Whatsapp Facebook X LinkedIn Instagram RSS feed

Welke 'gek' voorzag de groensector dit jaar van wat extra kleur?

ARTIKEL
Facebook Twitter Linkedin Whatsapp
Willemijn van Iersel, woensdag 25 november 2020
181 sec


Wie wordt de Greenfluencer van 2020? Stem mee!

Uitgeverij NWST zoekt dé Greenfluencer van 2020. Wij selecteerden elf dappere en innovatieve 'gekken' uit de groene sector, van directeur tot wethouder. Wie van hen voorzag onze groensector van wat extra kleur? Aan u de uiteindelijke keus: wie verdient volgens u de titel Greenfluencer 2020?


Groen wordt misschien niet altijd gezien als sexy, maar wij als sector weten wel beter. Groen is de mooiste kleur. Onze sector krioelt van het talent en de initiatieven en er gebeuren talloze mooie dingen. Maar wie liep daarin voorop, dit jaar? Wie zette zich met hart, ziel en zaligheid in en beïnvloedde daarmee iedereen om zich heen? Om dat te doen, moet je wellicht een beetje gek zijn, vandaar dat we ook dit jaar kozen voor elf nominaties - het gekkengetal.

Stemmen kan onderaan dit artikel, tot en met vrijdag 8 januari 2021. Daarna zullen wij deze mooie prijs uitreiken ergens in januari.

1. Gosewin Bos, directeur van Antea Sport. Al vroeg in de coronacrisis kwam Bos met zijn oproep om aanbestedingstrajecten te versnellen en versimpelen. Mede hierdoor had de markt relatief weinig last van corona.

2. Egbert Roozen, directeur van branchevereniging VHG. Roozen heeft een bewogen jaar achter de rug: hij streed voor aansluiting van de groene sector bij het protocol Samen veilig doorwerken. Het was dubbeltje op zijn kant, volgens Roozen, maar dankzij zijn inzet kon iedereen gelukkig veilig doorwerken en zijn de financiële klappen in de hovenierssector daardoor minimaal. Verder lobbyt Roozen momenteel om te zorgen dat de komende bezuinigingsrondes het groen niet raken.

3. Robert Scholman, directeur van aannemingsbedrijf Scholman. Verduurzaming is een van de grote thema's in onze sector. Scholman zette hier vol op in door maar liefst vier tractoren uit te rusten met een waterstofbrandcel - een innovatieve zet die getuigt van lef.

4. Dick Oosthoek, directeur van Groenkeur. Vorig jaar werd Oosthoek nog genomineerd in de categorie 'Groene belofte'. Wat ons betreft heeft hij die belofte in 2020 meer dan waargemaakt. In 2020 was er veel aandacht voor maaifouten én maaibeleid. Het keurmerk Kleurkeur werd in de groene sector niet direct met open armen ontvangen, maar de markt lijkt er langzaam warm voor te worden, mede dankzij de inzet van Oosthoek, samen met de Vlinderstichting.

Paul de Beer
5. Paul de Beer, klimaatwethouder in de gemeente Breda. De Beer erkent het belang van groen. Hij heeft te kennen gegeven dat hij de budgetten voor groen zoveel mogelijk overeind wil houden, ondanks de coronacrisis, en verwacht ook dat dit gaat lukken. Breda is sowieso een gemeente die zichzelf ambitieuze doelen stelt op het gebied van groen - een ontwikkeling die wij alleen maar toejuichen.

Hans Schaap
6. Hans Schaap, directeur van de Hollandsche Greenkeeping Maatschappij. Schaap heeft het motto never waste a good crisis ter harte heeft genomen. Terwijl de golfsector gebukt ging onder diverse sluitingen en veel bedrijven liever afwachtend de hand op de knip houden, koos Schaap voor een andere aanpak. Hij kocht maar liefst twee golfbanen. Zijn vertrouwen in de golfbranche is onverminderd groot en hij creëert en schept zijn eigen kansen.

William van Diemen
7. William van Diemen, eigenaar van W&H Sports. Van Diemen heeft het label Greenmatter in de markt gezet, de ultieme vorm van praktisch idealisme. Iedereen weet dat er iets moet gebeuren met de torenhoge bergen oude kunstgrasmatten. Van Diemen wist daar met zijn bedrijf Greenmatter een interessant verdienmodel aan te hangen. In samenwerking met Lankhorst wordt gerecycled kunstgras verwerkt in een steeds groter aanbod nieuwe producten, zoals kantplanken, parkbanken en walbeschoeiing.

