Whatsapp Facebook X LinkedIn Instagram RSS feed

Poel Bosbouw wil hoveniers en groenvoorzieners ontzorgen met full elektrisch totaalconcept

ARTIKEL
Facebook Twitter Linkedin Whatsapp
Karlijn Raats, donderdag 30 december 2021
293 sec


Poel lanceert nieuwe elektrische bedrijfswagen

Op de Groene Sector Vakbeurs in Hardenberg zal Poel Bosbouw - mits de beurs in maart doorgaat - een nieuwe, geheel elektrische bedrijfswagen met inrichting en accumachines introduceren. Niet alleen is deze vanaf dat moment verkrijgbaar, ook zal Poel Bosbouw de bedrijfswagen na de beurs inzetten als demowagen voor hoveniers, groenvoorzieners en andere aannemers. 'Poel Bosbouw denkt groen en wil groen werken aanjagen', aldus Paul van der Poel. 'We willen professionals zelf laten ervaren dat vandaag de dag alles mogelijk is op elektrisch vlak.'

Opbergelementen voor Stihl- en Makita-accugereedschap van Poel Bosbouw in de elektrische bedrijfswagen Opel Vivaro-e.
Opbergelementen voor Stihl- en Makita-accugereedschap van Poel Bosbouw in de elektrische bedrijfswagen Opel Vivaro-e.

De transitie naar volledig elektrisch werken is volop gaande in de hoveniersbranche. Er zijn volledig elektrische machineparken verkrijgbaar, waarmee hoveniers en groenvoorzieners de hele dag en voor alle werkzaamheden uit de voeten kunnen. Bovendien is ook de elektrificatie van vrachtwagens en bedrijfsbussen volop in ontwikkeling. Poel Bosbouw en Autobedrijf Broekhuis combineerden die twee gegevens en sloegen de handen ineen, om te komen tot de lancering van deze nieuwe elektrische bedrijfswagen op de Groene Vakbeurs in de vorm van een demonstratiewagen.

De volledig elektrisch aangedreven bedrijfswagen is een Opel Vivaro-e van Broekhuis Opel. Broekhuis vertegenwoordigt dertien verschillende automerken van personenauto's en bedrijfswagens met zestig dealerbedrijven in Nederland. Het bedrijf heeft dertien schadeherstelbedrijven en een leasemaatschappij en is actief op het gebied van inbouw van accessoires. Opel Vivaro-e is uitgeroepen tot International Van of the Year 2021. Voor deze voorbeschouwing in aanloop naar de Groene Vakbeurs - nu gepland voor 8, 9 en 10 maart 2022 - zit het gezelschap via Teams bij elkaar: Paul van der Poel namens Poel Bosbouw en Ive Harmsma, Gerhard van der Pol en Reinier Imminkhuizen namens Broekhuis.

Samenwerking

Ive Harmsma, accountmanager bij de Opel-divisie van Broekhuis, legt uit hoe de samenwerking tussen Poel Bosbouw en Broekhuis is ontstaan: 'Wij zijn via via met elkaar in contact gekomen, raakten in gesprek en kwamen erachter dat we op dezelfde terreinen actief zijn met elektrische innovaties. Het enthousiasme om samen te werken, was snel geboren. De samenwerking kreeg direct vorm, omdat Poel Bosbouw op de Groene Sector Vakbeurs in Hardenberg een elektrische bedrijfswagen wil presenteren als oplossing voor de hoveniers- en groenvoorzieningsbranche.'

Service: meedenken en begeleiden

Gerhard van der Pol, brand- en pr-manager bij Broekhuis: 'Broekhuis en Poel Bosbouw delen hetzelfde gedachtegoed en onderscheidend vermogen: meerwaarde bieden door oprechte servicegerichtheid en klantbegeleiding, vooroplopen richting de toekomst en ontzorging door totaaloplossingen te bieden. Bovendien is Broekhuis net als Poel Bosbouw een mensgericht, gastvrij familiebedrijf, waardoor de klantrelaties warm zijn.' Van der Poel knikt en legt de link tussen de gedeelde bedrijfsfilosofie en de demonstratiewagen: 'Oprecht meedenken met de klant houdt in dat de doelgroep - in dit geval hoveniers en groenvoorzieners - de kans moet krijgen om nieuwe dingen uit te proberen. Met deze nieuwe elektrische bedrijfswagen willen wij professionals laten zien dat volledig elektrisch werken mogelijk is geworden. Daarnaast willen wij hoveniers en groenvoorzieners begeleiding bieden als ze inzetten op transitie. Want iedereen kan een machine verkopen, maar het gaat erom dat de gebruiker goed, veilig en efficiënt met het product kan werken.'

