Whatsapp Facebook X LinkedIn Instagram RSS feed

Efteling verkleint footprint door aanschaf Goupils

ARTIKEL
Facebook Twitter Linkedin Whatsapp
Karlijn Klei, maandag 10 augustus 2020
322 sec


Sprookjespark vervangt tien wagens door stille, 100 procent elektrische voertuigen

Je hoeft geen kind te zijn om je te laten meeslepen in de sprookjesachtige 'Wereld vol Wonderen' die de Efteling heet. Om vooral niets af te doen aan de fabelachtige sfeer van het sprookjespark, maar wel op een duurzame manier de nodige werkzaamheden te verzetten, rijden er achter de schermen veelal elektrische wagens rond. De afgelopen twee jaar heeft de Efteling daar tien volledig elektrische Goupils aan toegevoegd.


De Goupils, uit Frankrijk geïmporteerd door Van Blitterswijk Eco-Mobiliteit, vervangen tien verouderde wagens. De elektrische voertuigen, negen G4's en één G5, werden geleverd door Bert van Loon Groentechniek, de officiële Goupil-leverancier voor Noord-Brabant. Met zijn vestiging in Waalwijk ligt de dealer op een steenworp afstand van het sprookjespark.

Bert van Loon Groentechniek

Bert van Loon Groentechniek is een regionaal groentechnisch bedrijf. 'We leveren en onderhouden heggenscharen tot elektrische voertuigen en alles wat daartussen zit', vertelt accountmanager Koos Hendrikx. 'Dat doen we met twintig enthousiaste collega's.' De belangrijkste klanten zijn hoveniers, groenaannemers, gemeenten en SW-bedrijven. En soms, zo blijkt, komt er een bijzondere aanvraag voorbij en klopt er een attractiepark aan.


'We proberen altijd een stap voorbij het standaardwerk te zetten te zetten'

Kenmerkend is de manier waarop het groentechnisch bedrijf met de klanten meedenkt en maatwerk levert. Daar zijn ze bij Bert van Loon Groentechniek trots op. 'We proberen altijd een stap voorbij het standaardwerk te zetten te zetten', vertelt Hendrikx. 'Dat doen we door innovaties te bedenken en machines aan te passen, zodat we iets kunnen leveren dat perfect past bij de klant.' Een goed voorbeeld hiervan is de 'zuigmachine' die Bert van Loon Groentechniek voor een SW-bedrijf in Tilburg ontwikkelde. 'Ze klopten bij ons aan voor een oplossing voor hun maaiprobleem: zwerfafval werd per ongeluk kapot gemaaid. Door goed te luisteren, hebben we een slimme oplossing gevonden. Met de door ons ontwikkelde zuigmachine kan het afval vóór de maaier langskomt in razend tempo opgeruimd worden.'

Stichting Natuurpark de Efteling

Goupil is één van de belangrijkste merken van Bert van Loon Groentechniek, en ook de Efteling zag duidelijk de voordelen van het Franse merk. 'De Efteling is ooit opgericht door Stichting Natuurpark de Efteling, en valt daar nog steeds onder. Natuur is onderdeel van ons DNA en we hebben duurzaamheid dan ook hoog in het vaandel staan', vertelt Frans Kimmel, Coördinator Service & Ondersteuning bij de Efteling. 'We zijn altijd op zoek naar de duurzaamste manieren om ons werk te doen. Die Goupil-voertuigen helpen ons daar heel goed bij.' Ook het uitstootvrije en stille karakter van de wagens zijn belangrijke overwegingen geweest.


'De Efteling is altijd op zoek naar de duurzaamste manieren om het werk te doen'

Al vóór 1995 reden er elektrische wagens rond in de Efteling. Elektrisch rijden an sich is voor het park dan ook niet nieuw. 'De reden dat we voor de vervanging van tien verouderde voertuigen specifiek voor Goupil hebben gekozen, is omdat dit merk ver doorontwikkeld is', aldus Kimmel. 'Modern en echt van deze tijd.' Een bijkomend voordeel is het gebruik van de Goupils op de openbare weg. 'Ze hebben gewoon een kenteken, waardoor we indien nodig ook om ons park heen kunnen rijden', legt Kimmel uit. 'Bijvoorbeeld naar onze verblijfsaccommodaties of naar ons golfpark.'