Teun Wouters
8. Teun Wouters, eigenaar van Topgrass. Wouters heeft zich samen met aannemersbedrijf Gubbels ontfermd over de vuilnisbelt die achterbleef op het terrein van Tuf Recycling in Dongen. Wouters neemt zijn verantwoordelijkheid door iets op te ruimen dat de sector al jarenlang een doorn in het oog is. Verder was hij zich solidair met medewerkers van sectoren die het moeilijk hebben in deze tijd: hij gaf een baan aan personeel uit de evenementensector.

9. Jan Willem Rotteveel, vasteplantenkwekerij Gebr. Rotteveel. Rotteveel begon een aantal jaar geleden met Perennial Power, een samenwerkingsverband van een nog steeds groeiend aantal vasteplantenkwekers. Rotteveel bleek als een van de weinigen in staat om boomkwekers te laten samenwerken op het gebied van sectorpromotie.

Wim van Ginkel
10. Wim van Ginkel, directeur-eigenaar van de Koninklijke Ginkel Groep. Van Ginkel werd voorgedragen door de Greenfluencer van vorig jaar: Anja Kanters. Kanters ziet in Van Ginkel een waardige opvolger. 'Hij doet heel veel voor de ontwikkeling van het vakmanschap, het groene onderwijs en de jeugd, die de toekomst heeft.' Wij roemen Van Ginkel om zijn haarscherpe visie op de sector en zijn buitencurriculaire activiteiten voor de sector.

Jeroen Zijlmans
11. Jeroen Zijlmans, beleidsadviseur bij branchevereniging VHG. Zijlmans zet zich met ziel en zaligheid in voor het onderwijs en de uitstraling van de hovenierssector. Hij loopt alle colleges van bestuur in Nederland af, zoekt ministers op en zorgt voor wezenlijke veranderingen in het onderwijs. Zo is het mede dankzij zijn inzet gelukt om de instroom bij de Nijmeegse hoveniersopleiding met 50 procent te verhogen. Veder komt de promotiecampagne 'Groen doet groeien' uit zijn mouw. Het doel van de campagne kun je wel raden: het imago van de hovenierssector verbeteren én de instroom in groene opleidingen bevorderen.

Stemmen kan hier

Maak uw eigen enquête voor feedback van gebruikers


Om te kunnen reageren moet je zijn ingelogd.   LOGIN   of maak gratis een account aan.

REACTIES
Coby van den Heuvel
Wednesday 25 November 2020
Waar zijn de groene dames??
Nina Sickenga
Wednesday 25 November 2020
Beste meneer / mevrouw,

Wat een mooie lijst met mannen die het verschil maken. Denk dat er zeker ruimte is voor diversiteit en vind het jammer dat er geen enkele vrouw te vinden is in deze lijst terwijl ze zeker te vinden zijn!

Gr. Nina
Charlotte van Iersel
Wednesday 25 November 2020
Gelukkig heeft er in 2019 een vrouw deze wedstrijd gewonnen!
Willemijn van Iersel - Redactie NWST
Wednesday 25 November 2020
Hoewel er vorig jaar een vrouw met de award vandoor ging is, kan het dit jaar qua diversiteit inderdaad beter. Komend jaar gaan we daar extra opletten!
Ronnie Rook
Wednesday 25 November 2020
john schepers
Wednesday 25 November 2020
Martin Segerink
Wednesday 25 November 2020
De manier waarop en de ziel en zaligheid die Jeroen inbrengt verdient hij gewoon deze waardering.
T Blom
Thursday 26 November 2020
Een zekere directie die echt inzet op duurzaamheid met Waterstof, men ziet dit meer zitten als electriciteit. Dus echt staan voor een mening en ook gewoon doen....
bert Kuit
Thursday 26 November 2020
Natuurlijk stem ik voor dhr. Egbert Roozen De stuwende kracht van onze branche vereniging voor groene ondernemers, de VHG.

Lenny Blom
Thursday 26 November 2020
Topbedrijf en vooruitstrevend, gaat ervoor!
Helena
Thursday 26 November 2020
Kemp van Ginkel
Thursday 26 November 2020
frank van diepenbeek
Thursday 26 November 2020
Tinka Chabot
Thursday 26 November 2020
De kleur is wit en man. Tjonge, waarom verbaast dit me niet? Ik ga dus niet stemmen. Te eenzijdig, te groot, te wit, te man.
Bas Ruinard
Friday 4 December 2020
Onze topper!!!

download artikel

Tip de redactie


ONDERDELEN
Archief
Dossiers
GIP
OVER ONS
Over ons
Duurzaamheid & NWST
Contact
Het team
ADVERTEREN EN ABONNEREN
Fysiek abonnement
Digitaal abonnement
Abonneren nieuwsbrief
Adverteren
Verschijningsdata
MEER
Redactionele spelregels
Algemene voorwaarden
Disclaimer
Privacy
Cookies
ONDERDELEN
OVER ONS
ADVERTEREN EN ABONNEREN
MEER