Whatsapp Facebook X LinkedIn Instagram RSS feed

Nog geen aanspraak groensector op subsidiepot Schoon en Emissieloos Bouwmaterieel

ARTIKEL
Facebook Twitter Linkedin Whatsapp
Heidi Peters, vrijdag 24 maart 2023
158 sec


VHG maakt zich hard voor subsidieregeling emissieloos materieel

Wie emissieloos materieel wil kopen, kan daarvoor een beroep doen op de SSEB, de Subsidieregeling Schoon en Emissieloos Bouwmaterieel. Tenminste, als de benodigde machine op de daarvoor opgestelde lijst staat én als je bedrijf over de juiste SBI-code beschikt. De groensector, meestal vallend onder code SBI 8130, valt daar niet onder. De Koninklijke VHG vindt dat onjuist en onderneemt actie.

John Koomen
John Koomen

'Als vergroeners van Nederland doen wij volledig mee in de bouwketen. Daarbij wordt onze taak ook nog eens steeds belangrijker. Daarom willen wij vooraan zitten in de bouwketen, om Nederland verder te vergroenen en mee te kunnen denken over de stikstofproblematiek.' Aan het woord is de vicevoorzitter van de Koninklijke VHG, John Koomen. 'Een ander kan roepen dat Nederland moet vergroenen, maar wij zijn degenen die het doen. Daarom zou onze branche bij uitstek een beroep moeten kunnen doen op de Subsidieregeling Schoon en Emissieloos Bouwmaterieel.'

Integratie van groen en grijs

De SSEB is in 2022 van start gegaan en loopt tot het einde van 2026. Op dit moment is de subsidieregeling gesloten; vanaf 9 mei 2023 kunnen er weer aanvragen worden ingediend. Met die wetenschap in het achterhoofd heeft de Koninklijke VHG actie ondernomen. Koomen: 'Aan deze subsidieregeling zijn SBI-codes gekoppeld. Elke branche heeft een eigen SBI-code, wat staat voor standaard bedrijfsindeling. Onze SBI-code, 8130, staat daar niet bij. Wij vinden dat we absoluut het recht hebben om aanspraak te maken op deze subsidiepot, omdat ook wij veel in de bouw actief zijn, woonwijken helpen vergroenen en dus in dezelfde kolom vallen als bedrijven onder de noemer "stedelijke bouwkunde". Schilders en leveranciers vallen er bijvoorbeeld wel onder. Ook wij zijn dienstverlenende bedrijven die auto's en machines gebruiken die we graag elektrificeren. Dus waarom horen wij er niet bij?' Deze vraag stelde de Koninklijke VHG dan ook aan de Tweede Kamercommissie Economie en Klimaat.


'Wij zijn de vergroeners, degenen die het daadwerkelijk doen. Wij horen gebruik te kunnen maken van deze subsidieregeling voor elektrificatie'

Groen en grijs integreren steeds meer in de werkzaamheden. Vaak komen er meteen daktuinen en gevelbegroeiing op nieuwe gebouwen en eromheen. 'Hoe vaak komt het niet voor dat een aannemer bijna klaar is voor oplevering en wij er direct achteraan komen om het bouwproject af te maken? Want daar komt ons werk feitelijk op neer.' De Koninklijke VHG kwam vorig jaar al snel in actie om bedrijven met SBI-code 8130 bij beleidsmakers onder de aandacht te brengen en een beroep te doen op de subsidiepot van 500 miljoen euro. 'We proberen al een tijdje om een voet tussen de deur te krijgen en hierover in gesprek te gaan. Dat lukte niet via de politiek, niet via ambtenaren. Tijdens een bijeenkomst van MKB-Nederland, waarvoor ik ook een bestuursfunctie bekleed, kreeg ik de gelegenheid om deze vraag te stellen. Nu is de commissie bereid om hier werk van te maken.'

SBI 8130

De Belastingdienst geeft als omschrijving bij SBI 8130: 'landschapsverzorging'. Daaronder vallen volgens Koomen onder meer hoveniers, groenvoorzieners en boomverzorgers. 'Emissieloos materieel is vaak nog steeds duurder in aanschaf dan brandstofmaterieel. Voor een bus op brandstof en een elektrische bus heb je het over een verschil in aanschafprijs van zo'n 15.000 euro. Het is natuurlijk fijn als de overheid hieraan een stukje kan bijdragen.'


Koomen hoopt en verwacht zo snel mogelijk iets te horen, omdat de nieuwe subsidieperiode voor de deur staat. 'Het is natuurlijk politiek, dus het kan wat langer duren. Maar de Tweede Kamercommissie Economie en Klimaat is bereid een motie in te dienen als het niet direct zou lukken. Als Koninklijke VHG zijn we in contact met mensen als Rob Jetten en Christianne van der Wal, belangrijke sleutelfiguren als het gaat om het vergroenen van Nederland. Daar kunnen wij als branche immers veel voor betekenen.'

Raadsel

Voor Koomen is het een raadsel waarom SBI 8130, de code waaronder hoveniers en andere groenbedrijven vallen, niet is opgenomen in deze subsidieregeling. 'Of het een administratieve handeling is of een miskenning van wat wij doen en wat wij aan machines en materieel gebruiken, ik weet het niet.' Op de lijst van machines die bij aanschaf in aanmerking komen voor de subsidieregeling, de zogeheten Lijst van bouwmachines SSEB, staan onder meer een boor, een mobiele compressor en een wals, machines die ook in de machineopslag van menige groenvoorziener of hovenier staan.


'Het is een genot voor medewerkers en de omgeving als er met elektrische machines en ander elektrisch materieel wordt gewerkt. Bovendien is het onderhoud eenvoudiger en voordeliger dan dat van brandstofmachines. Elektrisch werken heeft veel voordelen. Alleen kost het grote materieel veel; als we daarbij geholpen kunnen worden, is dat zeer welkom. Want we moeten als ondernemers al zoveel in deze tijd.'

Informatie over de subsidieregeling SSEB is te vinden op de website van de RVO.

Om te kunnen reageren moet je zijn ingelogd.   LOGIN   of maak gratis een account aan.

REACTIES
Er zijn nog geen reacties.

download artikel

Tip de redactie


ONDERDELEN
Archief
Dossiers
GIP
OVER ONS
Over ons
Duurzaamheid & NWST
Contact
Het team
ADVERTEREN EN ABONNEREN
Fysiek abonnement
Digitaal abonnement
Abonneren nieuwsbrief
Adverteren
Verschijningsdata
MEER
Redactionele spelregels
Algemene voorwaarden
Disclaimer
Privacy
Cookies
ONDERDELEN
OVER ONS
ADVERTEREN EN ABONNEREN
MEER