Gemeentewerk op zonne-energie: Nijkerk aan de slag met elektrische Goupils |
|
|
|
Karlijn Klei,
maandag 19 juli 2021 |
|
| 235 sec |
'Praktische bijdrage aan onze duurzame ambities'
Ook bij de gemeente Nijkerk is verduurzaming een belangrijk punt op de agenda. Afgelopen lente zette de Gelderse gemeente een stap in de goede richting met de aanschaf van zes elektrische Goupil G4's, geïmporteerd uit Frankrijk door Van Blitterswijk Eco-Mobiliteit.
V.l.n.r.: Alexander Moraal (teamleider dagelijks beheer gemeente Nijkerk), Harke Dijksterhuis (wethouder gemeente Nijkerk), Nadya Aboyaakoub (wethouder gemeente Nijkerk), Olaf van Grol (Velco), Jaap van de Bunt (gemeente Nijkerk), Johanan Smit (gemeente Nijkerk) |
De zes elektrische wagens - drie 'normale' G4M's (M voor medium) en drie lange G4L's (L voor long) - werden eind februari 2021 geleverd door het in Huissen gevestigde Velco, Goupil-dealer voor Gelderland. Nadya Aboyaakoub, wethouder beheer openbare ruimte bij de gemeente Nijkerk, en Harke Dijksterhuis, wethouder duurzaamheid bij diezelfde gemeente, spraken tijdens de officiële onthulling van de Goupils op 21 mei van een mooie stap in het verduurzamen van het wagenpark.
Beste uit de bus
Olaf van Grol, bedrijfsleider en verkoper buitendienst bij Velco, vertelt: 'We zijn met de gemeente in contact gekomen op een groenbeurs in januari 2020. Belangrijk was dat er vóór de aanschaf een praktijktest kon plaatsvinden. Zo hebben de mensen van het dagelijks beheer van de gemeente, die uiteindelijk met de voertuigen moesten gaan rijden, een aantal kandidaat-modellen getest. Er is bijvoorbeeld gekeken naar de wendbaarheid, de actieradius, het laadvermogen, het comfort, het zicht vanuit de cabine en het gebruiksgemak van de voertuigen. De Goupil G4's kwamen als beste uit de bus.'
|
Nijkerk schafte drie extra lange Goupil G4L's aan vanwege de extra ruimte
| |
|
Naast drie normale G4's schafte Nijkerk ook drie lange versies (G4L's) aan, specifiek vanwege de extra ruimte: de laadbak meet 2,70 m bij 1,20 m. Verder werden de wagens voorzien van een kiepende laadbak, gazen opzetschotten en een trekhaak waarmee tot 1.400 kg getrokken kan worden. De gemeente verzorgde zelf de bestickering van de voertuigen.
De Goupils zijn voorzien van 14 kWh-lithiumijzerfosfaataccu's (LiFePO₄). 'Goupil gebruikt LiFePO₄-accu's, onder meer omdat ze veiliger zijn dan hun tegenhangers', vertelt Martijn Beekwilder, manager commercie, marketing en communicatie bij Goupil-importeur Van Blitterswijk Eco-Mobiliteit. 'Ze zijn chemisch stabieler en onbrandbaar. Daarbij zijn ze door hun langere levensduur en niet-toxische materiaal duurzamer en veilig voor gebruikers en het milieu. Ook zijn deze accu's licht en snel op te laden.'
Velco Huissen
Als officiële Goupil-dealer voor Gelderland is Velco BV, gevestigd aan de Veilingweg in Huissen, verantwoordelijk voor de levering, service en het onderhoud van de elektrische wagens voor heel de provincie. Zowel in de showroom als op locatie kunnen geïnteresseerden terecht voor een proefrit. Olaf van Grol, bedrijfsleider en verkoper buitendienst bij Velco: 'Elke Nederlandse provincie heeft een erkende professionele Goupil-dealer. Zo worden de service en de bereikbaarheid voor klanten gewaarborgd.'
Naast de Goupils levert Velco al meer dan 50 jaar bos-, tuin-, park- en golfmachines. Het bedrijf is VA-Keur-gecertificeerd.
|
Dagelijks beheer op zonne-energie
'De elektrische voertuigen zijn schoner, stiller en goedkoper dan op benzine draaiende tegenhangers', vertelt wethouder Aboyaakoub tijdens de presentatie van de voertuigen in mei. 'Verder zijn ze smal en wendbaar, waardoor de werklocaties goed bereikt kunnen worden.' Ook op het gebied van kracht zijn de wagens volgens de gemeente een verbetering. 'De Goupils kunnen tot 1.000 kg laden. De wagens die ze vervangen, konden slechts de helft laden.' De Goupils worden gebruikt door het team dagelijks beheer. Eén wordt specifiek ingezet op begraafplaatsen, om daar het onderhoud te verzorgen zonder lawaai.