Paul van der Poel: 'Iedereen kan een machine verkopen, maar het gaat erom dat de gebruiker goed, veilig en efficiënt met het product kan werken.'

Primeur

Accu's opladen in de bedrijfswagen is an sich niet nieuw. Al op de Demo-Doe-Dag die door de groene vakbladen werd gehouden in 2017, was een busje te zien met daarin een omvormer voor twee opladers, een 12V-lader, zonnepanelen en een powerbank. Begin dit jaar publiceerde dit vakblad ook over een bedrijfsbusinrichting met zowel oplaadvoorzieningen als opbergmogelijkheden voor accugereedschappen. Nieuw is dat deze bedrijfsbus van Van der Poel en Broekhuis én volledig elektrisch wordt aangedreven, én rijdt op accu, én oplaadvoorzieningen en opbergmogelijkheden voor accu's en accugereedschap heeft. In het geval van Poel Bosbouw is dat Stihl- en Makita-accugereedschap.


Om te ervaren hoe deze elektrische bedrijfswagen in de praktijk werkt, kunnen bedrijven zich inschrijven om de demonstratiewagen uit te proberen. Dat kan naar wens één dag of meerdere dagen. Als het aan Van der Poel en Broekhuis ligt, mogen bedrijven de elektrische bedrijfswagen een hele week uitproberen, zodat de medewerkers er in allerlei omstandigheden mee kunnen werken.

V.l.n.r.: Ive Harmsma, Marc van der Poel en Paul van der Poel voor de Opel Vivaro-e

Gegarandeerd volle werkdag op elektrisch

Volgens Reinier Imminkhuizen, manager bedrijfswagens bij Broekhuis, stijgt de vraag naar elektrisch behoorlijk in de wegtransportmarkt. 'Het is een logische ontwikkeling gezien de maatschappelijke duurzaamheidstrend. Een schoon en stil rijdende elektrische bedrijfsbus is - al dan niet binnen de CO₂-prestatieladder - het duurzame visitekaartje van het bedrijf, niet alleen ten opzichte van de klant, maar ook voor het eigen personeel. Een ander voordeel is dat ermee gereden kan worden in emissievrije zones. Verder kan de eigenaar profiteren van diverse fiscale regelingen en subsidies. Hieronder vallen de eenmalige subsidie van maximaal 5.000 euro die vanaf 15 maart 2021 geldt en nog enkele jaren doorloopt, de Seba- en de Mia-/Vamil-regeling, provinciale of stedelijke ondersteuning en de mogelijkheid tot versnelde afschrijving.'


Van der Poel knikt: 'Door de stand van de techniek bij zowel elektrische bedrijfswagens als accugereedschap kunnen hoveniers en groenvoorzieners een hele dag elektrisch werken. Ook zwaardere werkzaamheden die veel vergen van de accu, zoals bladblazen, kunnen tegenwoordig probleemloos voortgezet worden. Met de demonstratiewagen laten we mensen dit ervaren, want het is lastig om in te schatten hoe iets werkt zonder het aan den lijve ondervonden te hebben. Ik snap wel dat ondernemers bang zijn om met een lage accu komen te staan zodat het werk niet kan doorgaan, of dat de elektrische bedrijfswagen ergens opgehaald moeten worden omdat hij niet meer rijdt. Deze nieuwe elektrische bedrijfswagen met alle voorzieningen voor accugereedschap bewijst dat de ontwikkelingen op elektrisch gebied inmiddels zo ver zijn, dat je nergens meer bang voor hoeft te zijn.'

'Eigenlijk rijden gebruikers van de elektrische bedrijfswagen op dezelfde manier als met een wagen op brandstof'

De nieuwe elektrische bedrijfswagen

Dat de Opel Vivaro-e die Poel Bosbouw en Broekhuis lanceren een hele dag ingezet kan worden zonder bijladen, is onder meer te danken aan het standaard accupakket van 50 kWh (actieradius tot 230 km). Optioneel is zelfs een accupakket van 75 kWh mogelijk (actieradius tot 330 km). 'Gebruikers van onze elektrische bedrijfswagens rekenen erop dat ze de accu om de twee of drie dagen moeten opladen. Eigenlijk gebruiken ze de elektrische bedrijfswagen net zoals ze bedrijfswagens op brandstof zouden gebruiken.'

