Whatsapp Facebook X LinkedIn Instagram RSS feed

Intrak introduceert nieuwe UTV-voertuigen van Corvus: drie varianten toegelicht

ARTIKEL
TUIN- EN PARKTECHNIEK
Facebook Twitter Linkedin Whatsapp
Broer de Boer, donderdag 2 mei 2024
292 sec


Het Spaanse werkpaard Corvus

Corvus is een gloednieuw merk dat hard aan de weg timmert met utility task vehicles (UTV's), ofwel in goed Nederlands: werkvoertuigen. Dankzij hun actieradius zijn ze goed bruikbaar in het buitengebied en op bedrijventerreinen. Zelfs in de stad blijken de Spaanse machines echte alleskunners.

Een Corvus DX4 geparkeerd bij Intrak Weert
Een Corvus DX4 geparkeerd bij Intrak Weert

Intrak is de Nederlandse importeur van de Corvus-machines. Met vestigingen in Weert en Voerendaal is deze one size fits all-onderneming in de professionele tuin-, park- golf- en sportsector een bekende naam. Intrak vertegenwoordigt merken als: Ariens, Corvus, Dakota, Ferris, Jacobsen, Kress, LM Trac, New Holland, Pitbull, Ransomes, Raymo, Redexim, Stiga en Stihl. Allemaal merken waarvan de machines ook bij een tweede leven de moeite van het repareren waard blijven.

Volgens Frank Hautvast begint het te 'borrelen' rondom hun nieuwe merk
Volgens Frank Hautvast begint het te 'borrelen' rondom hun nieuwe merk
Frank Hautvast is bij Intrak sinds 2021 verantwoordelijk voor de afdeling Tuin en Park. Hij vertelt: 'Enkele jaren geleden herkenden wij op een vakbeurs meteen de toegevoegde waarde van Corvus voor onze onderneming. We handelen namelijk in bedrijfszekere merken; dat zijn merken die zich bewezen hebben in de desbetreffende sectoren. We zijn geen prijsvechter, maar willen met onze 25 medewerkers vooral goede zaken doen met onze klanten. En dat realiseren we met partners die kwaliteit, de onderdelenvoorraad en -leverantie net zo belangrijk vinden als wij. Een klant heeft immers niets aan een professionele machine die stilstaat. In geval van nood plaatsen we zelfs een vervangende machine. Als we een essentieel onderdeel niet op voorraad hebben, gaan we met onze service soms zover dat we dat onderdeel zelf ophalen bij de desbetreffende partner/importeur. En daarmee onderscheiden we ons in de markt,' zegt Hautvast zelfverzekerd. 'Omdat de prijs bij ons niet leidend is, zijn de kwaliteit en service als de unique sellingpoints (USP's) voor onze onderneming heel belangrijk. En dat zijn ze inmiddels ruim zestig jaar.'

De Corvussen

Hautvast vervolgt: 'Corvus is het nieuwste merk dat we voeren. Wij zijn nu druk met het demonstreren van verschillende Corvus-modellen bij verschillende gemeenten en groenaannemers. Het begint nu te "borrelen" rondom dit merk en we staan paraat om te reageren op demonstratieverzoeken.' Hautvast vat het aanbod van Corvus-UTV's kort samen: 'Alle Corvus-types hebben een T1a-homologatie. De Corvus is een Spaans product. Er rijden drie uitvoeringen van zowel de benzine- als de dieseltypes rond. En voor "stil en emissieloos" werken is er de nieuwe Corvus EX4.' We stellen ze kort aan u voor. De GX4S is een nieuw en tevens klein model van Corvus. Een watergekoelde 1-cilinder benzinemotor met een vermogen van 42 pk drijft hem aan. De GX4S kan naar keuze worden geleverd met een wegtoelating voor 40 of 60 km/uur.


