Whatsapp Facebook X LinkedIn Instagram RSS feed

Defensie gaat voor elektrisch

ARTIKEL
Facebook Twitter Linkedin Whatsapp
Jeroen Poldermans, donderdag 1 december 2022
173 sec


Autoproducent Spijkstaal loopt met transportinnovaties voor de troepen uit

Nederland kent nog altijd een handvol autoproducenten. Een ervan is Spijkstaal, dat in 1938 werd opgericht en zich al heel vroeg richtte op elektrisch vervoer voor de zakelijke en particuliere markt. Spijkstaals bedrijfswagen type 1000 won de aanbesteding die het ministerie van Defensie uitzette om de logistieke processen in de overzeese gebieden te ondersteunen. Deze opdracht leidde tot een mega-order.


'Het leuke aan deze uitvoering is dat er geen deuren in zitten. Daar is het op Curaçao en Aruba veel te warm voor. Dat betekent wel dat het dashboard waterdicht moet zijn', vertelt Bas Grotegoed. Hij is projectmanager bij het ministerie van Defensie en als zodanig betrokken bij de aanschaf van materieel. Voor de militaire bases op de Nederlandse Antillen kocht Defensie bij Spijkstaal enkele elektrische transportwagens om personen en goederen op de kazernes te vervoeren. Maar ook buiten de kazernepoorten kan deze transportwagen dienstdoen, bijvoorbeeld tijdens het orkaanseizoen om hulpgoederen en -middelen over de eilanden te vervoeren.

De SP1000 op de Nederlandse Antillen
De SP1000 op de Nederlandse Antillen
De SP1000 op de Nederlandse Antillen
De SP1000 op de Nederlandse Antillen
'Tijdens het orkaanseizoen kunnen er hulpgoederen en -middelen mee worden vervoerd over de eilanden'

Aanbestedingscriteria

De belangrijkste criteria bij deze aanbesteding waren het transportvolume, de optie van het aankoppelen van een aanhanger, en een vonkvrij elektrisch systeem met elektrisch aangedreven motor, want Defensie streeft naar een emissievrij (logistiek) wagenpark. Er liggen plannen op de tekentafel om op de Benedenwindse Eilanden windmolens te plaatsen die de wagens duurzaam zullen opladen.


Even terugspoelen ... Vonkvrij? Grotegoed: 'De wagens rijden in en uit munitiedepots met ontvlambaar en explosief materiaal.' Oké, duidelijk. Uiteindelijk won Spijkstaal de aanbesteding met het type 1000.

Mega-order

Een vervolgaanbesteding leidde tot de aankoop van nog eens 134 elektrische transportwagens. Deze worden gefaseerd afgeleverd. 'Met deze order voltooien we onze ambitie om de vloot vliegtuigtrekkers, platformtrucks en transportwagens te elektrificeren', aldus Grotegoed. Van de 134 elektrische voertuigen zijn er 117 bedoeld voor goederenvervoer. De overige 17 voertuigen zijn onder andere minibussen, waarmee de luchtmacht personen over vliegbases gaat vervoeren. In totaal krijgt de luchtmacht 57 nieuwe Spijkstaal-voertuigen, de landmacht 9 en de marine 6. De meeste gaan naar het Defensie Ondersteuningscommando, dat 62 nieuwe elektrische wagens in gebruik neemt. Defensie levert hiermee een bijdrage aan de maatschappelijke opgave om klimaatverandering tegen te gaan.


Geoffrey Jacobs met de SP1000
Geoffrey Jacobs met de SP1000

Emissievrij krachtpatsertje

Deze Spijkstaal is een elektrische pick-uptransportwagen die leverbaar is in verschillende configuraties. Een emissievrij krachtpatsertje dat vanwege zijn volume, actieradius en uitstekende prestaties zeer geschikt is voor lokale overheden, recreatie, zorginstellingen en (zoals we inmiddels weten) Defensie. In diverse gemeenten wordt hij gebruikt bij het groenonderhoud. Managing director Geoffrey Jacobs van Spijkstaal licht toe waar de kracht van zijn bedrijf ligt: 'Wij onderscheiden ons met het ontzorgen van onze klanten, onestopshopping en het leveren van state of the art voertuigen die heel lang meegaan. Waarom gaan de voertuigen lang mee? Bijvoorbeeld dankzij het aluminium chassis, waarop we tien jaar garantie geven. Daarop kunnen we alles schroeven wat de opdrachtgever maar wil en het is niet kapot te krijgen. Voor de gemeente Antwerpen, bijvoorbeeld, hebben we er een vuilniswagentje van gemaakt.'


