Project: de openbare ruimte rond Arnhem Centraal |
|
|
|
|
| Kelly Kuenen,
dinsdag 8 december 2015 |
 |
| 75 sec |
Architectenbureau UNStudio maakte het masterplan voor het stationsgebied en ontwierp de ov-terminal, perrons, kantoortorens en andere voorzieningen. Bureau B+B stedebouw en landschapsarchitectuur ontwierp de openbare ruimte, met een oppervlakte van 45 duizend vierkante meter.
Het stationsgebied van Arnhem ligt op de overgang van de Hoge Veluwe naar de Nederrijn. Het is een gebied dat zich kenmerkt door een bijzondere topografie, met hoogteverschillen tot wel twintig meter. Kenmerkend is de spoorroute vanuit de richting Utrecht. Treinreizigers rijden daar de stad binnen via een diep ingesneden stuwwal in het landschap van de Veluwe. Deze hoogteverschillen vormen de basis voor het ontwerp van de openbare ruimte rondom het station.
Het stationsgebied als maaiveld In haar ontwerp vatte Bureau B+B het stationsgebied op als één continu en coherent maaiveld. De vloeren van de ov-terminal, het busstation en de directe omgeving zijn voorzien van een natuurstenen bestrating die zich van binnen naar buiten voortzet. Ook de Oude Stationsstraat, die het station met de stad verbindt, kreeg deze natuurstenen vloer. Deze natuurstenen bestrating is toegepast in diverse legrichtingen en volgt het glooiende maaiveld, waarbij speciaal gevormde tegels zorgen voor vloeiende overgangen. De vloer is voorzien van roestvrijstalen afwateringslijnen en roestvrijstalen cijfers die verwijzen naar de hoogteverschillen en zo de topografie van dit gebied op subtiele wijze markeren. Hoogteverschillen worden opgevangen door natuurstenen plooien in het maaiveld.
Woudreuzen Beeldbepalend voor Arnhem zijn de enorme bomen, 'woudreuzen', die verspreid in de stad te vinden zijn. Ze wijzen op de invloed van de nabijgelegen Hoge Veluwe met haar monumentale bossen en bomen. Deze Arnhemse karakteristiek is voortgezet in het stationsgebied, waar platanen een eerbetoon vormen aan de groene identiteit van Arnhem. De kleinere en meer transparante gleditsia's markeren de plekken voor ontmoeting en verblijf.
De landschappelijke overgang van Hoge Veluwe naar Nederrijn is ook terug te zien in het beplantingsplan. Aan de lage oostzijde zorgt beplanting van varens en bladplanten voor een robuuste, weelderige uitstraling. Op de hogere en zonnige delen is een meer kleurrijke beplanting te vinden, die goed past in het stenige karakter van deze omgeving.
In 2015 wordt het grootste deel van de werkzaamheden aan het stationsgebied afgerond, maar het sluitstuk bestaat uit de ontwikkeling van het oostelijke deel, dat naar verwachting in 2016 voltooid zal zijn.
| LOGIN
met je e-mailadres om te reageren.
|
|
|
| Er zijn nog geen reacties. |
|