Groenvoorziening Van der Werf over John Deere 1585 |
|
|
|
|
| 212 sec |
Betrouwbaar werkpaard
Een aandachttrekker is de John Deere 1585 niet. Dat is ook precies de bedoeling, want de dieselaangedreven maaier moet doen waarvoor hij bedoeld is: onder alle omstandigheden goed werk afleveren.
Wat Hans Brouwers betreft, is de John Deere 1585 daarvoor met vlag en wimpel geslaagd. De uitvoerder en projectleider van Groenvoorziening A.J. van der Werf uit Bedum kent de frontcirkelmaaier goed, want Van der Werf heeft vier exemplaren in gebruik. 'Ze worden vooral ingezet bij bedrijven en voor het groenonderhoud van gemeenten. In beide gevallen gaat het dan om grotere terreinen, want daar is de 1585 voor gemaakt', zegt Brouwers. 'Het is een eenvoudige machine, maar daardoor is hij ijzersterk en erg betrouwbaar. Echt een werkpaard.'
Complete en eenvoudige machine
De 1585 werd in 2014 door John Deere in Nederland gepresenteerd als onderdeel van de volledig nieuwe 1500-serie. Als grootste en rijkst uitgevoerde telg aan de 1500-loot mag de 1585 dan ook best als vlaggenschip van de serie worden bestempeld, al is de frontmaaier er de machine niet naar om met die veren te pronken. Integendeel: de 1585 is, ondanks zijn status als topmodel uit de reeks, een complete machine. Ten opzichte van zijn voorgangers is de maaier op verschillende vlakken verbeterd. Zo is de driecilinder-dieselmotor die de 1585 aandrijft een oude bekende uit het John Deere-gamma. De 38 pk sterke Yanmar-motor met zeer hoog koppel zorgt ervoor dat de 1585 een maximumsnelheid van 24 kilometer per uur kan halen en dat is best vlot voor een frontmaaier. De vier machines die bij Van der Werf in gebruik zijn, komen van dealer GroeNoord en worden volgens een vijfjarig contract geleased. 'We hebben ze nu bijna vijf jaar in gebruik; dat betekent dat ze binnenkort teruggaan naar GroeNoord', zegt Brouwers. 'Ik moet zeggen dat deze constructie ons prima is bevallen. In de zomer en in de winter gaan de maaiers een keertje voor onderhoud naar GroeNoord. We hebben er nooit grote problemen mee gehad. De messen slijpen we zelf, twee tot drie keer in de week.'
|
'Het is een eenvoudige machine, maar daardoor ijzersterk en erg betrouwbaar'
| |
|
Afplaggen
Die slijpfrequentie verraadt al dat Van der Werf zijn maaiers zelden lang stil laat staan. 'Gedurende het groeiseizoen draaien ze in principe elke dag. Ons werkterrein is groot, het bestrijkt grofweg de drie noordelijke provincies.' In 2009 nam Van der Werf de firma De Roo Drenthe over. De Roo is gespecialiseerd in natuurontwikkeling en sindsdien heeft het fusiebedrijf ook die tak van het groenwerk in zijn portfolio. 'De Roo heeft al meer dan dertig jaar ervaring in de natuurbouw', vertelt Brouwers, die er tot de overname zelf ook werkte. 'Aanvankelijk bestond het werk voor een groot deel uit bosbouw. Dat was het gevolg van het uitkopen van boeren door natuurbeheerorganisaties. Dat proces loopt nu op zijn eind.'
Ook zijn er jaren geweest dat De Roo vooral bezig was met het afplaggen van heidegebieden, tot de Veluwe aan toe. Daarvoor heeft De Roo destijds een eigen vijzelmachine ontwikkeld. Afplaggen doet Van der Werf nog steeds, maar niet meer zo grootschalig als eerst, legt Brouwers uit. 'Er wordt nog steeds grond aangekocht om nieuwe natuur van te maken, maar het zijn nu vooral kleine stukjes.' Ook daarbij maakt Van der Werf gebruik van John Deere-machines. Naast de maaiers levert het groen-gele merk ook tractoren van verschillende formaten aan het bedrijf in Bedum. Ook niks op aan te merken, constateert Brouwers. 'Het is een degelijk merk, maar het verschil wordt gemaakt door de dealer. Echt slechte machines vind je bijna niet meer, maar niet elke dealer heeft de zorg en aandacht voor de klanten zoals wij die van GroeNoord ervaren.'
