Whatsapp Facebook X LinkedIn Instagram RSS feed

Werken met spreekwoordelijke Tesla-kwaliteit in de openbare ruimte

ARTIKEL
TUIN- EN PARKTECHNIEK
Facebook Twitter Linkedin Whatsapp
Broer de Boer, geen goede datum opgegeven
256 sec


Focus op Polaris ETV's

Polaris, dat is de naam van de poolster die op het zuidelijk halfrond het zuiden aanwijst. Ook - en dat is bij velen minder bekend - is het de naam van een toonaangevende Amerikaanse multinational. Deze rijzende industriële ster produceert onder meer sneeuwscooters en ATV's. Van de laatste zijn naast fossiele sinds kort ook accuversies leverbaar.

De Polaris Kinetic Premium
De Polaris Kinetic Premium

Polaris BeneluxJeegee Motors BV in Alphen aan den Rijn is al jarenlang importeur van zowel Polaris als Indian Motorcycle. De centrale aansturing van beide merken voor EMEA wordt verricht vanuit het Europese hoofdkantoor van Polaris in het Zwitserse Geneve. Jeegee Motors beschikt over een dekkend netwerk van dealers in de Benelux.

Marketingmanager Ron Betist. Foto: Gijs Coolen
Ron Betist, marketingmanager bij Jeegee Motors, vertelt: 'Polaris is een toonaangevende Amerikaanse multinational, die sinds 1954 actief is met de productie van sneeuwscooters. De onderneming groeide fors. Vanaf 1994 richt ze zich op ATV's en op stadsvoertuigen als de Aixam. Ongeveer 15 jaar geleden kregen ook de Goupil EV's een plekje onder de grote Polaris-paraplu. In 2021 ging Polaris een partnership aan met Zero Motorcycles en werd de Indian Motorfiets eFTR voor jongeren gelanceerd, evenals de elektrische Indian eFTR Hooligan type 1.2. En, van belang voor de lezers van dit vakblad: ze introduceerden de Ranger Kinetic Off-Road Vehicles. Aanvankelijk kwamen deze nieuwe werkpaarden op de markt in een benzine- en een dieseluitvoering. Daarvan hebben we al vele exemplaren afgezet in de Benelux voor gebruik in de vrijetijds- en de utility-sector. Recentelijk voegde Polaris twee accu-aangedreven versies toe aan het marktaanbod.'

Twee EV's met een grote actieradius

Betist: 'Om te beginnen met de allerlaatste introductie: bij deze EV's gaat het om voertuigen met een grote actieradius. Zo heeft Polaris de Kinetic Ultimate (redactie koppelen aan https://youtu.be/Y6NgoO4PCpM) een range gegeven van 130 km op één acculading. De capaciteit van de lithiumionaccu hiervan is 29,8 kWh. De Kinetic Premium (redactie koppelen aan https://youtu.be/1frAupTxZZU) heeft een eenvoudiger uitvoering, waardoor hij voordeliger in aanschaf is. De actieradius hiervan is 70 km (14,9 kWh). Het zijn terreinvoertuigen in het hogere segment en ze zijn dus niet goedkoop, maar wel van de kwaliteit die we gewend zijn van een automerk als Mercedes. Beide terreinvoertuigen hebben een EU-tractorhomologatie met maximaal drie zitplaatsen. Ook op verharding kun je er goed mee uit de voeten.'