Modern, lokaal en klantgericht

Ook de keuze voor Bert van Loon Groentechniek was een bewuste. 'De Efteling was op zoek naar een partner die mee wilde denken en snel kon schakelen', vertelt Hendrikx. 'Ook omdat wij welgeteld vijf minuten van het park gevestigd zijn, was dat natuurlijk een perfecte match.' Kimmel beaamt dat: 'De locatie van Bert van Loon is ideaal. Als er een keer iets met de Goupils is, zijn ze in no time hier. Overigens vinden we het vanuit onze visie voor 2030, waar ook duurzaamheid hoog in de lijst van pijlers staat, ook belangrijk zoveel mogelijk met lokale partijen samen te werken.'


Kimmel: 'Ons wagenpark is heel lang hetzelfde gebleven. Recent zijn we op zoek gegaan naar manieren om het efficiënter in te delen. Zo had voorheen iedere afdeling een aantal voertuigen tot zijn beschikking. Nu hebben we voertuigen voor algemeen gebruik en kijken we welke afdelingen op welke tijdstippen vervoersbehoeften hebben. Zo kunnen we, door de wagens dus te delen, ons wagenpark terugbrengen naar een kleiner aantal voertuigen. Koos (Hendrikx, van Bert van Loon Groentechniek, red.) heeft samen met importeur Van Blitterswijk Eco-Mobiliteit intensief meegedacht over hoe we dat precies konden vormgeven.'

Ook op het gebied van marktontwikkelingen bij Goupil zelf denkt de buurleverancier echt mee, vertelt Kimmel. 'Goupil is continu bezig het product verder te ontwikkelen. Bert van Loon Groentechniek houdt ons goed op de hoogte van de mogelijkheden. Een mooi voorbeeld daarvan is de volledig elektrische Goupil met hoogwerkeropbouw. Daar is er vooralsnog maar één van. Die is speciaal door de importeur uit Frankrijk gehaald, zodat wij die bij de Efteling konden uitproberen. Allemaal in het kader van nieuwe dingen uitproberen en kijken hoe ons wagenpark ons beter kan helpen bij onze werkzaamheden.'

'Buurleverancier Bert van Loon GT denkt echt mee'

Van kliko tot achtbaanonderdeel

Totaal heeft de Efteling nu tien Goupils op het terrein rondrijden: negen G4's en één G5. Vier G4's zijn in 2018 geleverd. Dit jaar zijn de overige zes wagens geleverd, waaronder de laatste van het stel, de G5, afgelopen juni. De twee modellen verschillen van elkaar in afmetingen en snelheid. De G4 rijdt maximaal 50 km/u, de grotere G5 tot 70 km/u.


De wagens worden voor verschillende werkzaamheden ingezet, vertelt Kimmel. 'We hebben een aantal uitvoeringsdiensten, zoals onze Bouwdienst, Milieudienst en Groendienst. Veelal worden de wagens gebruikt om materialen zoals gereedschap en onderdelen te vervoeren.' Omdat de G4's op kenteken staan, lenen die zich ook heel goed om bijvoorbeeld een kleine boodschap te doen in Kaatsheuvel of elders in de buurt. 'Hierdoor kunnen we de voertuigen op brandstof vaker laten staan.'

Magisch tintje

De bezoekers van het sprookjespark zullen de wagens waarschijnlijk niet zien. Dat zou afbreuk doen aan de sfeer van het park. Niet omdat de Goupils geen stijlvolle wagens zijn, maar omdat je in een sprookjeswereld natuurlijk helemaal geen voertuigen hebt - afgezien van het een en ander aan vliegende tapijten of (betoverde) koetsen. Daarom rijden de Goupils achter de schermen en na sluitingstijd rond. 'Het kán zijn dat je rondom de verblijfsaccommodaties weleens een Goupil voorbij ziet rijden', nuanceert Kimmel. 'Maar dat is natuurlijk een ander verhaal. Daar zijn altijd gasten aanwezig.'