| De John Deere 1585 is degelijk en sierlijk tegelijk. |
|
|
Hoog maaidek
Dat beaamt Roelof Moek, vertegenwoordiger tuin en park van GroeNoord. 'Wij proberen zo goed mogelijk samen te werken met onze klanten en kijken naar hun wensen en verwachtingen.' De John Deere 1585 heeft voor hen geen geheimen. 'Een oerdegelijke machine', zegt Moek. 'Zijn sterkste punt is de motor. Die Yanmar-motoren zijn onverwoestbaar en voor hun soort erg sterk. Daar hebben we als dealer eigenlijk nooit problemen mee.' Wat de 1585 ook onderscheidt van andere merken, is de hoogte van het maaidek. Dat zorgt ervoor dat, ook bij vochtig gras, verstoppingen een zeldzaamheid zijn. Het maaidek van de 1585 heeft massieve kunststof wielen en een conventionele achteruitworp, al kan er ook een afzuigslang worden gemonteerd voor wie het maaisel wil opvangen. Moek vertelt dat dealer GroeNoord zelf nog wat verbeteringen aanbrengt als de machine van de fabriek komt. 'De verlichting die er standaard op zit, is wat ons betreft te kwetsbaar; daar hebben we zelf een degelijker variant voor gemaakt. En ook de spatborden en spiegels zetten we er zelf op. Voor de rest is de machine fabriek-af gewoon prima.'
|
Afplaggen doet Van der Werf nog steeds, maar niet meer zo grootschalig als eerst.
| |
|
Bolle ruiten
Functionaliteit staat dus voorop, maar dat wil niet zeggen dat er bij het ontwerp van de John Deere 1585 niet gekeken is naar het uiterlijk. Waar de cabine bij veel zitmaaiers op het oog een sluitpost is, heeft John Deere er bij de 1585 veel aandacht aan besteed. Het zijn dezelfde cabines die ook op de compacttrekkers worden gebruikt, wat in alle opzicht efficiënt is. Wat meteen in het oog springt, zijn de bolle ruiten. Die zorgen voor extra interieurruimte, maar zijn ook steviger dan vlakglas én ogen een stuk aantrekkelijker dan de veredelde bushokjes waaraan de cabines van sommige andere maaiers nog altijd doen denken. Die extra stijfheid van de ramen zorgt ervoor dat de A-stijlen zeven centimeter verder uit elkaar staan dan voorheen, en dat de voorruit geen dwarsstijl heeft, simpelweg omdat dat bij bol glas niet nodig is.
| Functionaliteit staat dus voorop, maar dat wil niet zeggen dat er bij het ontwerp van de John Deere 1585 niet gekeken is naar het uiterlijk. |
|
|
Het levert de gebruiker uitstekend zicht rondom op, waarbij opvalt dat de zijwanden van de cabine zelfs volledig uit één ruit bestaan. De standaard airco zal op zonnige dagen geen overbodige luxe zijn. De stoel is luchtgeveerd, waardoor trillingen worden geabsorbeerd en het rijcomfort hoger is dan we bij vergelijkbare machines gewend zijn. Als de John Deere 1585 iets bewijst, is het wel dat functionaliteit en degelijkheid niet automatisch soberheid troef hoeven te betekenen. Dat onderkent ook Brouwers. 'Het is en blijft natuurlijk een grasmaaier, die moet doen waarvoor hij gemaakt is, maar ook bij gebruiksvoorwerpen is het fijn als ze er een beetje aardig uitzien. En dat is bij de 1585 wat mij betreft zeker zo.'
LOGIN met je e-mailadres om te reageren. |
|
|
Er zijn nog geen reacties. |
Tip de redactie
|
|
| |
Agribex 2025
|
woensdag 3 december 2025 t/m zondag 7 december 2025 |
|
|
|
|
|
|
|