Whatsapp Facebook X LinkedIn Instagram RSS feed

Reform eRM9: elektrische aanvulling op breed pakket

ARTIKEL
Facebook Twitter Linkedin Whatsapp
Arend Jan Blomsma, donderdag 2 november 2023
215 sec


Eerder dit jaar toonde Wim van Breda het prototype van een elektrische Reform-eenasser. Deze machine, de eRM9, is nu door Reform in de handel gebracht. We spraken met verkoopleider Martin Kloboucnik en gebiedsvertegenwoordiger Klaus Thiβen, verantwoordelijk voor de verkoop in Duitsland en de Benelux.

Reform en Wim van Breda: een goede combinatie. V.l.n.r.: Martin Kloboucnik, Dick van Breda en Klaus Thiβen.
Reform en Wim van Breda: een goede combinatie. V.l.n.r.: Martin Kloboucnik, Dick van Breda en Klaus Thiβen.

De Reform eRM9 is een elektrisch aangedreven machine. De machine heeft afzonderlijke motoren voor de aftakas en de rijaandrijving. De aftakasmotor heeft een vermogen van 3 kW. Het aftakastoerental is traploos in te stellen tussen 500 en 950 omwentelingen per minuut. Daarbij is het standaardtoerental 880 per minuut. De rijmotor heeft een vermogen van 1,2 kW. De machine haalt een snelheid van 7,6 kilometer per uur vooruit en 3,6 kilometer per uur achteruit. De machine draait op 48 volt. Op deze lage spanning zijn er minder voorschriften en mogen er meer mensen aan de machine werken voor onderhoud. De accu heeft een capaciteit van 60 Ah. Daarmee kan met een maaibalk tot zes uur worden gewerkt. Het wisselen van een accu gaat snel. Met twee accu's kan prima een hele dag gewerkt worden. Het laden met een snellader kost ongeveer tweeënhalf uur. Met een gewone lader kost het zes tot acht uur. Het uiterlijk en de bediening van de machine sluiten prima aan op dat van de machines met verbrandingsmotor. Er is dus weinig gewenning nodig om met de machine te kunnen werken. Dankzij het differentieelslot loopt de machine netjes rechtuit. De machine staat op de rem, zodra je de dodemansknop loslaat. In geval van een storing is de aandrijving los te koppelen, zodat je de machine zelf kunt duwen. De stuurarm is tweevoudig in hoogte te verstellen. Je kunt hem ook zijdelings verstellen en zelfs 180 graden draaien, zodat je aan de achterkant een frees kunt aanbouwen. De machine zelf weegt 116 kilogram, zonder accu en wielen. De accu weegt 22 kilogram. Maaiklaar weegt de machine ongeveer 200 kilogram.

De Reform eRM9 vertoont grote gelijkenissen met de RM9 met benzinemotor. Hij heeft dezelfde functionaliteiten.

Eigen demomachine

Verkoopleider voor Nederland is Klaus Thiβen. Hij is enthousiast over de nieuwe machine: 'Het grote voordeel van de RM9 is dat het een lichte en goed te hanteren machine is. De elektrische uitvoering is dat ook en voegt daaraan toe dat hij stil en schoon is. Dat is niet alleen goed voor de omgeving, maar ook voor degene die ermee moet werken. En dat wordt steeds belangrijker, omdat het steeds moeilijker wordt om goed personeel te vinden. We hebben ernaar gestreefd dat alle aanbouwdelen van de brandstofuitvoering ook aan de elektrische machine passen. Een ondernemer hoeft daarom alleen maar te investeren in de werktuigdrager en kan zijn bestaande aanbouwdelen gewoon blijven gebruiken. De machine is ten opzichte van het prototype dat we hebben voorgesteld, niet meer veranderd. De productie loopt inmiddels volop en Wim van Breda heeft een eigen demomachine. Dat is voor ons belangrijk, want Wim van Breda moet voor ons de machine in Nederland verkopen. De klant koopt niet alleen een Reform-machine, maar ook de service en begeleiding van Wim van Breda. Dit bedrijf is uitstekend in staat om nieuwe gebruikers wegwijs te maken en helpt zijn klant ook verder wanneer hij een probleem mocht hebben met de machine.
'De eRM9 wordt gebouwd door het Zwitserse bedrijf Rapid. Wij hebben al heel lang een relatie met dit bedrijf. Reform bouwt al 75 jaar eenassers. Deze zijn mechanisch aangedreven. Toen Rapid met een hydraulisch aangedreven machine kwam, is Reform deze gaan importeren in Oostenrijk. Reform levert ze in haar eigen bedrijfskleur en voegt er ook enkele unieke technische specificaties aan toe, zoals bijvoorbeeld DualDrive. Verder is het volledige pakket aan aanbouwdelen van Reform te gebruiken. Voor de Nederlandse klanten komt daar de service en begeleiding door Wim van Breda ook nog eens bij.'


