Nieuwe Massey Fergusons met 'superkruipbak' aan de slag bij Engelen Groen |
|
|
|
Broer de Boer,
maandag 22 november 2021 |
|
| 273 sec |
Duim omhoog voor de MF S5
Massey Ferguson kondigde recentelijk eindelijk de introductie aan van de vijf nieuwe modellen in de MF 5S-serie, van 105 pk tot 145 pk. Ze zijn een vervolg op de vele trendsettende ontwikkelingen bij de geavanceerde MF 8S, waarmee MF een nieuw tijdperk ingaat. Wim van Breda leverde onlangs vier 5S-tractoren aan Engelen Groen.
Wim van Breda leverde vier MF S5-tractoren aan Engelen Groen. Dit exemplaar staat op profielbanden. |
Engelen Groen in Uden gebruikt deze nieuwe tractoren voor alle voorkomende werkzaamheden op sportvelden, in het berm- en natuurbeheer en bij transporten. Ook worden ze gebruikt voor maaiwerk met klepel- en cyclomaaiers en bijvoorbeeld bij het begieten van bomen en plantvakken. Eigenaar Stephan Marcusse vertelt dat Engelen Groen al sinds 1978 zaken doet met Wim van Breda, het bedrijf dat de tractoren leverde. Hij zegt: 'Het gros van de tractoren, zo'n dertig, is van het merk MF. We hebben het dan over de types 5425, 6110, 5609, 7716 en 7718. Wat we nu aangekocht hebben, zijn dus de eerste MF-tractoren met een zuinige en emissiearme stage V-motor. De vier tractoren zijn allemaal uitgerust met de 16 x 16 Dyna-4 transmissie, dus met zestien versnellingsgroepen.' De tractoren uit de nieuwe serie kunnen worden uitgerust met één van in totaal drie pakketten. Typische uitrustingsvariaties zijn hierbij onder meer de opbrengst van de hydrauliekpomp, de bediening van hydrauliekventielen, AutoDrive, joystickbediening en de cabinevering. Naast de pakketten Essential en Exclusive is er het pakket Efficiënt.
Pakketkeuze
Marcusse vertelt dat zijn bedrijf voor de MF S5 Efficiënt gekozen heeft. Conform de documentatie is deze geleverd met een CCLS-pomp van 110 liter/min. Dat is voldoende om met maximaal acht elektronische regelventielen te kunnen werken. Er is een hydrauliek-joystick en Multipad-bediening aanwezig en de Autodrive-aansturing zorgt voor een prettig werkende transmissie: Het gebruik van een Datatronic 5-terminal is optioneel; daar hebben vooral loonwerkers en akkerbouwers profijt van. Bij het uitvoeren van ons werk levert dat geen voordelen op, dus hebben we die niet laten monteren. Onze nieuwe tractoren hebben achter twee elektronische en twee mechanische ventielen. Voorop zit een af fabriek geleverd driepunts-fronthefsysteem met aftakas, goed voor 1.000 rpm.' Voor landbouwers en veehouders is deze MF de ideale tractor om met een voorlader te werken. Ook die heeft Engelen Groen niet laten monteren. De tractors zijn wel uitgerust met een zogenoemde superkruipbak in de transmissie. 'Daarmee kunnen we zeer langzaam rijden: in goed verdeelde stappen van 100 m/uur tot 1.500 m/uur', vertelt Marcusse. 'Overigens bedraagt de maximale snelheid in de transportstand circa 40 km/uur. Het extra vermogen en de vergrote hefkracht kunnen we goed gebruiken. We kunnen nu bijvoorbeeld met gemak een extra werktuig voorop meenemen tijdens transporten.'
| De MF S5 die Engelen Groen inzet op sportvelden. De velgen van deze tractor zijn op speciaal verzoek dofzwart gespoten door Wim van Breda. |
|
|
| Michelin-gazonbanden voorkomen dat de bijna vijftons tractor insporingen achterlaat op de grasmat. |
|
|
Meer hefkracht
De nieuwe MF 5S-tractoren ondergingen een aantal veranderingen. Daarover vertelt Dick van Breda, eigenaar van dealer Wim van Breda, graag iets meer. 'Wij zijn voor Nederland de totaalleverancier van onder meer MF-tractoren voor berm- en slootonderhoud. Deze moderne MF 5S-tractoren bouwen voort op het succes van de MF 5700 S. Het vermogen ligt hoger en de verhouding tussen gewicht en vermogen is gunstiger. Het vermogen van de achterhef is vergroot tot 6.000 kilo. Dat is bijna 7 procent meer dan bij zijn voorganger. De nu af fabriek gemonteerde fronthef tilt 3.000 kilo. Samen met het hogere bruto totaalgewicht van 9.500 kilo (de tractor weegt kaal 4.800 kilo, red.) deinst de tractor niet terug voor robuuste werktuigen, zoals Engelen Groen ze bijvoorbeeld inzet op sportvelden. Deze fronthefinrichting levert MF met een in het midden gemonteerd ventielenblok. Dit kun je koppelen aan één of twee dubbelwerkende functies voor, zoals de aansturing van een sideshift, een vijzel of een transportband van een maaimachine.'
