Gemeenschappelijke daktuin bevordert betrokkenheid |
|
|
|
Rosanne de Boer, foto's: FURNS,
dinsdag 1 oktober 2024 |
|
| 231 sec |
Groen vormt blikvanger in plaats van geparkeerde auto's
Binck Eiland is het eerste plan dat ontwikkeld is in de Haagse Binckhorst. De ontwikkelaars hebben ingezet op maximale vergroening van dit stukje voormalig industriegebied aan de rand van Den Haag. Het is nu een woon- en werkgebied geworden. Op het Binck Eiland zijn ruim tweehonderd woningen te vinden. Om de auto niet zichtbaar te maken, is er een ondergrondse parkeergarage gemaakt met een gemeenschappelijke binnentuin op het dak. Hier staat de langste bank van Den Haag, die maar liefst 125 meter lang is en van FURNS afkomstig is.
|
'Omdat er in de omgeving weinig plekken zijn waar bewoners elkaar kunnen ontmoeten, wilden we graag zo veel mogelijk gemeenschappelijke ruimte creëren,' legt projectontwikkelaar Wouter Loomans van Local uit. Bij het project werd landschapsarchitect Chris Janssen van BoschSlabbers ingeschakeld. 'Hij kwam met het idee voor deze lange bank,' vertelt Mathijs van Haren, technisch productmanager bij FURNS. Aannemer De Enk Groen & Golf en hun dochteronderneming Binder vroegen FURNS om de bank op maat te leveren. 'Het is allemaal maatwerk en het was zeker een uitdaging. Het is de langste bank die wij gerealiseerd hebben. De grootste delen zijn 2,40 meter. We hebben hardhout gebruikt omdat we stevig en robuust materiaal nodig hadden. Onder het hout zitten stalen jukken. Door de enorme lengte van het geheel moest alles in millimeters nauwkeurigheid geleverd worden. Uitdagend was dat we de bank niet altijd aan de ondergrond konden bevestigen omdat het een dak van een parkeergarage betreft. We moesten werken met de trekkracht van het materiaal zelf.'
|
'Het is allemaal maatwerk,' legt Mathijs van Haren van FURNS uit
| |
|
Regenschuttingen
De gezamenlijke daktuin heeft in het midden een verhoging van 80 à 90 centimeter. Het gaat om het gedeelte waar de parkeergarage onder het oppervlak dubbellaags is. Doordat er groen en een hardhouten zitbank omheen geplaatst is, is deze verhoging mooi opgenomen in het geheel. De afscheiding van de tuinen is zo gemaakt dat bewoners elkaar op natuurlijke wijze ontmoeten. De grote bank nodigt uit om met elkaar in gesprek te gaan. De kas waar bewoners groenten of bloemen kunnen kweken, kweekt ook een gevoel van samenhorigheid. De ontwikkelaars wilden graag het regenwater opvangen en hergebruiken. 'We dachten aan wadi's in het groen, maar daarover ontstond discussie binnen de gemeente. De uitkomst was dat het niet kon,' legt Janssen uit. 'Hoe dan ook, omdat er zoveel groen is aangeplant, wordt het regenwater beter vastgehouden. Daarnaast zorgen de vloer van de daktuin en regenschuttingen ervoor dat het regenwater vertraagd wordt afgevoerd naar het water van de Binckhaven.' Er zijn ook molgoten geplaatst waarmee het water naar de plantvakken wordt weggevoerd. De particuliere tuinen kregen een regenschutting in de vorm van zogenaamde Rainwinners die het regenwater opvangen. Door deze aanpassingen verdwijnt het water niet in het riool.
| Door de lange zitbank en het groen vormt de verhoging een mooi geheel met de plantenbakken in de gezamenlijke daktuin |
|
|
Circulair
Het voormalige industriegebied de Binckhorst is mooi gelegen dicht bij het centrum, de snelweg en het spoor. Het zuidwestelijke puntje van de Binckhorst ligt tegen de Trekvliet aan en is niet ver van Voorburg en Rijswijk. Hier bevond zich vroeger het terrein van de Staatsdrukkerij (SDU). Het kende een robuust kantoorgebouw van 8000 vierkante meter en bedrijfshallen van 10.000 vierkante meter. 'De vloer van de fabriekshal is verpulverd en als fundament gebruikt voor de eengezinswoningen en parkeergarage,' vertelt Loomans. De hallen zelf zijn afgebroken en elders weer opgebouwd. 'Dit is echt circulariteit ten top. De hele hal is gedemonteerd en alle onderdelen, van schroefjes en moertjes tot de stalen balken en bitumenrollen werden genummerd en in containers gestopt,' legt Janssen uit. 'Al het materiaal is naar Barneveld vervoerd, waar de hal opnieuw is opgebouwd. Het is nu een fabriekshal waar circulair beton wordt gemaakt.'