De elektriciteit voor de Goupils wordt in Nijkerk zelf opgewekt, door de zonnepanelen op het dak van de centrale wijklocatie en gemeentewerf De Flier. Van Grol is enthousiast: 'Het is toch prachtig dat Nijkerk het elektrisch vervoer (deels) met lokaal opgewekte zonne-energie van stroom kan voorzien!'
| Johanan Smit (gemeente Nijkerk, links) ontvangt de sleutels van Olaf van Grol (Velco, rechts). |
|
|
Mooie stap
'Het wagenpark van de gemeente Nijkerk bestaat uit bakauto's, bestelauto's, twee veegmachines en een vrachtwagen', vertelt Aboyaakoub. 'Een groot deel is nog niet volledig duurzaam, maar bij vervanging kijken we naar die mogelijkheden. Deze zes elektrische auto's zijn alvast een mooie stap in het verduurzamen van al onze voertuigen.'
|
Aboyaakoub: 'Een groot deel van het Nijkerkse wagenpark is nog niet volledig duurzaam, maar bij vervanging kijken we naar die mogelijkheden'
| |
|
Dijksterhuis vult aan: 'Het is goed dat we investeren in elektrische auto's. Het is een heel praktische bijdrage aan onze duurzame ambities: het terugdringen van de CO₂-uitstoot. Daarvoor werken we aan grote projecten, zoals het zoeken naar locaties voor windmolens, maar ook aan heel veel kleinere maatregelen. Want alle maatregelen, groot of klein, helpen om onze omgeving mooi en groen te houden.' De gemeente Nijkerk heeft de ambitie om in 2050 energieneutraal te zijn.
Van Blitterswijk Eco-Mobiliteit
Onlosmakelijk verbonden met Goupil is Van Blitterswijk Eco-Mobiliteit, exclusief importeur van het merk voor Nederland. Het bedrijf, dat tegenwoordig ook wel gewoon Goupil Nederland genoemd wordt, werd ruim tien jaar geleden opgericht door Wouter van Blitterswijk, de eigenaar van Van Blitterswijk Tuin- en Parkmachines, dat in 1978 door zijn grootvader Ewoud werd opgericht. 'Hij zag de vraag naar emissievrije voertuigen stijgen', vertelt Martijn Beekwilder, manager commercie, marketing en communicatie bij de importeur. 'Na een aantal merken vertegenwoordigd te hebben, kwamen we eind 2016 uiteindelijk bij Goupil terecht.'
De Goupils zijn van Europese makelij. Ze worden gemaakt in Frankrijk, in een fabriek in Bourran, een gemeente in de buurt van Bordeaux. Zowel de Europese degelijkheid als het beperkte aantal transportbewegingen dat gepaard gaat met een fabriek in Europa, sluit aan bij de denkwijze van het bedrijf, dat immers in elektrische voertuigen handelt. Beekwilder, die eind 2016 officieel bij Van Blitterswijk Eco-Mobiliteit begon, is trots op die werkwijze. 'Ik vind goed rentmeesterschap belangrijk', zegt hij over onze ecologische voetafdruk. 'Het is mooi om bedrijven met onze Goupils te helpen een duurzame groei door te maken.'
Omdat één lokaal aanspreekpunt voor eindgebruikers wel zo prettig is, maakt Van Blitterswijk Eco-Mobiliteit gebruik van een landelijk dealernetwerk. 'Bij deze officiële Goupil-dealers kunnen geïnteresseerden terecht voor verkoop, advies, onderhoud en reparatie van de elektrische wagens.' Beekwilder is het aanspreekpunt voor deze dealers en eindklanten in Zuid-Holland en Utrecht.
De klandizie vanuit het moederbedrijf Van Blitterswijk Tuin- en Parkmachines was eerst vooral te vinden in de groensector. Inmiddels zijn het allang niet meer alleen gemeentes en groenaannemers die met de elektrische voertuigen werken, maar ook bedrijven in andere sectoren. Die kentering begon volgens Beekwilder met de interesse van een grote online supermarkt op een beurs, pakweg zeven jaar geleden. 'Dat was voor ons de eerste zijstap buiten de sector. Intussen heeft de desbetreffende online supermarkt, Picnic, ruim 1.200 voertuigen in gebruik.' Tegenwoordig zijn de Goupils overal te vinden. 'Van last mile delivery tot in de recreatiesector, parken als De Efteling, Landal Greenparks, Roompot en Center Parcs, maar ook in de industrie, bijvoorbeeld tankopslagbedrijven of de KLM.' Het bleef ook niet bij de bestseller, de Goupil G4. Beekwilder: 'We hebben ook een kleiner model, de Goupil G2, en sinds vorig jaar de grotere Goupil G6. Met drie modellen hebben we voor ieder wat wils.'
De groei van Van Blitterswijk Eco-Mobiliteit is ook in het personeelsbestand terug te zien. Waar ze begonnen met vijf man, zijn er onderhand al ongeveer 45 mensen bij het bedrijf werkzaam. Beekwilder besluit: 'We zijn tien jaar geleden begonnen als koploper in het segment light electric vehicles. Inmiddels zijn we marktleider.'
|
|
'We zijn tien jaar geleden begonnen als koploper in het segment light electric vehicles. Inmiddels zijn we marktleider'
| |
|
| Martijn Beekwilder (Van Blitterswijk Eco-Mobiliteit) |
|
|
LOGIN met je e-mailadres om te reageren. |
|
|
Er zijn nog geen reacties. |
Tip de redactie
|
|
| |
Agribex 2025
|
woensdag 3 december 2025 t/m zondag 7 december 2025 |
|
|
|
|
|
|
|