Archief Agenda Contact Disclaimer Adverteren Abonneren
Nieuws Blog Techniek Projecten Green-Industry-Profile
Greenkeeper
Fieldmanager
Boomzorg
Boom In Business
De Hovenier
Sportsturf

Jewel pleit voor ‘digitaal’ vegen volgens de Deming cirkel

woensdag 7 februari 2018

Een verandering van papier naar digitaal maak je niet zomaar, aldus ICT-specialist voor uitvoerende BOR-taken Jewel. 'Toch kan zo'n verandering bij het vegen van de openbare ruimte ontzettend veel opleveren.'

Jewel wil groenvoorzieners adviseren bij hun veegtaken. In de blog Routeoptimalisatie vegen en de 'Deming cirkel' toont het bedrijf hoe de Deming cirkel kan worden gebruikt om tot een geoptimaliseerde veegroute te komen.

Zo efficiënt mogelijk

'Routeoptimalisatie voor veeggebieden is nogal ingewikkeld wanneer je werkt met papieren kaarten,' stelt productspecialist Jeroen van Ammers van Jewel. 'Hoe teken je namelijk die nieuwe straten op je bestaande kaarten? En toont de kaart wel op welke wegen eenrichtingsverkeer geldt? Daarnaast wil je de route niet alleen aanpassen op nieuwste verkeerssituatie, maar ook zo efficiënt mogelijk indelen.'

Kwaliteitscirkel
Om te zorgen dat de route zo geoptimaliseerd mogelijk is, stelt hij voor te werken met de Deming cirkel. Deze gaat inmiddels al heel wat jaren mee en is nog steeds erg populair, aldus Van Ammers. 'Logisch, want deze cirkel helpt je om grip te krijgen op de werkzaamheden die worden uitgevoerd. Hij wordt ook wel de kwaliteitscirkel van Deming genoemd. Als je de werkzaamheden goed uitwerkt, helpt hij met kwaliteitsmanagement en probleemoplossing.'

De cirkel bestaat uit de volgende stappen:
- Het vaststellen van doelen (volgens het SMART-principe) en bijbehorende werkzaamheden. Vaststellen van manieren om resultaten te meten.
- Uitvoeren van de werkzaamheden.
- Resultaten bekijken, feedback geven op resultaten.
- Evalueren en bijstellen van doelen en werkzaamheden.
'Als je er klaar voor bent om jouw papieren veegroutes aan de kant te schuiven, kun je gebruik maken van de Deming Cirkel voor routeoptimalisatie vegen.'

Stapsgewijs
Dit ziet er stapsgewijs als volgt uit, vertelt Van Ammers:
'Je logt in op de website die het gebied laat zien waarvoor jij verantwoordelijk bent. In de applicatie kun je gemakkelijk zelf bepalen hoe je het veeggebied indeelt. Je kunt de kaart vergroten en verkleinen en daardoor de routes zo precies aanleggen als jij wilt. Waar je eerder routes tekende op een papieren kaart, sleep je ze nu gemakkelijk met je muis op je computer. En je hebt geen gum meer nodig: aanpassen van de routes gaat makkelijk met één muisklik. Je geeft aan hoe vaak elke straat geveegd moet worden en zo wordt er een routeplanning gemaakt voor de chauffeurs.'

Voortgang
Chauffeurs halen voor vertrek hun tablets op met de route die zij die dag moeten vegen. 'Ze volgen de navigatie op de tablet naar de dichtstbij straat in het geplande veeggebied. Hierna ziet de chauffeur visueel op de tablet de voortgang van zijn werkzaamheden. Daarnaast worden de data van de veegmachine vastgelegd. Denk daarbij onder meer over waar en hoelang er geveegd is met de borstels aan de grond.'

Check
Dankzij deze datalogging op de veegmachine is het mogelijk om met behulp van de slimme software op het moment dat de chauffeur onderweg is, zien of er geveegd wordt en hoelang. 'Zo zie je in één oogopslag op je dashboard wat de productiviteit tot en met gisteren is. Natuurlijk kun je dit ook op straatniveau checken. Klik op online kaart op de straat die je wilt bekijken en je ziet de details zoals hoe vaak er geveegd is en hoe vaak de straat nog in de planning staat. Dit is handige informatie om te kijken hoe jouw chauffeurs ervoor staan.'

De planning aanpassen
Na ongeveer een jaar kun je goed zien wat er veranderd moet worden aan de veeggebieden, stelt Van Ammers. 'Routeoptimalisatie vegen begint nu pas écht. Zijn bepaalde straten minder geveegd dan andere? Dan zijn ze waarschijnlijk niet zo vaak nodig. Je kunt daarop je planning aanpassen. Of had jij bedacht dat een straat in februari geveegd moest worden, maar is dit pas in juni voor het eerst gedaan? Ook dit pas je dan aan in je planning.' Het mooiste hiervan is volgens hem dat je geen ingewikkelde dingen hoeft te doen om je planning aan te passen. 'Je ziet namelijk op de kaart door middel van kleuren hoe vaak een straat is geveegd, waardoor je snel overzicht hebt. Je verandert veeggebieden, zet meer, minder of hetzelfde aantal wagens in en zorgt dat niet alleen jouw chauffeurs beter werk afleveren, maar dat de werkzaamheden ook voor burgers zichtbaar zijn.'

Routeoptimalisatie met beeldgericht vegen
Veegt jouw organisatie beeldgericht? Ook dan kun je gebruik maken van de Deming cirkel, stelt hij. 'Dankzij de takenapplicatie stuur je de uitvoeringsschouwer niet voor niks op pad. Voor verschillende taken checkt de schouwer wat er moet gebeuren en hier pas jij de planning op aan. Is hij klaar? Dan zie jij op welke punten taken werkzaamheden moeten gebeuren. Met een druk op de knop importeer je de taken en maakt een planning van deze selectie van straten. Met een druk op de knop zorg jij dat de meest optimale route wordt ingepland, ook voor vegen.'

door Guus van Rijswijck


REACTIES
Er zijn nog geen reacties.
REACTIE PLAATSEN
Naam:
E-mail (wordt niet getoond op de website):
Reactie:

VACATURES
GREENFORUM