|
'Dit is echt circulariteit ten top,' aldus landschapsarchitect Chris Janssen
| |
|
Honey Highway
Loomans: 'Local, VORM Ontwikkeling en BPD|Bouwfonds gebiedsontwikkeling hebben Binck Eiland gezamenlijk gekocht in 2016. Vervolgens hebben we een ontwikkelvisie gemaakt voor het gebied en de taken verdeeld. Local uit Den Haag heeft de transformatie van De Binck voor zijn rekening genomen; dat is het kantoorgebouw dat ooit door Staatsdrukkerij SDU werd gebruikt. Het Rotterdamse bedrijf VORM heeft de grondgebonden eengezinswoningen en de parkeergarage ontwikkeld, en BPD de twee woontorens aan de Trekvliet. Local is ook verantwoordelijk voor de inrichting van het openbare gebied. Dat hebben we gedaan samen met BoschSlabbers Landschapsarchitecten.' Dit laatste bedrijf is gevestigd in Den Haag en in Bergen op Zoom. 'We wilden het gebied zo veel mogelijk vergroenen. Op een gebied van 1,4 hectare stonden tien bomen; dat zijn er straks meer dan honderd. We hebben ook zo veel mogelijk ingezet op variatie en biodiversiteit, bijvoorbeeld door gemengde hagen te gebruiken. We hebben op advies van een externe partij gebruikgemaakt van de Honey Highway: kruidenvegetatie ter ondersteuning van bijen en van biodiversiteit.'
Auto
'We hebben als FURNS voor het Binck Eiland nog veel meer aangeleverd dan alleen de bank die de grootste blikvanger in de gemeenschappelijke tuin vormt,' vertelt Van Haren. 'Denk bijvoorbeeld aan de cortenstalen trappen, keerwanden en plantenbakken, maar ook de klimschermen van betongaas en houten plantenbakken van hetzelfde hardhout als de lange bank.' Doordat hetzelfde soort hout is gebruikt, sluiten deze mooi op elkaar aan. 'Er staat ruim 450 meter aan keerwanden die afkomstig zijn van FURNS. Dit is voor ons echt een groot project, een mooi project om op terug te kijken.' FURNS is een van de drie merken die horen bij de Adezz-groep. FURNS richt zich op de openbare ruimte. 'We zijn behalve in Nederland ook in Duitsland en België actief. 'Omdat er in de omgeving weinig plekken zijn waar bewoners elkaar kunnen ontmoeten, wilden we op het Binck Eiland veel gemeenschappelijke ruimte toevoegen. Zeker voor gezinnen met jonge kinderen is er vrij weinig ruimte in zo'n industrieel gebied,' legt Loomans uit. 'Daarom wilden we een plan waarin de auto niet zichtbaar is.' De gemeenschappelijke binnentuin op het dak van de ondergrondse parkeergarage zorgt ervoor dat de auto aan het zicht onttrokken worden. De diverse partijen vinden, evenals Loomans, de langste bank van Den Haag op deze parkeergarage een mooie blikvanger.
|
'Er is bewust geen harde grenslijn gemaakt tussen de privétuinen en de gemeenschappelijke tuin,' vertelt landschapsarchitect Janssen
| |
|
| FURNS leverde voor het Binck Eiland bijvoorbeeld ook klimschermen met betongaas |
|
|
Resistent
Aan de gezamenlijke binnentuin grenzen de privétuinen van de eengezinswoningen die al groen waren bij de verkoop. 'De indeling van de privétuinen is gedaan met hagen die tegen de gevel wat hoger zijn,' legt Janssen uit. 'Er is bewust geen harde grenslijn gemaakt tussen de privétuinen en de gemeenschappelijke tuin, maar speelse inhammen in de haag die volop mogelijkheden bieden om elkaar te ontmoeten als bewoners. Voor de gezamenlijke tuin zochten we naar een grote variatie in planten,' vertelt Janssen. 'We wilden bijvoorbeeld vaste planten die water- en droogteresistent zijn, zodat je zeker weet dat het aanslaat.' Hij koos voor een combinatie van inheemse en uitheemse bomen. 'Vanuit het ecologisch standpunt wil je het liefst inheemse soorten. Dat is goed voor de lokale biodiversiteit. Tegelijkertijd zien we het klimaat veranderen. Daarom hebben we ook gekeken naar nieuwe soorten die goed gedijen bij warmer weer.'
LOGIN met je e-mailadres om te reageren. |
|
|
Er zijn nog geen reacties. |
Tip de redactie
|
|
Iedereen kan gratis kleine advertenties plaatsen via zijn eigen account.
|
|
|
|