Specificaties van de Kinetic Premium

Leverancier aan het woord

Quadwinkel in Barneveld is één van de leveranciers van de Polaris Ranger Kinetic Premium en Ultimate. Tot dusverre richtte de onderneming zich op quads en side-by-sides (SSV's) op brandstofmotoren. Met de komst van de elektrische Polaris Ranger was Quadwinkel één van de eersten die deze elektrische ATV's en side-by-sides aanbood op de Nederlandse markt. Nick van Drie van Quadwinkel zegt over deze Polaris-voertuigen: 'Beide types hebben een laadbak, met een laadvermogen van 625 kilo. De geschiktste elektrische ATV van Polaris voor gebruik in de openbare ruimte, op bedrijventerreinen en buiten de bebouwde kom vind ik de Kinetic Ultimate. Deze heeft twee accupakketten en levert 110 pk. Daardoor kun je er ook een zwaar beladen aanhanger mee trekken. De Kinetic Premium levert dat vermogen ook, maar heeft een enkelvoudige accu en een overeenkomstig lagere actieradius. De Polaris Ranger Kinetic is de Tesla onder de ATV's. De eigenschappen van de gebruikte lithiumaccu's zie ik als een pluspunt. Het is een ruim, high-end voertuig met een uitstekende veerweg, dat veel comfort en luxe biedt aan drie personen. Gemeenten en aannemers kunnen hiermee dus ook relaties langs projecten rijden, als echte vips.'


'Ongebaande paden hoeft men niet te mijden'

Van Drie: 'Ongebaande paden hoeft men daarbij niet te mijden, want de uitslag van alle onafhankelijk opgehangen wielen bedraagt 15,4 cm. Daarbij heeft het voertuig met 35 cm ook een beduidend hogere bodemvrijheid dan alle andere ATV's. Bij vergelijkbare machines is dit meestal circa 25-30 cm en vaak hebben ze een starre achteras. Standaard zijn de bandenmaten 29/9/14" (voor) en 29/11/14" (achter). Als een klant dat wil, kunnen we er ook nog hogere banden op monteren. Zoals de importeur al aanroerde, is er natuurlijk ook de mogelijkheid om de lithiumaccu's met krachtstroom op te laden. En Versa-Trac, waarmee je wringen van de banden op een gazon voorkomt, is eveneens een van de grote voordelen van beide elektrische ATV's van Polaris. Ik zie een goede toekomst weggelegd voor de elektrische Rangers, bij gemeenten, aannemers in de groensector en (sport)accommodaties. Dat geldt ook voor de conventionele ATV van dit merk met zijn vele uitvoeringsmogelijkheden. Maar we kunnen voorzien dat we bij dit type fossiel aangedreven machines te maken zullen krijgen met uitfasering in specifieke omgevingen.'

Quadwinkel: 'Desgewenst kunnen we er ook nog hogere banden op monteren.'

Opladen met driefasen

Zowel de Premium- als de Ultimate-modellen zijn nu dus volop verkrijgbaar bij de Europese dealers. Beide modellen zijn geschikt voor nachtelijk opladen en voor snel even bijladen tijdens de lunchpauze. Standaard leveren de dealers ze met een eenfase-EVSE. Dat maakt opladen via een 240V-stopcontact mogelijk. Het in de fabriek geïnstalleerde laadvermogen aan boord bedraagt 3 kW bij de Premium-uitvoering. Hiermee laad je een volledig ontladen accu binnen vijf uur weer tot de volledige capaciteit op. Bij de Ultimate-uitvoering is het standaard laadvermogen 6 kW. Daarmee realiseer je een volledige lading in tien uur. Deze laadtijd kun je overigens halveren met het pieklaadsysteem via een driefasen-380V-aansluiting. Hiervoor moet je beschikken over een driefasige WallBox EVSE.


Drie zitplaatsen

Bij beide modeluitvoeringen tref je led(kop)lampen aan, geïntegreerde dashboardschakelaars en een standaard gemonteerde voorbumper met volledige dekking. De Ultimate-uitvoering beschikt over een helder 18cm- (7inch-) touchscreen-infotainmentscherm. De aansturing hiervan vindt plaats door de zogenoemde Ride Command-technologie. Die biedt configureerbare digitale meters, die onder meer de ritactiviteiten monitoren. Aan de Ultimate zijn zowel aan de voor- als achterzijde videocamera's geplaatst. Hierdoor heeft de chauffeur vanaf zijn comfortabele zitplaats een volledig beeld van de omgeving, inclusief wat er achter hem gebeurt. De bestuurder kan via de display naadloos koppelen via bluetooth om draadloos muziek te streamen. Maar de veiligheid staat voorop! Oproep- en sms-waarschuwingen krijgen voorrang op de gestreamde muziek.