'Op het aluminium chassis kunnen we alles schroeven wat de opdrachtgever maar wil'

Groenonderhoud met de SP1000
Groenonderhoud met de SP1000

Low cost of ownership

Spijkstaal heeft de knowhow om een elektrisch voertuig zeer efficiënt te ontwerpen. De wagens gaan makkelijk 15 jaar of langer mee, waardoor de eigenaar een low cost of ownership heeft. Daarnaast beschikt Spijkstaal over een eigen transportafdeling, zodat er direct actie kan worden ondernomen bij calamiteiten of spoedgevallen. Dit gebeurt ook buiten de normale werktijden. Jacobs vervolgt: 'We hebben een landelijk dekkend servicenetwerk met ons moederbedrijf Peinemann, met vijf vestigingen, om al die machines aan de praat te houden. We kunnen daardoor snel leveren. Wij munten uit in het faciliteren en ontzorgen van onze relaties, waaronder tal van gemeenten.'


Interieur van de SP1000
Interieur van de SP1000

Leve de man van de SRV

De oprichter van Spijkstaal, Gerrit Neuteboom, was zijn tijd ver vooruit. In 1938 startte hij met het bouwen van stalen langbouwwagens in Spijkenisse, vandaar de naam. In de jaren 50, toen Elon Musk nog geboren moest worden, reden er in Nederland al honderden elektrische bestelwagentjes van Spijkstaal rond. Het bekendste model van de Zuid-Hollandse wagenproducent is wellicht de inmiddels legendarische SRV-wagen, die in de jaren 70 de boodschappen aan huis bracht. 'Vanaf de jaren 60 leggen we ons toe op de elektrische trekkers die je bijvoorbeeld op luchthavens ziet rijden met bagagekarren erachter. Ook warehouses en andere locaties waar geen uitstoot wordt toegestaan, vormden een nichemarkt voor ons. Straaljagers en helikopters worden ermee uit de hangars getrokken', legt Jacobs uit.


Facelift

In december wordt de Spijkstaal type 1200 gelanceerd. Het is de opvolger van de Spijkstaal type 1000, die een facelift heeft ondergaan. Volgens Jacobs betreft het vooral een upgrade in capaciteit. Wij zullen de ontwikkelingen op de voet volgen.
De wijzigingen in het nieuwe model zijn:
- de maximale snelheid is 55 km/u, om beter met het verkeer mee te kunnen rijden;
- de introductie van nieuwe 14"-wielen, waardoor extra comfort en een betere wegligging worden bereikt;
- de platformbreedte is vergroot tot 1210 mm (dit biedt de mogelijkheid om drie europallets te vervoeren);
- het nieuwe moderne display en dashboard met groot kleurenscherm;
- de nieuwe stuurkolom, die nu ook in hoogte en diepte verstelbaar is;
- de nieuwe laadmodus Mode3, met type2-stekker (standaard autostekker) met kabel voor openbare laadpalen;
- de 'technisch toelaatbare maximummassa in beladen toestand' is verhoogd van 2000 tot 2200 kg (200 kg extra laadvermogen).

Om te kunnen reageren moet je zijn ingelogd.   LOGIN   of maak gratis een account aan.

REACTIES
Er zijn nog geen reacties.

download artikel

Tip de redactie


ONDERDELEN
Archief
Dossiers
GIP
OVER ONS
Over ons
Duurzaamheid & NWST
Contact
Het team
ADVERTEREN EN ABONNEREN
Fysiek abonnement
Digitaal abonnement
Abonneren nieuwsbrief
Adverteren
Verschijningsdata
MEER
Redactionele spelregels
Algemene voorwaarden
Disclaimer
Privacy
Cookies
ONDERDELEN
OVER ONS
ADVERTEREN EN ABONNEREN
MEER