De enige Goupil die wél tijdens bezoekuren vol in het zicht door het park rijdt, is de speciaal uitgedoste Souvenir Express. 'We hebben veel aandacht besteed aan de uitstraling van dat voertuig, juist omdat het ook tijdens openingsuren door het park rijdt', vertelt Kimmel. 'Daar zijn we erg streng op. Onze afdeling Ontwerp is er dan samen met Bert van Loon Groentechniek ook helemaal ingedoken en heeft een ontwerp gemaakt dat past bij het sprookjesachtige van de Efteling.' Dat bracht met betrekking tot de keuring bij de RDW nog wel wat uitdagingen met zich mee. 'De meeste auto's hebben natuurlijk geen polyester strik op het dak zitten', grapt Kimmel.

De Souvenir Express is een kleurig, rijdend cadeautje met alles erop en eraan

Het resultaat mag er zijn. De Souvenir Express, gebouwd door het eveneens Waalwijkse bedrijf Van den Born Carrosserie en Bert van Loon Groentechniek, is een kleurig, rijdend cadeautje met alles erop en eraan. 'Compleet met verkoopluiken, een reusachtige strik op het dak en maatwerkinterieur voor kratten en manden', aldus Hendrikx. 'Een mooi voorbeeld van hoe we streven naar "meer dan het standaardwerk".' Als rijdend presentje is de G4 volledig in lijn met de sfeer van het park en de taak die het voertuig heeft: het rondbrengen van souvenirs. De Souvenir Express haalt breekbare en grote souvenirs op die door gasten in het park zijn gekocht en brengt die naar de verblijfsaccommodaties, zodat zij er niet mee hoeven sjouwen. Ook de mensen die niet in het Efteling Hotel, Efteling Bosrijk of Efteling Loonsche Land overnachten, kunnen van het rijdende cadeautje gebruikmaken. In dat geval worden de souvenirs naar de uitgang van het park gebracht en kunnen mensen ze ophalen wanneer ze weer richting huis gaan.

Goupil G5

Waar de G4's verouderde elektrische voertuigen vervangen, heeft de elektrische bestelwagen Goupil G5 de plaats ingenomen van een dieselwagen. Dat is voor het eerst, vertelt Kimmel. 'Dat vinden we best spannend, want de pick-ups worden redelijk intensief gebruikt, en door verschillende afdelingen. We hebben dan ook goed nagedacht over deze switch. Bovendien mochten we het voertuig, eveneens geleverd door Bert van Loon GT, op een andere locatie uitproberen. We hebben dus ook die partij kunnen vragen naar hun ervaringen met de G5.' De ervaring was een positieve, want de Efteling hakte de knoop door. 'We hebben het aangedurfd. Ik heb er zeker vertrouwen in. Het is weer een mooie stap richting nog duurzamer zijn.'


De G5 wordt vooral gebruikt door de Milieudienst van de Efteling. Kimmel: 'In het kader van duurzaamheid hebben we in het park steeds meer verschillende afvalstromen; er wordt steeds meer afval gescheiden. Lege petflessen zijn daar een mooi voorbeeld van; die proberen we zoveel mogelijk apart in te laten leveren. Die lege flessen zijn niet zwaar, maar nemen wel veel volume in. Met de G5 kunnen we makkelijker door ons park rijden om de verschillende afvalstromen op te halen.'

'Met de Goupil G5 kunnen we makkelijk de verschillende afvalstromen ophalen'

Op de vraag of er nog meer Goupils komen, reageert zowel Hendrikx als Kimmel positief. De intentie om in de toekomst weer te gaan samenwerken, is er van beide kanten duidelijk. 'We willen doorgaan met het herindelen van ons wagenpark. Daar is een plan voor opgesteld', vertelt Kimmel. 'Ook gezien de ontwikkelingen van Goupil, zoals de nieuwe G2 en G6, is er zeker een voornemen om in de toekomst weer naar het Franse merk te kijken.'

Om te kunnen reageren moet je zijn ingelogd.   LOGIN   of maak gratis een account aan.

REACTIES
Er zijn nog geen reacties.

download artikel

Tip de redactie


ONDERDELEN
Archief
Dossiers
GIP
OVER ONS
Over ons
Duurzaamheid & NWST
Contact
Het team
ADVERTEREN EN ABONNEREN
Fysiek abonnement
Digitaal abonnement
Abonneren nieuwsbrief
Adverteren
Verschijningsdata
MEER
Redactionele spelregels
Algemene voorwaarden
Disclaimer
Privacy
Cookies
ONDERDELEN
OVER ONS
ADVERTEREN EN ABONNEREN
MEER