Whatsapp Facebook X LinkedIn Instagram RSS feed

Parkeerterrein op bodem met archeologische geschiedenis met Padvast 0/14

ARTIKEL
Facebook Twitter Linkedin Whatsapp
Heidi Peters, donderdag 25 februari 2021
156 sec


'We moesten rekening houden met de archeologische waarde van de grond'

Achter de houten poort aan de Loes van Overeemlaan in Amersfoort ligt aan de linkerzijde Kamp Amersfoort, een van de drie herinneringscentra over de Tweede Wereldoorlog in Nederland. Het centrum is wegens de lockdown op het moment van schrijven gesloten. Wanneer er weer bezoekers mogen komen, kunnen zij gebruikmaken van een hagelnieuwe parkeerplaats, aangelegd met Achterhoeks Padvast.

Gijs Hardeman
Gijs Hardeman

Gijs Hardeman is directeur van Hardeman Zand- en Grindhandel in Veenendaal en leverancier van Achterhoeks Padvast. Hardeman kreeg van uitvoerder Van Ginkel Veenendaal opdracht om een parkeerterrein aan te leggen bij het herinneringskamp in Amersfoort. 'Kamp Amersfoort heeft een nieuw bezoekerscentrum te midden van de bossen. Daar moest een parkeerterrein komen. Het terrein is 2000 m2 groot en bevat veel bomen, waarvan er zoveel mogelijk moesten blijven staan', vertelt Hardeman. 'We hebben dus tussen de bomen parkeerplaatsen aangelegd.'

Archeologisch waardevol

Kamp Amersfoort was een doorgangs- en strafkamp dat onder rechtstreeks bevel stond van de SS. Ongeveer 45.000 gevangenen hebben er tussen 1941 en 1945 vastgezeten. Deze trieste cijfers maken het gebied archeologisch interessant en daar moest Hardeman rekening mee houden. 'Vrijwilligers hebben het terrein nog gecontroleerd op metaalresten uit de Tweede Wereldoorlog, maar zijn geen noemenswaardige objecten tegengekomen. Toch moesten we rekening houden met de geschiedenis van het terrein. Dat betekende niet alleen dat de bomen moesten blijven staan, maar ook was de gebruikelijke opbouw van de lagen niet mogelijk. Er mocht namelijk maar tot maximaal 30 centimeter in de grond gewerkt worden.'


'Door de archeologische waarde van het terrein moesten we anders te werk gaan'


Waterdoorlatend

'We hebben daar Achterhoeks Padvast 0-14 gebruikt. Dankzij de eigenschappen daarvan was het niet nodig riolering of kolken aan te leggen. Padvast laat namelijk water door. Met het oog op klimaatadaptatie is dat belangrijk. Het water blijft behouden voor de grond en er is geen extra belasting van het riool. Dit is een van de redenen waarom de opdrachtgever koos voor Padvast. Ons product en hun wensen kwamen overeen. Een wadi was vanwege de archeologische belangen ook niet mogelijk. Fijn voor ons - en voor het eindresultaat - was dat we invloed hadden op de aanleg. We konden adviseren over onder andere de laagdiktes en de aansluiting op de omgeving.'


'Het eerste jaar was er geen onderhoud nodig'

Lichtreflectie

De kleur van het Achterhoeks Padvast 0/14 op de parkeerplaats sluit volgens Hardeman perfect aan op de bosrijke omgeving. 'Door de lichtreflectie van het product is het in het donker wat gemakkelijker om te parkeren. Op de parkeerplaats heb je een goed zicht. Dat is ook de reden dat we hier 0/14 hebben gebruikt; je krijgt hiermee een mooie uitstraling op de bodemlaag. Voor wandel- en fietspaden gebruiken we 0/6, dat een fijnere korrel heeft. Achterhoeks Padvast is een ongebonden halfverharding die door de vorm, afmetingen en hardheid van het gesteente vast komt te liggen.'


De nieuwe parkeerplaats bij bezoekerscentrum Kamp Amersfoort, aangelegd met Achterhoeks Padvast
De nieuwe parkeerplaats bij bezoekerscentrum Kamp Amersfoort, aangelegd met Achterhoeks Padvast

Landelijke levering

Achterhoeks Padvast ligt dus in het bos bij Amersfoort. Het wordt ook veel ingezet op campings en tuinpaden. Hardeman levert de halfverharding in het hele land aan hoveniers en groenvoorzieners. Hoewel er een duidelijke richtlijn is voor de aanleg van het product, laat Hardeman het daar niet bij. 'Ja, er is een algemene aanlegrichtlijn, maar we kijken toch altijd mee', vertelt hij. 'Vaak gaan we even ter plekke kijken, maar ook op afstand komen we er vaak wel uit. Zo is de beste korrelgrootte voor de betreffende situatie van belang. Hoe hoog is de belasting op de locatie? Rijden er vrachtwagens overheen? Dan moet je als funderingslaag 0/22 mm kiezen, ter voorkoming van spoorvorming. Halfverharding is een prima product als je de juiste keuzes maakt, zowel voor de lagen eronder als de toplaag. Daarom denken we altijd mee met de klant.'


'We denken altijd mee, ook als we alleen de leverancier zijn'

Watervangers in Maarn

Soms zijn watervangers en andere geleidingsoplossingen nodig ondanks de waterdoorlatendheid van Padvast, aldus Hardeman: 'Op de Utrechtse Heuvelrug, bij een landgoed in Maarn, moest in juni 2019 een bestaand bospad gerenoveerd worden. Het pad ligt onder aan een helling. Bij regen wil je dan geen modder, blad en wat er zoal van de helling af komt op het pad krijgen. In overleg met Borgman Beheer Advies uit Wageningen hebben we het pad geëgaliseerd, het aantal watervangers uitgebreid en zijn de bestaande watervangers opgeschoond van blad en modder. Het bospad is door Henzen Wegenbouw uit Veenendaal gerenoveerd met ongeveer 3 centimeter Padvast 0/14. Het is verdicht, onder het juiste profiel aangelegd en we hebben aan de zijkanten de juiste watervangers aangebracht vanwege dat hoogteverschil van ettelijke meters. Komend voorjaar gaan we het pad opnieuw egaliseren, verdichten en de watervangers schoonmaken. Dat is het eerste onderhoud. Het Padvast houdt zich zo goed dat het nog niet eerder nodig was.'


Om te kunnen reageren moet je zijn ingelogd.   LOGIN   of maak gratis een account aan.

REACTIES
Er zijn nog geen reacties.

download artikel

Tip de redactie


ONDERDELEN
Archief
Dossiers
GIP
OVER ONS
Over ons
Duurzaamheid & NWST
Contact
Het team
ADVERTEREN EN ABONNEREN
Fysiek abonnement
Digitaal abonnement
Abonneren nieuwsbrief
Adverteren
Verschijningsdata
MEER
Redactionele spelregels
Algemene voorwaarden
Disclaimer
Privacy
Cookies
ONDERDELEN
OVER ONS
ADVERTEREN EN ABONNEREN
MEER