De Opel Vivaro-e is licht van gewicht doordat hij op de tekentafel is ontworpen voor elektrisch gebruik. Het accupakket ligt op de bodem van het chassis, waardoor er geen concessies worden gedaan aan het laadvermogen; er kan nog altijd 1.250 kg meegenomen worden. Bovendien kan de Opel Vivaro-e 1000 kg trekken.


Opbergelementen, zoals laden, kasten, wandschappen en planken voor gereedschappen en accu's, worden geleverd en geïnstalleerd door Broekhuis Carplus. Carplus is al jarenlang dealer van Sortimo, specialist in bedrijfswageninrichtingen en -accessoires. Harmsma en Imminkhuizen: 'Sortimo heeft jarenlange ervaring met het maken van bedrijfswageninrichting op maat. Bij de samenwerking rond deze eerste volledig elektrische bedrijfsbus gaat het om een cocktail van sterke merken: Stihl, Makita, Sortimo en Opel. Maar ook van sterke leveranciers: Poel Bosbouw, Carplus en Broekhuis.'

De Opel Vivaro-e is licht van gewicht doordat hij op de tekentafel is ontworpen voor elektrisch gebruik

Na de lancering is de volledig elektrische bedrijfswagen verkrijgbaar op basis van full operational lease als maatwerkproduct binnen een totaalconcept. Bij deze inclusieve leasevorm betaalt de klant een vast maandbedrag waarin alle service inbegrepen is, voor aanschaf, afschrijving, onderhoud, reparatie, verzekeringen en wegenbelasting. Imminkhuizen vat samen: 'Gemak is gewild bij bedrijven. Die willen een slagvaardige bedrijfsvoering, succesvol sturen op TOC en focussen op de business, en zijn dus gebaat bij voorspelbare terugkerende kosten. Wij willen en kunnen bedrijven voor een vast leasetarief compleet ontzorgen als het gaat om hun bedrijfswagen, inrichting en apparatuur.'

Van der Poel voegt daaraan toe: 'Ook op het gebied van fleetmanagement staan we de klant bij, door het onderhoud in te plannen. Uit de terugkerende keuringen komen aandachtspunten naar voren, die wij vervolgens meenemen in onze toolboxmeetings.'

'Bedrijven willen bij de oriëntatie, implementatie en het gebruik ontzorgd en begeleid worden, en zijn gebaat bij voorspelbare terugkerende kosten'

Laadvoorzieningen aan boord

Als de klant de accu's achter in de bedrijfswagen wil kunnen opladen, wordt er een omvormer geïnstalleerd. Broekhuis adviseert om daarnaast na te denken over het betrekken van externe stroom, van zonnepanelen op het dak. Er kan ook een voorziening worden aangelegd om accu's via walstroom op te laden. Toch moet de klant op bepaalde punten geen onrealistische verwachtingen hebben. Van der Poel: 'De elektrische bedrijfswagen biedt de mogelijkheid om de accu's volledig op te laden in de wagen zelf. Maar accu's kunnen door een val of vochtigheid beschadigd raken en daardoor brand veroorzaken tijdens het opladen. De veiligste oplossing is om de accu's na een werkdag op te slaan in een brandveilige opslag - in ons geval de Seefion -, zodat ze veilig onbeheerd opgeladen kunnen worden. De oplaadvoorziening in de elektrische bedrijfswagen kan het beste worden gebruikt om accu's gedurende de dag al rijdend bij te laden. Dan kan er de hele dag ongestoord doorgewerkt worden en hoeft er niet bij klanten bijgeladen te worden.'


LEES OOK

Om te kunnen reageren moet je zijn ingelogd.   LOGIN   of maak gratis een account aan.

REACTIES
Er zijn nog geen reacties.

download artikel

Tip de redactie


ONDERDELEN
Archief
Dossiers
GIP
OVER ONS
Over ons
Duurzaamheid & NWST
Contact
Het team
ADVERTEREN EN ABONNEREN
Fysiek abonnement
Digitaal abonnement
Abonneren nieuwsbrief
Adverteren
Verschijningsdata
MEER
Redactionele spelregels
Algemene voorwaarden
Disclaimer
Privacy
Cookies
ONDERDELEN
OVER ONS
ADVERTEREN EN ABONNEREN
MEER