Daktuin op fietsenkelder in stationsgebied |
|
|
|
|
| 203 sec |
Realisatie door samenwerking Joosten Concepts en Ecodak
In Driebergen-Zeist is op de nieuwe fietsenkelder in het eveneens nieuwe stationsgebied een groen dak gerealiseerd. Dat is tot stand gekomen door de samenwerking tussen Joosten Concepts en Joosten Ecodak. 'Het is beter om de opbouwconstructie en de aanleg in één hand te hebben. Als Ecodak hebben wij alle benodigde voorkennis voor een bedrijfszeker dak.'
In de vorige editie schreven wij over het glooiende groene talud dat Joosten Concepts, onderdeel van Joosten Groep, realiseerde in het vernieuwde stationsgebied Driebergen-Zeist. Joosten Groep pakt bij voorkeur een project van A tot Z op en de aanpak van het talud stemde tot dusdanige tevredenheid, dat het bedrijf werd benaderd nogmaals mee te denken. Op de nieuwe fietsenkelder is een groen dak bedacht dat niet te zwaar mocht worden. Joosten Groep noemt zich specialist in EPS-constructies en ging ermee aan de slag.
EPS-specialist
Joosten Groep heeft verschillende ondernemingen met eigen specialismen. De realisatie van de daktuin op de fietsenkelder is uitgevoerd in een samenwerkingsverband tussen Joosten Concepts en Joosten Ecodak. Net als bij het talud, nam Joosten het ontwerp, de leveranties en de volledige installaties op zich. 'Bij dit project hebben we de krachten binnen onze groep gebundeld,' vertelt Bob Boonzaaijer, verantwoordelijk voor Joosten Concepts. 'Joosten Concepts is specialist op het gebied van ontwerp en realisatie van EPS-constructies, en Joosten Ecodak is specialist op het gebied van de opbouw van een groen dak vanaf de waterdichte laag. Je zou het ook een samenwerking kunnen noemen tussen het ontwerpspecialisme van Concepts en het systeemspecialisme van Ecodak.'
Minder dik dak
De bezoeker van het station loopt vanaf het busstation in Driebergen-Zeist door een parkachtige omgeving naar het treinstation; dat is het dak van de fietsenkelder. Op een dak kan niet klakkeloos substraat worden aangebracht, want dat wordt veel te zwaar. Daarom moet er lichtgewicht materiaal toegepast worden. Met als bijkomend voordeel dat het betonnen dak minder dik hoeft te zijn, wat weer materialen en geld bespaart. 'Dan kom je uiteindelijk op EPS uit,' aldus Boonzaaijer, 'want dat is het lichtste ophoogmateriaal dat er is.'
|
'EPS is het lichtste ophoogmateriaal dat er is'
| |
|
| Ook de trap is opgebouwd uit EPS |
|
|
Op het dak van de fietsenkelder bouwde Joosten Concepts een EPS-constructie. Om te kunnen bepalen welk EPS-type toe te passen, heeft Joosten onder meer informatie nodig over de hoeveelheid grond die nodig is voor de geplande bomen. 'Hoe gaan we dat bouwen, welke blokken gebruiken we en hoe leggen we ze aan om ervoor te zorgen dat we genoeg lichtgewicht volume hebben dat sterk genoeg is om de grond, de bomen en het onderhoudsverkeer te dragen. Daarnaast komen er altijd facetten bij die raakvlakken hebben, zoals een groene inrichting of een ander aspect van de bouw. Goede afstemming met de klant is altijd belangrijk om het naar tevredenheid op te leveren.'
