Noorse halfverharding draagt zijn steentje bij aan circulariteit en zelfredzaamheid |
|
|
|
|
| 160 sec |
Bestone 0/8-halfverharding: 100 procent natuurlijk, 100 procent herbruikbaar
Het natuurlijke gesteente Bestone 0/8 wordt gewonnen in een van 's werelds duurzaamste steengroeves en vindt steeds vaker zijn weg naar paden en andere halfverharde oppervlaktes in de Benelux. Bestone 0/8 draagt niet alleen letterlijk zijn steentje bij aan goede drainage, het is ook nog eens makkelijk zelf aan te leggen en 100 procent herbruikbaar.
|
Het stedelijk gebied wapent zich tegen wateroverlast, die ontstaat na piekbuien. In deze wapening speelt het openbaar groen een grote rol: het zorgt voor verkoeling en faciliteert het doorsijpelen van het hemelwater tijdens hevige regenbuien naar de ondergrond, om het rioolstelsel niet te belasten. Goede halfverharde toplagen van wandel- en fietspaden, parkeerplaatsen, begraafplaatsen en paden in parken dragen ook bij aan de adaptatie aan het klimaat. Halfverharding laat niet alleen regenwater tijdens piekbuien door naar de bodem, ook vindt water hierlangs zijn weg naar bomen en planten, die daardoor hun functie in het terugdringen van hittestress beter kunnen vervullen.
De grijsgroen gekleurde Bestone 0/8-halfverharding van leverancier Graniet Import Benelux heeft nog meer pluspunten. Zo is het materiaal in zijn geheel te hergebruiken en bovendien wordt het zowel duurzaam gewonnen als getransporteerd.
Duurzaamheid
Graniet Import Benelux betrekt Bestone 0/8 uit de Bremanger-steengroeve in Noorwegen, die internationaal vooroploopt op het gebied van innovatie. De groeve wekt namelijk zijn eigen energie op door gebruik te maken van de zwaartekracht. Marcel Nusselein van Graniet Import Benelux vertelt: 'Na het laten springen van het gesteente worden de stenen in een gat van 200 meter diep gekiept, waar ze in een breker terechtkomen. Vervolgens belanden de gebroken stenen op een transportband die onder een hoek van 15 graden staat. Door het gewicht van de stenen worden de motoren van de transportband aangedreven; de zwaartekracht wordt dus benut. Hierdoor wordt energie opgewekt die volledig wordt gebruikt voor de productie en het energiegebruik van de steengroeve. Er wordt zelfs zoveel elektriciteit opgewekt dat de overcapaciteit kan worden teruggeleverd aan het Noorse net. De stenen worden duurzaam getransporteerd: de schepen varen op de lage-emissiebrandstof low sulfur en vervoeren grote volumes om het aantal transporten zo laag mogelijk te houden.
|
'De groeve wekt zijn eigen energie op door gebruik te maken van de zwaartekracht'
| |
|
Rustige uitstraling
Omdat Bestone 0/8 zo hard, stroef en homogeen is, is het in de Benelux het meest toegepaste gesteente in de asfaltindustrie voor de wegenbouw. 'Bestone 0/8 wordt ook al vele jaren toegepast in schouw- en inspectiepaden langs spoorwegen in Nederland en België', vertelt Nusselein. 'Verschillende golfbanen in Nederland hebben er hun paden mee aangelegd. Het materiaal heeft zich ruimschoots bewezen als het gaat om belasting door gemotoriseerd verkeer op golfbaanpaden.'
Hoofdgreenkeeper Theo Bestebroer van GC Cromstrijen heeft al verschillende halfverhardingen uitgeprobeerd, maar zijn voorkeur gaat uit naar Bestone 0/8: 'De grijsgroene, antracietachtige kleur heeft een rustige uitstraling en combineert mooi met het landschap. Witte of geelachtige paden steken teveel af en leiden af van de natuurlijke omgeving.'
Circulair
Gemeenten houden zich steeds meer bezig met circulariteit. Ook in het openbaar groen weet men steeds beter welke materialen kunnen worden hergebruikt bij herinrichtingen. Verwijderde materialen die nog bruikbaar zijn, worden opgeslagen voor latere toepassing of krijgen meteen een nieuwe plek of een nieuwe toepassing, zoals het omdraaien van versleten klinkers. Het grote voordeel van Bestone 0/8 is dat al het materiaal eenvoudig hergebruikt kan worden. Doordat de stenen niet hydraulisch via een bindend materiaal aan elkaar zijn verbonden en Bestone 0/8 voor 100 procent uit natuursteen bestaat, is er geen kans op uitloging. Bestone 0/8 wordt ook niet te hard om er opnieuw mee te kunnen werken.
Aanleg en onderhoud
Bestone 0/8 kan eenvoudig door het eigen personeel worden aangelegd; dat scheelt veel kosten. 'Zowel de aanleg als het onderhoud is simpel', vertelt Bestebroer. 'Wel hebben we het circa 1 km lange Bestone 0/8-pad aangelegd in het voorjaar, want we wilden dat het snel klaar zou zijn. Aangezien het materiaal licht vochtig wordt aangeleverd, was het belangrijk dat we het pad zouden aanleggen bij droog weer. Dat is goed gelukt. We hebben een laag van 10 cm Bestone 0/8 op de fundering aangebracht en tonrond aangelegd.'
|
'Dat je Bestone 0/8 zelf kunt aanleggen, scheelt veel in de kosten'
| |
|
Nusselein legt verder uit: 'In de openbare ruimte wordt scherp gekeken naar wat er in de bodem wordt verwerkt. Er mogen geen schadelijke stoffen in zitten. Wil je er zeker van zijn dat je duurzaam werkt, leg dan een 100 procent natuurlijke fundering aan onder de Bestone 0/8-halfverharding. Herstelwerkzaamheden aan Bestone 0/8-paden zijn snel klaar, zo verklaart ook Bestebroer: 'Het materiaal moet bij de schadeplek even worden losgekrabd; vervolgens kun je het herverdelen, eventueel aanvullen met wat Bestone 0/8 en daarna walsen.' Kostentechnisch is Bestone 0/8 voordelig: 'Andere gebonden verhardingen kosten inclusief aanleg rond de 40 euro per meter. Voor Bestone 0/8 is dat ca. 10 euro per meter.'
|
'Herstelwerkzaamheden aan Bestone 0/8-paden zijn snel klaar'
| |
|
| Marcel Nusselein |
|
|
LOGIN met je e-mailadres om te reageren. |
|
|
Er zijn nog geen reacties. |
Tip de redactie
|
|
| |
Fleetexpo
|
woensdag 13 november 2024 t/m donderdag 14 november 2024 |
|
|
|
| |
Sima 2024
|
zondag 24 november 2024 t/m woensdag 27 november 2024 |
|
|
|
|
|
|
|
Iedereen kan gratis kleine advertenties plaatsen via zijn eigen account.
|
|
|
|