Rijden op sportvelden

De imponerende banden waar al deze machines normaal op rijden, zijn natuurlijk gebaseerd op gebruik op ruw terrein. Voor stedelijk gebruik zijn er uiteraard alternatieve profielen beschikbaar. Betist: 'Denk aan het kwetsbare grasoppervlak van gemeentelijk groen of van sportvelden die een gemeente of een aannemer beheert. Speciaal daarvoor monteren we banden met een grasprofiel om de aluminium 14inch-velgen. De draaicirkel van de beide uitvoeringen (l x b x h: 305 x 158 x 198 cm) is 406 cm. Beide ETV's zijn trouwens van iets bijzonders voorzien. Om het grasoppervlak en de bodem te sparen bij het maken van scherpe bochten, kun je de zogenoemde Versa-Trac inschakelen, waardoor slechts één wiel voor de aandrijving zorgt. De andere drie wielen draaien dan zonder merkbare weerstand gewoon mee. Als je dit behoedzaam doet, gaan de wielen niet wringen. Je hoeft dus niet bang te zijn dat je je kostbare grasmat met een Ranger omploegt. De machine is multi-inzetbaar en heeft een hoog koppel. Dat treffen we meer aan bij elektrisch aangedreven voertuigen. In de bosbouw halen ze hiermee met gemak een gevelde boom uit het bos. Zo'n hoog koppel kan ook van pas komen bij werkzaamheden in het buitengebied.'


Over Polaris

Polaris, opgericht in 1945 door Edgar en Allan Hetteen en een vriend in Minnesota, is na 65 jaar uitgegroeid tot wereldleider in offroad voertuigen. Het bedrijf begon met het repareren van machines en ontwikkelde in 1955 een sneeuwvoertuig om afgelegen jachthutten te kunnen bereiken. Dit voertuig bewees zijn waarde tijdens een 2.000 kilometer lange tocht door Alaska, wat leidde tot de exclusieve productie van sneeuwvoertuigen. Polaris breidde zijn aanbod uit met de introductie van ATV's in 1984 en later met Ranger UV's, RZR side-by-sides, Indian Motorcycles en Goupil EV's. Het bedrijf, dat ook militaire en maritieme producten levert en meer dan 100 landen bedient, biedt naast voertuigen ook onderdelen, accessoires en outdoorkleding aan.

Polaris bouwt ook andere offroad vehicles
Om te kunnen reageren moet je zijn ingelogd.   LOGIN   of maak gratis een account aan.

REACTIES
Er zijn nog geen reacties.

download artikel

Tip de redactie

Meld je aan voor onze digitale nieuwsbrief.
AGENDA
Foire de Libramont
vrijdag 26 juli 2024
t/m maandag 29 juli 2024
PlantariumGroen-Direkt Najaarseditie 2024
woensdag 21 augustus 2024
t/m donderdag 22 augustus 2024
Groentechniek Holland 2024
woensdag 11 september 2024
t/m zaterdag 14 september 2024
Future Green City 2024 in Utrecht
maandag 23 september 2024
t/m donderdag 26 september 2024

ONDERDELEN
Archief
Dossiers
GIP
OVER ONS
Over ons
Duurzaamheid & NWST
Contact
Het team
ADVERTEREN EN ABONNEREN
Fysiek abonnement
Digitaal abonnement
Abonneren nieuwsbrief
Adverteren
Verschijningsdata
MEER
Redactionele spelregels
Algemene voorwaarden
Disclaimer
Privacy
Cookies
ONDERDELEN
OVER ONS
ADVERTEREN EN ABONNEREN
MEER