Whatsapp Facebook LinkedIn Instagram RSS feed

Veiligheid voorop: nieuwe normen voor werken op de vluchtstrook

NIEUWS
BELEID & JURIDISCH
Facebook Linkedin Whatsapp
Willemijn van Iersel, maandag 19 februari 2024
133 sec


Doorstroom en betaalbaarheid zijn belangrijk, veiligheid medewerkers is belangrijker

Geen werkzaamheden op de vluchtstrook op rijkswegen, tenzij met aanvullende maatregelen. Dit moet vanaf 1 april 2024 de nieuwe norm worden die Techniek Nederland, Bouwend Nederland, Cumela, MKB Infra en Koninklijke VHG hebben opgesteld. De brancheverenigingen hielden hiervoor vier bijeenkomsten in februari. Vakblad Stad+Groen was erbij.

Een volle zaal de dag na carnaval in Eindhoven.
Een volle zaal de dag na carnaval in Eindhoven.

Naar aanleiding van een aantal zeer ernstige ongevallen op vluchtstroken op autosnelwegen in 2023, is de maat vol. Het moet veiliger aldus Peter-Jan Hendriks die op Aswoensdag de laatste bijeenkomst in Eindhoven aan elkaar praat. Insteek is de norm veranderen. Dat er zo snel mogelijk geen werkzaamheden meer worden verricht op de vluchtstrook dan wel uitsluitend met aanvullende maatregelen. Het is een wettelijke verplichting van werkgevers om een veilige werkplek te bieden, tegelijkertijd is het uitdagend als die werkplek naast de snelweg ligt.

Correct volgens CROW, maar is het ook veilig?

CROW kijkt niet naar veiligheid

Hendriks zegt: 'Professionals vertrouwen vaak op de CROW als leidraad, maar de vraag rijst of deze in de loop der jaren voldoende is meegeëvolueerd. Met een toename van het verkeer met wel 40% in de laatste 20 jaar, moeten we ons afvragen: Is het CROW wel voldoende veranderd in het hedendaagse verkeerslandschap?' Hij toont een afbeelding uit de CROW-richtlijnen waarin wordt aangegeven dat je op 1,10 meter van de rechterweghelft kunt rijden op de vluchtstrook. 'Volgens de CROW moet het zo,' zegt Hendriks, en vraagt vervolgens aan de zaal: 'Wie blijft er nog in de auto zitten als hij op de vluchtstrook staat? Niemand, toch? Waarom laten we dat dan wel onze mensen doen?' Jaques Weijers van Rijkswaterstaat vult aan: 'Er wordt vaak gedacht: zolang we voldoen aan het plaatje van de CROW, werken we veilig. Maar dat is te makkelijk gedacht. Besef dat de CROW niet over veilig werken gaat, maar over verkeersbewegingen. Dus je moet als bedrijf zelf een veiligheidstoets toepassen.'


Ook voormannen en projectleiders kunnen aansprakelijk worden gesteld als er ongelukken gebeuren

Strafrechtelijk aansprakelijk


Tijdens het plenaire deel van de bijeenkomst werd benadrukt dat rechters steeds strengere veiligheidseisen stellen. Bij ongevallen met ernstig letsel of dodelijke afloop is niet alleen de werkgever aansprakelijk. Ook voormannen of projectleiders kunnen ter verantwoording worden geroepen. Hendriks verwijst naar een recente uitspraak van de Hoge Raad, waarbij na zes jaar procederen een bedrijfsleider werd vrijgesproken. Dit volgde op een incident waarbij een wegwerker door een passerende vrachtwagen uit een hoogwerker werd gestoten en overleed. 'Uiteindelijk is de bedrijfsleider juridisch vrijgesproken, maar emotioneel laat zoiets diepe sporen na,' aldus Hendriks. Vervolgens stelt Hendriks: 'Een rechter in Den Bosch is hier onverbiddelijk over en beschouwt elk arbeidsongeval als een veiligheidsmisdrijf.' Hij haalt ook een andere rechterlijke uitspraak uit 2004 aan, die stelt dat pionnen en bakens enkel dienen als waarschuwing voor weggebruikers en geen bescherming bieden aan de medewerkers.


Peter-Jan Hendriks
Peter-Jan Hendriks

Wat dan wel?

Vanwege de risico's is het dus wenselijk om niet meer op of rondom de vluchtstrook te werken. Hendriks benadrukt: 'Natuurlijk kunnen we niet plotseling helemaal stoppen met deze werkzaamheden. Er zijn contractuele verplichtingen, stoppen bedreigt ook de voortgang van diverse projecten en doordat wij stoppen met risicovol werk kan dat weer ergens anders extra risico's opleveren, bijvoorbeeld voor weggebruikers.' Hij voegt eraan toe: 'Maar niets doen is géén optie meer. Als branche moeten we streven naar een veiligere werkplek.'


Meerdere wegen naar veilig werken

Volledig stoppen kan dus niet, wat dan wel? Hendriks brengt innovatie ter sprake: 'Kan het werk van de bosmaaier in de berm niet overgenomen kan worden door een robotmaaier?' Hij licht verder toe dat er meerdere mogelijkheden zijn om de veiligheid tijdens het werk te verhogen, zoals het nemen van aanvullende veiligheidsmaatregelen, het minimaliseren van de werkzaamheden waar mogelijk, en het verkennen van alternatieve methoden. Hendriks benadrukt echter ook het belang van communicatie met de opdrachtgever. Hij wijst erop dat zowel de uitvoerenden als de opdrachtgevers samen de verantwoordelijkheid dragen om ervoor te zorgen dat het werk op een veilige manier wordt uitgevoerd.


Helpdesk

Tijdens de bijeenkomst is de ambitie geuit om een helpdesk-achtige regeling op te zetten voor vragen en opmerkingen. Deze zal bereikbaar zijn via info@veiligwerkenopdevluchtstrook.nl.


LOGIN   met je e-mailadres om te reageren.

REACTIES
Er zijn nog geen reacties.

tip de redactie

Meld je aan voor onze digitale nieuwsbrief.

ONDERDELEN
Archief
Dossiers
Green Industry Profile
Webshop
OVER ONS
Over ons
Duurzaamheid & NWST
Contact
Het team
ADVERTEREN EN ABONNEREN
Fysiek abonnement
Digitaal abonnement
Abonneren nieuwsbrief
Adverteren
Verschijningsdata
MEER
Redactionele spelregels
Algemene voorwaarden
Disclaimer
Privacy
Cookies
ONDERDELEN
OVER ONS
ADVERTEREN EN ABONNEREN
MEER