Het accupakket staat achter op de machine en is eenvoudig te wisselen. Het pakket weegt iets meer dan twintig kilogram.

Overheid is aanjager

Martin Kloboucnik is verkoopleider voor het gehele Reform-bedrijf. Hij vertelt over de nieuwe machine: 'De eRM9 is de eerste elektrische eenasser voor Reform en hij neemt ons mee in de toekomst. Belangrijk is daarbij wel dat we aanknopen bij het verleden. We hebben bij de ontwikkeling geprobeerd de bediening en het gevoel van de RM9 ook in de eRM9 te krijgen, en dat is behoorlijk goed gelukt. De RM9 heeft namelijk een jarenlange reputatie en is bijzonder geschikt voor gebieden met een slechte draagkracht, naast uiteraard het stedelijk gebied. We zien een toenemende vraag naar elektrische aandrijving. Dit wordt aangejaagd door overheden. Die zorgen ervoor dat de ontwikkeling versneld doorzet en dat de aantallen groter worden. Hierdoor daalt de prijs. Elektrische aandrijving vraagt acceptatie van de klant, maar we zien bij het handgereedschap dat dit vrij snel kan gaan. Nederland is hierbij wel een van de voorlopers.'
Thien: 'De eRM9 is onze eerste machine en daarmee willen we nu ervaring opdoen. We hebben een breed pakket aan eenassers en als de ervaringen met deze 9 goed zijn, zullen er ook andere types elektrisch gemaakt worden. Zover is het nu nog niet. Ik denk dat we ook nog wel heel lang de RM9 met verbrandingsmotor blijven maken, omdat niet overal de infrastructuur klaar is om over te gaan op elektrisch. Hoe groot het aandeel van eRM9 wordt ten opzichte van de RM9 is afwachten. Ik denk zelf dat het fiftyfifty gaat worden. De eRM9 is voor ons ook een leermachine.'
Kloboucnik: 'We hebben op demopark Eisenach dit jaar ook een 6,5-tonwerktuigdrager voorgesteld, de eBoki. Dit is een studiemodel en zal niet onder deze naam op de markt komen. Wanneer en onder welke naam hij op de markt komt, is nog niet bekend. Ik verwacht dat hij volgend jaar besteld kan worden, waarna we dan in 2025 kunnen uitleveren.'


De Metrac H75 Pro is een goed voorbeeld van een nieuw product dat door Wim van Breda goed in de markt is gezet.

Over Reform

Reform is een gezinsbedrijf in Wels, Oostenrijk. Het bestaat ruim 110 jaar. Kloboucnik: 'We produceren machines voor het openbaar groen en daarnaast voor de landbouw. Maar dat is alleen voor bergachtige gebieden. Er werken ongeveer 450 mensen en zij genereren een omzet van ongeveer 100 miljoen euro. We doen al ruim veertig jaar zaken met Wim van Breda. Zonder de inzet en ervaring van dit bedrijf zouden we in Nederland niet de betekenis hebben die we nu hebben. Wim van Breda zet nieuwe machines goed in de markt, door een goede scholing. Daarnaast is de service en dienstverlening prima in orde. Dat hebben we ook met de nieuwe Metron zo ervaren. Klaus is regelmatig te gast in Geldermalsen en dat zorgt ervoor dat er een goede uitwisseling is van kennis tussen beide bedrijven. Wim van Breda is, net als Reform, een gezinsbedrijf en dat werkt goed. Tenslotte worden machines verkocht door mensen.'


LEES OOK
Wim van Breda nieuwe importeur van Raymo
12-09-2023 | NIEUWS
21 sec
Wim van Breda sluit zich aan bij NeWTreeS
16-10-2023 | NIEUWS
43 sec

Om te kunnen reageren moet je zijn ingelogd.   LOGIN   of maak gratis een account aan.

REACTIES
Er zijn nog geen reacties.

download artikel

Tip de redactie

Meld je aan voor onze digitale nieuwsbrief.
AGENDA
Foire de Libramont
vrijdag 26 juli 2024
t/m maandag 29 juli 2024
PlantariumGroen-Direkt Najaarseditie 2024
woensdag 21 augustus 2024
t/m donderdag 22 augustus 2024
Groentechniek Holland 2024
woensdag 11 september 2024
t/m zaterdag 14 september 2024
Future Green City 2024 in Utrecht
maandag 23 september 2024
t/m donderdag 26 september 2024

ONDERDELEN
Archief
Dossiers
GIP
OVER ONS
Over ons
Duurzaamheid & NWST
Contact
Het team
ADVERTEREN EN ABONNEREN
Fysiek abonnement
Digitaal abonnement
Abonneren nieuwsbrief
Adverteren
Verschijningsdata
MEER
Redactionele spelregels
Algemene voorwaarden
Disclaimer
Privacy
Cookies
ONDERDELEN
OVER ONS
ADVERTEREN EN ABONNEREN
MEER