door de paardenhouderij ontdekt en omarmd. Volgens Heijmans was er behoefte aan een milieuvriendelijke tractor om de zandbodem in overdekte paardenbakken vlak te slepen. De uitlaatgassen van een dieselmotor bleven namelijk vaak in de grote ruimtes hangen. Zoiets is voor medewerkers en ruiters niet prettig en ongezond. En dat geldt ook voor de edele paarden. In een aantal situaties bleek namelijk dat paarden die deze ongezonde lucht regelmatig inademden, in veel sterkere mate en met meer regelmaat problemen hadden met de ademhalingsorganen. Heijmans: 'Met het werken met onze elektrische tractoren bleken de paarden minder te gaan hoesten. Wij zijn ook officieel partner geworden van het Koninklijk Warmbloed Paardenstamboek Nederland (KWPN). Bij het werken in afgesloten ruimtes als kassen, als daar na een teelt de grond bewerkt moet worden, heb je hier ook mee te maken. Arbotechnisch is daar regelgeving voor. Uiteraard is ook de geluidsoverlast die een elektrische tractor produceert, veel geringer als je met een van de vijftien mogelijke aanbouwwerktuigen aan de slag bent.'


Partnership met KWPN: e-tractoren met gele in plaats van rode kleurstelling

Ruimtegebrek oplossen

Bij groei krijg je te maken met uitdagingen. Zo ook hier. Op de locatie in Veldhoven waren er aanvankelijk vier werkstations, wat niet meer toereikend was. Op elk werkstation bouwden de monteurs de complete tractoren op. Sinds deze zomer zijn er acht werkstations. Door het ruimtegebrek was er een forse herindeling van het onderdelenmagazijn nodig om de vier extra werkstations volgens de eisen des tijds op te bouwen. De monteurs hoeven nu niet langer meer te zoeken naar een onderdeel. Software, een nieuw ERP-systeem, houdt de exacte voorraad en de plaats waar het ligt bij in het magazijn of bij het werkstation. Heijmans zegt hierover: 'De complete bouw van een tractor gaat nu veel sneller en onze jaarlijkse productie kan nu groeien naar boven de vijfhonderd stuks. Ik hoop dat we in de toekomst uitsluitend elektrische tractoren gaan produceren. Ons "ding" is om juist daar goed in te worden. Heel stilletjes denken we ook al aan honderd procent elektrische Knegt-tractoren van 75 en 90 pk.


e-Knegt-tractor in aanbouw, met de groene K op de motorkap

Samenwerking

Knegt Tractoren zoekt vanuit een sterke positie ook de samenwerking. Al vrij snel na zijn aantreden als algemeen directeur van Knegt International zat Heijmans bij Mechan aan tafel. Dit is de importeur van onder meer Massey Ferguson. Daar leefden plannen om een elektrische tractor aan hun productrange toe te voegen. Dit op basis van de Massey Ferguson 1700-lijn. Heijmans: 'Met de kennis en ervaring van onze technisch directeur en oprichter Jeroen van Eerd als brein achter de elektrische Knegt-tractoren, kon al na negen maanden deze "Massey Ferguson Powered by Knegt" getoond worden. We staan er zeker open voor om onze innovatiekracht bij anderen in te zetten, om zo de elektrificatie van mobiliteit te versnellen.'


Knegt hoopt in 2027 op deze locatie jaarlijks ruim vijfhonderd tractoren te gaan bouwen

Tractor volgt Tesla

Is Heijmans een duurzaamheidsgoeroe? 'Niet specifiek. Maar ik voorzie dat het segment elektrische tractoren gaat groeien. Vandaar de samenwerking die we hierin zijn gaan zoeken met andere gerenommeerde tractormerken. Sceptici, daar heb je altijd mee te maken. Subsidies vanuit de overheid bleken bij elektrische auto's noodzakelijk om aarzelende voorlopers over de streep te trekken, zoals bij de Tesla. En dat ervaren we in de tractorbouw nu ook. Let maar eens op: volledig elektrische tractoren gaan het spoor volgen van elektrische auto's. Als Knegt Tractoren willen wij de Tesla onder de tractoren worden.'


Mechan
LOGIN   met je e-mailadres om te reageren.

REACTIES
Er zijn nog geen reacties.

download artikel

Tip de redactie

Meld je aan voor onze digitale nieuwsbrief.
GREEN OUTLET
Iedereen kan gratis kleine advertenties plaatsen via zijn eigen account.
AGENDA
Infra relatiedagen Hardenberg
dinsdag 11 februari 2025
t/m donderdag 13 februari 2025
Recreatie Next Level: Innovatie en inspiratie in Gorinchem
woensdag 12 februari 2025
t/m donderdag 13 februari 2025
Workshop Slim Aanbesteden met AI
donderdag 13 februari 2025

ONDERDELEN
Archief
Dossiers
Green Industry Profile
OVER ONS
Over ons
Duurzaamheid & NWST
Contact
Het team
ADVERTEREN EN ABONNEREN
Fysiek abonnement
Digitaal abonnement
Abonneren nieuwsbrief
Adverteren
Verschijningsdata
MEER
Redactionele spelregels
Algemene voorwaarden
Disclaimer
Privacy
Cookies
ONDERDELEN
OVER ONS
ADVERTEREN EN ABONNEREN
MEER