| Het hefvermogen is vergroot. Zo tilt de af fabriek gemonteerde hefinrichting 3.000 kilo. |
|
|
Aangepaste vooras
Ook de voorkant van de tractor heeft de nodige veranderingen ondergaan. Het fraaie, smalle design en de schuin aflopende motorkap zijn nieuw. Dit geeft vanuit de cabine een beter zicht op wat zich voor de tractor afspeelt. Dick van Breda erkent dat dit vooral het gemak bij het werken met een frontmaaier ten goede komt: 'Maar dit geeft de MF 5S optisch natuurlijk ook een veel moderne uitstraling, en dat was nodig. De tractor heeft moderne koplampen gekregen met een ledsignatuur. De striping, de stijlen van de cabine en de velgen die voorheen zwart gespoten waren, zijn "neo-retrogrijs" van kleur geworden.' Iets anders is de doorontwikkeling van de vooras. De geveerde vooras kan nu tot 900 kilo zwaarder belast worden. Van Breda: 'Deze nieuwe, brede vooras heeft een grote stuuruitslag, wat de tractor zeer wendbaar maakt.'
| De schuin aflopende motorkap met leds heeft een moderne look. |
|
|
|
'De geveerde vooras en de luxe cabine hebben een gunstige invloed op het werkcomfort'
| |
|
MF gebruikt hierbij een elektronisch aangestuurde hydraulische vering. Daardoor is het mogelijk om grotere, aan de voorzijde gemonteerde werktuigen, zoals maaiers, te transporteren of te gebruiken. Niet alleen deze geveerde vooras heeft een gunstige invloed op het werkcomfort. Ook de luxe cabine, die op twee schokdempers en twee silent blocs staat, levert hieraan een grote bijdrage. Dit laatste pluspunt kan Marcusse direct bevestigen: 'Die verbeterde vering zorgt in combinatie met de luchtgeveerde stoel voor een veel beter zitcomfort. We hebben één van onze oudere - iets minder soepele - medewerkers na een dag werken met een glimlach uit de cabine zien stappen. Die glimlach en zijn opgestoken duim zeggen voor mij genoeg: werken in de praktijk is met deze tractor heel fijn; we hebben een goede keuze gemaakt.'
Technische ondersteuning
Tractorchauffeurs moeten tegenwoordig affiniteit met software hebben en er vlot mee kunnen werken. Ook deze Massey Ferguson-serie beschikt over een groot aantal software-gestuurde systemen. Die zijn ontwikkeld om de kwaliteit van werken te verbeteren en te vergemakkelijken. Insiders zullen Engelse termen als Smart Farming Suite, Datatronic 5, MF Guide, MF Section Control, MF Rate Control en MF TaskDoc-software herkennen. Deze MF's van Engelen Groen zijn er niet mee uitgerust. Wel is er een module waarmee de chauffeurs verschillende instellingen kunnen vastleggen. Marcusse: 'Bij elk soort en type tractor werkt dit weer anders. Voor een chauffeur is het een grote uitdaging om alle mogelijkheden te ontdekken én goed te gebruiken. Het is de bedoeling om, samen met leverancier Wim van Breda, de chauffeurs die er het meest mee werken er uitgebreid wegwijs in te maken. Dit komt ten goede aan de communicatie tussen de chauffeur en een monteur.' Ook bij de dealer zorgt dit voor nieuwe uitdagingen. Van Breda: 'Onze monteurs weten het nodige over de mogelijkheden van de touchscreens. We hebben recentelijk zelfs een medewerker in dienst genomen voor technische ondersteuning hierbij. Dit omwille van de efficiëntievergroting. Als zovele voertuigen in deze sector zijn ook deze nieuwe tractoren uitgerust met telemetrie, wat bijvoorbeeld storingen op afstand uitleesbaar maakt.' MF Connect-telemetrie is een optie op de MF 5S-serie. Gebruikers kunnen hiermee hun hele machinepark volgen en de actuele positie van de machine, de afgelegde routes en bepaalde bedrijfsinformatie inzien. Marcusse zegt hierover: 'We hebben het met het oog op de toekomst laten installeren, vooral in verband met het verhelpen van eventuele storingen. Voor het vlootmanagement werken we met een ander softwarepakket.'
| Blik onder de motorkap, met de 4,4 liter-AGCO |
|
|
Stage V-motor
Niet onbelangrijk is ten slotte de nieuwe viercilinder 'Power' 4,4 liter-motor van AGCO. De motoren onder de motorkap van de vier nieuwe tractoren van Engelen Groen produceren 105 of 125 pk. Zoals dat een stage V-motor met dit vermogen betaamt, werkt deze met een SCR-systeem, een DOC en een roetkatalysator. Het zit allemaal in één compacte unit, netjes rechts onder de cabine. Hierdoor behoud je een volledig overzicht over de lage, slanke motorkap. De toegepaste motortechnologie levert een bijdrage aan de levensduur van de tractor. Dankzij slimme luchtcirculatie verbetert niet alleen de koeling; hierdoor is ook minder vermogen nodig om de watergekoelde motor op de goede bedrijfstemperatuur te houden. Het verversen van de olie en het brandstoffilter kan onder normale omstandigheden om de 600 uur gebeuren, wat bijdraagt aan lagere bedrijfskosten. Blijft de vraag: kan ook deze motor zonder risico's op HVO, Traxx of GTS (diesel) werken? 'Ja', antwoordt Van Breda volmondig. 'Overigens hebben we voor alle machines met een dieselmotor op een rij gezet welke brandstof er wel en niet in mag, ten behoeve van onze klanten.' Marcusse vult aan dat bij Engelen Groen de meeste brandstoftanks met Traxx gevuld worden: 'Vanwege de milieuvriendelijkheid levert dat ons vaak voordeel op bij opdrachtgevers ten opzichte van collega's die nog met de traditionele B7- diesel werken.'
LOGIN met je e-mailadres om te reageren. |
|
|
Er zijn nog geen reacties. |
Tip de redactie
|
|
Iedereen kan gratis kleine advertenties plaatsen via zijn eigen account.
|
|
|
|