'900 kilo trekken op een vlak wegdek'

De Corvus DX4 is hét werkpaard van dit merk. Deze machine heeft een 3-cilinder Yanmar- dieselmotor. Deze kan een lading van 720 kilo lading meenemen in de laadbak en maar liefst 900 kilo trekken op een vlak wegdek. En zoals elke Corvus is hij voorzien van een elektrisch inschakelbare fourwheeldrive en een sperdifferentieel. Net als bij de GX4S heeft ook deze machine standaard een verhoogde luchtinlaat en een afgeschermde aandrijflijn. Hij blijft ook in zware en natte omstandigheden inzetbaar en lang gras kan zich onmogelijk rond de draaiende assen wikkelen.

Maar... wil je stil en emissieloos offroad over meer uitdagende terreinen dan een stuk asfalt rijden, dan heeft Corvus een volledig elektrische UTV. Uiteraard bewijst zo'n machine zijn diensten ook in de emissievrije zones in de stedelijke omgeving. Met het accupakket van 15 kWh brengt de EX4 je offroad maar liefst 100 kilometer ver. En zwaar werk? Ook dat schuwt deze elektrisch aangedreven Corvus niet. Technisch mag de EX4 namelijk 620 kilo lading transporteren en een aanhanger trekken van maximaal 755 kilo. Wil je met deze machine op sterk geaccidenteerd (bedrijven)terrein en met zware lasten in de laagste versnelling werken? Dan volstaat een druk op de rode range-knop, om minimaal 70 kilometer door het terrein af te leggen. Een ideale machine dus, ook voor jachtopzieners en boswachters.

De techniek

Graag laat Hautvast zijn licht ook over de techniek van deze UTV's schijnen. Stuk voor stuk hebben deze fourwheeldrives een onafhankelijke wielophanging. De vering kun je al naar gelang het terrein handmatig verstellen. Aan het goedkoopste basismodel hangt een prijskaartje van ongeveer 17.500 euro. De serie van drie oranjegekleurde diesels en drie groengekleurde benzineversies zijn geprijsd al naar gelang ze uitgebreidere voorzieningen hebben en de mate aan comfort en luxe toeneemt. Samen met Hautvast maak ik een rit in de meest luxe dieseluitvoering. Hierop is geen ROPS gemonteerd, maar zitten we in een heuse cabine die een ruime zit biedt aan twee personen, zowel in de breedte als in de hoogte. Airconditioning blijkt alleen optioneel op de DX4-(diesel)types. De cabine heeft schuiframen, voorzien van gelaagd glas in de deuren. Het voor- en achterraam kun je op een kiepstand open laten staan.


'DX4-UTV kent veel afsluitbare bergruimtes'

De machine waarin we rijden heeft twee versnellingen, een elektrisch kippende laadbak, een elektrische lier en een trekhaak. Op de banden met tractorprofiel sprint hij op de bestrating grommend als een tank weg. Al snel bereiken we de 50 kilometer per uur. De goed hoorbare 3-cilinder Yanmar-diesel bereik je door met een schakelaar de laadbak te kippen. De schakelaars voor de vele andere functies zitten overzichtelijk op het dashboard. Verder ligt er een afstandsbediening om de geïnstalleerde lier te bedienen op het dashboard. Deze DX4-UTV kent veel handige afsluitbare bergruimtes, zoals onder de zitplaatsen en onder de voorkap. En zoiets kan de chauffeur uitstekend van pas komen.