Grijze man
Geert-Jan Derksen is verantwoordelijk voor Joosten Ecodak. 'Ik houd me bezig met alles wat te maken heeft met groen en watermanagement. Ik ben adviseur technische concepten bij Joosten Groep en neem deel aan allerlei kernteams zoals R&D. Verder ben ik verbonden aan de HAN en aan Saxion Hogescholen. Voor Groenkeur zit ik in de technische commissie, ik ben voorzitter van de stichting Roofupdate en ik ben lid van de VBB, de Vereniging van Bouwwerk Begroeners. Eigenlijk ben ik een man uit het "grijs", met inmiddels behoorlijk veel kennis van "groen".' Joosten Ecodak is een concept dat ook door andere partijen aangelegd kan worden. Interpolis werkt exclusief met Ecodak. Alle klanten die bij de verzekeraar een groendak bestellen, krijgen een Joosten Ecodak. Dat is de conceptmatige aanpak. Joosten werkt ook op projectbasis en neemt dan de rol in van directievoerder of projectbegeleider. 'We houden toolbox meetings en geven cursussen Groendakbewerker niveau 1 tot en met 4. Groenkeur schreef het lesprogramma tot en met vergelijkbaar niveau 3 voor VHG (IPC) en Derksen ontwikkelde zelf niveau 4. Deze master is belangrijk omdat mensen die dit hebben behaald, examens kunnen afnemen van niveau 3. Deze wordt gegeven in Hongarije.
|
'Wij geven garantie op onze aanpak'
| |
|
Reversed engineering
Derksen: 'Het groene dak in Driebergen-Zeist is een onderdeel van een integraal ontwerp. Wanneer je dat los zou trekken, zou iemand, een bedrijf, alleen dat groene dak maken. Het is beter om het in één hand te hebben, zoals nu is gebeurd, omdat Ecodak alle benodigde voorkennis heeft, bijvoorbeeld over de draagkracht van het dak. Ook is de benodigde EPS via ons verkrijgbaar. Samen met Joosten Concepts hebben wij meegedacht over het design, over hoe het EPS op te bouwen en hoe de keerwanden op zo'n manier neer te zetten, dat het ontwerp ook qua kosten geoptimaliseerd wordt. Zowel de groenvakken als de trap naar de daktuin zijn op EPS gebouwd.
'Vervolgens gaan wij 'reversed engineeren'. Dat wil zeggen dat wij beginnen met wat er op het dak komt, en van daaruit vaststellen hoeveel grond er nodig is, welk substraat nodig is en hoe de capillaire werking in te zetten. In bestekken worden lagen van onderaf benaderd; wij denken vanuit het gewenste resultaat. In Driebergen-Zeist betekent dit dat we een intensief 0/6-grassubstraat hebben toegepast met wat meer capillaire werking. Daaronder ligt een DiaDrain-mat die het water vasthoudt voor die capillaire werking en ook aan de onderkant water kan afvoeren. Onderin, onder de EPS, ligt ook nog een dunne drainagemat. Want je wilt daar geen water hebben, dat is essentieel. Wanneer een opdrachtgever die kennis niet heeft of dat niet wil, dan gaan we daartegen in. Wij geven vervolgens een garantie op onze aanpak.'
Bedrijfszekere daktuin
Kijk, wat wij opleveren moet bedrijfszeker zijn. De plant op het dak is mijn indicator of dit ook het geval is. Gaat de plant dood, dan is dat voor mij een indicator dat er iets niet klopt in mijn opbouwlagen. Watermanagement moet altijd gewaarborgd blijven, dat is het belangrijkste. 'Een Joosten Ecodak herken je na tien jaar, omdat het er dan nog steeds fantastisch bij ligt,' stelt Derksen overtuigd. 'Driebergen-Zeist is een mooi project waarin de samenwerking tussen twee bedrijven binnen de Joosten Groep mooi inzichtelijk wordt. Het laat zien dat wij integraal kunnen ontwerpen en ook integraal projecten kunnen begeleiden. De kracht van een goede samenwerking tussen "groen" en "grijs".'
| Geert-Jan Derksen |
|
|
LOGIN met je e-mailadres om te reageren. |
|
|
Er zijn nog geen reacties. |
Tip de redactie
|
|
| |
Fleetexpo
|
woensdag 13 november 2024 t/m donderdag 14 november 2024 |
|
|
|
| |
Sima 2024
|
zondag 24 november 2024 t/m woensdag 27 november 2024 |
|
|
|
|
|
|
|