'Je moet niet nadenken, dan ben je te laat! Je moet vóórdenken' |
|
|
|
|
| 109 sec |
Grote stappen in elektrificatie bij Boomrooierij Weijtmans
Boomrooierij Weijtmans timmert al een tijdje aan de weg door stappen te nemen in verduurzaming. Daarbij focust het bedrijf niet bepaald alleen op handgereedschap. Directeur Kees Weijtmans vindt dat de tijd van afwachten en nadenken wel voorbij is. 'Er moeten nu stappen worden gezet in de energietransitie.'
Kees Weijtmans: ‘Accupakketten wordt overdag opgeladen met eigen zonnepanelen en daarna gebruikt voor het aandrijven van de elektrische mobiele kraan’ |
'Daarom hebben we begin 2022 als eerste in de sector een 16-tons elektrische mobiele kraan in gebruik genomen', vertelt hij. 'Ook zijn we in 2022 begonnen met de uitbreiding van het aantal zonnepanelen om in onze eigen energiebehoefte te kunnen voorzien. Overdag slaan we energie op waarmee het materieel 's nachts opgeladen kan worden. De volgende dag is het dan weer klaar voor gebruik.'
| De elektrische mobiele kraan, een Doosan DX 165W Electric |
|
|
Groot elektrisch materieel
Er zijn dus al flinke investeringen gedaan, maar dat betekent niet dat de boomrooier uit Udenhout nu op de handen gaat zitten. 'Recent hebben we een paar elektrische bussen in gebruik genomen en daarnaast staat er nog het nodige op stapel. Zo hebben we twee elektrische 50-tons DAF-kraanwagens in bestelling, die we het vierde kwartaal van dit jaar verwachten. In het eerste kwartaal van 2025 verwachten we een volledig elektrische, 28 meter hoge vrachtwagen-hoogwerker en een vierassige elektrische containerwagen waarmee we onze accucontainers kunnen vervoeren naar een projectlocatie.'
|
'De opgewekte stroom kunnen we overdag niet altijd gebruiken, maar 's avonds en 's nachts des te meer'
| |
|
Er liggen nu 1400 zonnepanelen op het dak van de hoofdvestiging in Udenhout. ‘De opgewekte stroom kunnen we overdag niet altijd gebruiken, maar ’s avonds en ’s nachts des te meer. Dan wordt het elektrische materieel opgeladen. Daarom hebben we twee accucontainers neergezet met een opslag van 1,6 megawatt. In april verwachten we een nieuwe accucontainer bij onze vestiging in Son, en mogelijk volgt daar nog een tweede. Ook in Son willen we zonnepanelen gaan leggen zodra het netwerk de capaciteit aankan. Voor ons werkgebied rond Eindhoven is Son een gunstige locatie om het materieel daar op te laden.’
Dubbelgebruik
Zonnepanelen heeft Boomrooierij Weijtmans niet gauw te veel, gezien de grootse plannen voor elektrificatie. Zo wordt gewerkt aan een plan om op de bedrijfslocatie in de Udenhoutse Kreitenmolenstraat een park van maar liefst 6000 zonnepanelen aan te leggen. Die komen niet op een dak, maar gaan zelf een dak vormen. 'De panelen moeten op een stellage van 5 m hoog komen. Daar kunnen onze kranen en vrachtwagens onderdoor rijden om te worden opgeladen. Het voordeel van deze manier van energie opwekken is dat de stroom niet getransporteerd hoeft te worden naar een andere locatie; opwekken en gebruiken vinden op dezelfde plek plaats.'
|
'De panelen moeten op een stellage van 5 m hoog komen. Daar kunnen onze kranen en vrachtwagens onderdoor rijden om te worden opgeladen'
| |
|
Overschot
De hoeveelheid stroom die wordt opgewekt en gebruikt, hangt af van veel factoren. Daarom zullen vraag en aanbod niet altijd precies op elkaar aansluiten. Weijtmans: 'We richten onze stroomvoorziening inclusief opslag zo in, dat we aansturen op een overschot. Dat elektriciteitsoverschot kunnen we leveren aan de directe omgeving. Via plaatselijke energiecoöperaties kunnen bewoners in omliggende wijken en bedrijven hun vervoersmiddelen komen opladen bij ons.' Weijtmans sluit af met een vooruitblik: 'We zetten dit jaar grote stappen in onze energietransitie. Daarmee zijn we onderweg naar het einddoel, en dat is om qua energie volledig zelfvoorzienend te zijn.'
LOGIN met je e-mailadres om te reageren. |
|
|
Er zijn nog geen reacties. |
Tip de redactie
|
|
| |
Fleetexpo
|
woensdag 13 november 2024 t/m donderdag 14 november 2024 |
|
|
|
|
|
|
|