Corvus EX4

Sinds kort heeft Intrak van de Corvus ook een versie met een volledig elektrische aandrijving beschikbaar. Ze hebben een accupakket van 15 kWh. Dit geeft ze een actieradius tot 100 kilometer op één lading. Door de elektromotor loopt maximaal een stroom van 37 ampère.
Je herkent de elektrische versie ook aan de standaardkleur; die is grijswit, maar desgewenst kan de klant alle types in de gewenste bedrijfskleuren laten spuiten. Hautvast: 'Deze machine, lijkt in alles sterk op de benzine- en dieseluitvoeringen. Alleen kun je hiermee wel terecht in de emissieloze milieuzones in de stad. De energiekosten zijn lager dan die van de conventionele uitvoeringen. Bovenal zijn vooral de onderhoudskosten veel lager.' Elektrisch aangedreven voertuigen zijn echter nog altijd duurder dan hun fossiel aangedreven broers en zussen. Hautvast ziet hierin echter kansen voor dit merk. Hij laat de Stad+Groen-lezers dan ook graag weten dat de prijslijst voor de krachtige en eenvoudige Corvus EX4 start bij ruim 26.500 euro en doorloopt tot ruim 30.000 euro voor de meest luxueuze versie: 'Dit is inclusief een 230V- laadsysteem,' vertelt hij. 'Een bijpassende snellader en de mogelijkheid de laadbak elektrisch te kippen zijn nog in ontwikkeling bij Corvus. Overigens lijkt een snellader mij voor een gemiddeld gebruik met een range van 100 kilometer niet echt noodzakelijk. Je kunt gemakkelijk volstaan met 's nachts opladen.'


Eerste ervaringen met Corvus EX4

SBA Golf & Groen blijkt de eerste Nederlandse groenaannemer te zijn die ervaringen heeft met de nieuwe, op accu's werkende Corvus EX4. Ze gebruikten hem bij de renovatie van een aantal bunkers op een Belgische golfbaan. Dit betrof die van Golf Henri-Chapelle, een van de grootste golfcomplexen in België. Kenmerk van deze baan is dat er veel grote hoogteverschillen zijn. Marcel Hendrickx is hoofd technische dienst van SBA, dat zich op de golf-, sport- en groensector richt. Hij vertelt: 'Van oudsher werken we met Gators. Deze werkpaarden met dieselmotor zetten we in bij onderhoudsklussen, zoals op golfbanen, waarmee we er bijvoorbeeld grond of bunkerzand verplaatsen van A naar B. Zodra er echt iets nieuws op de markt komt, testen we dat graag uit. Zoals ook de elektrische off-the-road-voertuigen. Ze produceren immers weinig geluid en zijn emissievrij. En dat is iets wat je in rustgebieden, in bossen, op golfbanen, maar ook in de stedelijk omgeving graag ziet.'


Hendrickx vervolgt: 'Het kippen van de laadbak bij de Corvus EX4, waarin je 620 kilo lading kunt vervoeren, moet nu nog handmatig gebeuren bij deze accumachine. Daartoe ligt ook een volle laadbak goed in balans. Je maakt de vergrendeling los en met een duwtje glijdt de last er vanzelf uit. De medewerkers misten in de specifieke situatie op de golfbaan de mogelijkheid voor snelladen.' Hautvast reageert hierop als volgt: 'De Corvus DX4, de dieselversie, heeft wel een hefcilinder om de bak te kippen. Daarbij zorgt een elektrisch aangedreven pomp voor de oliedruk. De Corvus EX4 heeft dit inderdaad nog niet. Maar het management van de fabriek in Spanje heeft me verzekerd dat dit hun aandacht heeft. Dat geldt ook voor een snellader. Verder liggen de Corvus-laadvloeren hoger dan die bij de concurrentie. Hierdoor belasten medewerkers in de groensector hun rug minder. Bij het handmatig volscheppen met grond is dit misschien een nadeel. Wanneer je grote hoeveelheden grond of zand moet verplaatsen, zijn daarvoor alternatieven.

Om te kunnen reageren moet je zijn ingelogd.   LOGIN   of maak gratis een account aan.

REACTIES
Er zijn nog geen reacties.

download artikel

Tip de redactie


ONDERDELEN
Archief
Dossiers
GIP
OVER ONS
Over ons
Duurzaamheid & NWST
Contact
Het team
ADVERTEREN EN ABONNEREN
Fysiek abonnement
Digitaal abonnement
Abonneren nieuwsbrief
Adverteren
Verschijningsdata
MEER
Redactionele spelregels
Algemene voorwaarden
Disclaimer
Privacy
Cookies
ONDERDELEN
OVER ONS
ADVERTEREN EN ABONNEREN
MEER